• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Årets jakt har inletts.

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Årets jakt har inletts.

När Canada klubbar och slår ihjäl
nyfödda ungar av arten säl
och du köper pälsen utan knot,
då ska du veta att du är ett hot
mot sälar, mot djurliv, mot humanism.
Vad ska vi kalla det - DUMANISM?
Och om du ej nu låter bli
- ja, då kallas det IDIOTI!
Då borde du sitta i cell,
för du är rent KRIMINELL!!

Lasse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Klockan är tre på natten. Kunde inte sova - måste skriva av mig....

Långsamt färgas isen röd
snart är den lilla sälungen död
mänsklig fåfänga kräver sin tribut
den här gången en liten nyfödd kut

År efter år samma mänskliga förnedring
varje gång tillåten av Kanadas regering
vad är det för barbari som styr denna jakt
denna obegripligt brutala och besinningslösa slakt

Pengar och fåfänga
fint är att slänga
kutens vackra päls över skuldran
för den modemedvetna råa huldran

Känner ni stanken
hemsk är tanken
mänsklig förnedring i sin högsta potens
kvar på isen bland lite blod och rens

ligger kutens mor stilla nu... ensam

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Ibland är det svårt att vara stolt över att vara människa..., ibland är det svårt att vara stolt överhuvudtaget..., ibland är det svårt att vara människa ...,när man ser det här känns det förbannat svårt att ens vara!

Vad gör vi Jappe? Ska vi starta namninsamling? Känns lite tamt. Biter förmodligen inte på´människor och företag som sjunkit så här lågt! Alla andra förslag jag kommer på är förbjudna i brottsbalken!

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Hej!

Vi konsumenter har otroligt stor makt, om vi bara kunde enas, om alla bojkottade Candensiska varor så hade säljakten varit slut direkt.

Mvh

Bosse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ibland är det svårt att vara stolt över att vara människa..., ibland är det svårt att vara stolt överhuvudtaget..., ibland är det svårt att vara människa ...,när man ser det här känns det förbannat svårt att ens vara!

Vad gör vi Jappe? Ska vi starta namninsamling? Känns lite tamt. Biter förmodligen inte på´människor och företag som sjunkit så här lågt! Alla andra förslag jag kommer på är förbjudna i brottsbalken!

Jag tror på upprepningens makt! Att ständigt tjata om detta och visa upp bilder från hur dessa människor beter sig måste till slut leda till ett positivt resultat. Sprid budskapet, bombardera era vänner och bekanta med material i det här ämnet.

Jag har fått kritik för att jag tog upp djurskyddsfrågor i HBK, men jag bryr mig inte. Detta är ett mycket angeläget ämne, så tjata på. Många människor förfasar sig en kort stund när dom får hör höra om sådant här men efter ett tag så är det förträngt eller glömt, så det är upprepning som gäller. Jag tror på människan! Upplysning är väldigt viktigt. Det ska göra ont att se hur exempelvis säljakten går till!

Jappe

Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Tja.Jappe. Man kan tyckea både det ena eller det andra. För min del för jag den politiska debatten där den hör hemma. Det här är för mig ett forum om husbilar resor osv. Jag kan också tycka synd om sälar. Men jag tycket inte det hör hemma i detta forum. Det här är ett mycket viktigt ställningstagande för vitsen med Husbilsklubben, åtminstone för min del.

Må bra.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi är över 4000 medlememmar. Här diskuteras givetvis väldigt mycket husbilsrelaterade frågor. Här finns en enorm källa av husbilskunnande. Vi har dock ett särskilt forum "under markisen" där vi kan diskutera allt och gör det också. Varför vill du begränsa det?

Viktiga frågor vill jag kunna diskutera överallt där det finns människor. Om det är ett så viktigt ställningstagande för dig att slippa det, så rekommenderar jag dig att skippa trådarna "under markisen". :)

Sedan tycker jag inte att berättigad avsky över den grymma slakten av sälungar är politisk debatt. Det är ren humanism.

Hälsningar
Krister N

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Vi i sverige kan inte ta ansvar för allt som händer på jorden,men vi vet bäst och är bäst eller?

Berra

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

...självklart inte. Håller absolut med dig att vi svenskar ibland kan var oehört präktiga och vill veta bäst. Dessutom ska gärna övriga världen tycka som vi.

I den här frågan kan jag däremot inte se att någon skulle kunna tycka det är OK att slakta sälungar på det här oerhört brutala sättet bara för att det inte ska bli fula märken i pälsen! Den åsikten har jag förbanne mig ett ansvar att föra ut. Ser gärna att fler tar det ansvaret. Tycker man det är OK får man gärna säga det eller att vara tyst. Att inte säga något är detsamma som att godkänna hanteringen. Då ger man slakten sitt tysta stöd.

Krister N

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det finns redan stora namninsamlingar överallt i hela världen och motståndet mot den här jakten och andra former av djurplågeri växer för varje dag. Nu börjar det bli dags för bojkott av stora företag som är inblandade i dessa hanteringar och eftersom dom är rädda för att schavottera i sådana här sammanhang så kan sådana aktioner bli framgångsrika.

Skriv på!

https://secure.humanesociety.org/si...cmd=display&page=ActionAlertTakenPage&id=4567

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025

Detta är lika hemskt för mig som när vargen åt upp vår hund.
Men har inget medhusbilslivet att göra

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Detta är lika hemskt för mig som när vargen åt upp vår hund.
Men har inget medhusbilslivet att göra

...jo, det har det visst det. Vi lever bara ett liv, (troligen =), alla delar i det livet påverkar vart annat. Jag kan inte ha en åsikt i ett sammanhang och en annan åsikt vid ett annat! Vill man påverka tycker jag att man försöka göra det överallt! Så resonerar jag i alla fall.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

En søt sel på ett bilde, som klapper med luffene, som blunker med de store vakre øynene, og nusselig snute med masse vakre værhår, ett flott kosedyr alle vil kose med, kan veie fort over 300 kilo og er ett rov og skadedyr i havet! De genererer enorme pengebeløp til sine beskyttelses organisasjoner.

Canada vurderer å skyte ned over 200000 sel pga at de lager svart hav(tomt for fisk).
Canada vurderer «sel-massakre» - nyheter - Dagbladet.no

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kommer detta att genomföras så kommer Canada att mista goodwill i hele verlden. Att säl äter fisk, tycker jag är helt naturligt. Att människan äter fisk är inte lika naturligt. Att människan skjuter säl är helt naturvidrigt.

Rovfisket i de stora haven står inte sälarna för, det gör människan!

Jappe

F

F.d. 4927

Guest

En søt sel på ett bilde, som klapper med luffene, som blunker med de store vakre øynene, og nusselig snute med masse vakre værhår, ett flott kosedyr alle vil kose med, kan veie fort over 300 kilo og er ett rov og skadedyr i havet! De genererer enorme pengebeløp til sine beskyttelses organisasjoner.

Canada vurderer å skyte ned over 200000 sel pga at de lager svart hav(tomt for fisk).
Canada vurderer «sel-massakre» - nyheter - Dagbladet.no
Det finns stora kustområden utanför Canada helt tomma på fisk, p.g.a. mänsklig utfiskning - INTE p.g.a. sälarna! Fiskare från Norden dammsuger kusten utanför Västsahara på fisk, som sedan används för tillverkning av Omega3-tabletter. Västsaharas befolkning får sedan mathjälp med fiskkonserver från Thailand. Det är inte sälarna, som står bakom detta.

Lasse

Senast redigerad av en moderator:
Toppen