Pippipiggelin
HBK Medlem
Jag bytte husbil i höstas. En Adria Twin 640 2020 köptes av ett företag i Borås. Mycket trevlig och tillmötesgående säljare som verkligen gjorde mig nöjd med affären. De satte även ett nytt bodelsbatteri. Ett blybatteri på 95 ampere. ;(
Första (och enda) testturen som hanns med under september 2024 var en rätt ruggig helg som spenderades i Karlstad och Strömstad.
I Karlstad var det regnigt och kallt när vi kom fram så när gasolpanna, kylskåp samt belysning gick på fullt så gjorde vi av med ca 40-50 watt.
Från 20.00 till 10.00 på morgonen efter så hade vi blåst 40 Amperetimmar enligt shunten. Klockan 12.00 så fanns det enligt shunten 30 minuter
kvar av batteriet. Det innebär att vi inte klarar ett dygn ens...
Jag började kolla vad som fanns att tillgå på marknaden i form av större batterier. En stor fråga var ju om man skulle gå på ett stort eller två mindre.
Jag hittade ett undersätetbatteri för Fiat Ducato från E&J technology på 480 Ah hos Batteribolaget.nu. Det har både värme och blåtand.
Efter lite väntan kom batteriet hem på pall. Det väger 42 kg! Tack och lov så hade det en ”sele” runt sig så att man kunde lyfta det. Här snackar vi millimeterpassning för att vinkla ner det i stolsramen. Det blir inte mycket plats över men på min bil så finns det plats i kåporna framför och bakom stolen för lite prylar.
En Victron Orion XS på 50 ampere kopplades in mellan startbatteriet och E&J-batteriet och en äldre Orion TR på 30 ampere fick ligga på utgående för att leverera stabila 12.4 volt så att MaxxFan inte får för mycket volt i sig.
Snacka om skön känsla när jag provade allt i helgen. Shunten visar ett minus på 6.73A/91W och 5 dagar och 3 timmar kvar med denna förbrukning. Nu kommer det ju inte att ligga på så hårt under normal drift då detta var nystartad värme och nystartat kylskåp.
Har nu packat ur elkabeln. Vet inte när jag kommer att behöva den mer...
Första (och enda) testturen som hanns med under september 2024 var en rätt ruggig helg som spenderades i Karlstad och Strömstad.
I Karlstad var det regnigt och kallt när vi kom fram så när gasolpanna, kylskåp samt belysning gick på fullt så gjorde vi av med ca 40-50 watt.
Från 20.00 till 10.00 på morgonen efter så hade vi blåst 40 Amperetimmar enligt shunten. Klockan 12.00 så fanns det enligt shunten 30 minuter
kvar av batteriet. Det innebär att vi inte klarar ett dygn ens...
Jag började kolla vad som fanns att tillgå på marknaden i form av större batterier. En stor fråga var ju om man skulle gå på ett stort eller två mindre.
Jag hittade ett undersätetbatteri för Fiat Ducato från E&J technology på 480 Ah hos Batteribolaget.nu. Det har både värme och blåtand.
Efter lite väntan kom batteriet hem på pall. Det väger 42 kg! Tack och lov så hade det en ”sele” runt sig så att man kunde lyfta det. Här snackar vi millimeterpassning för att vinkla ner det i stolsramen. Det blir inte mycket plats över men på min bil så finns det plats i kåporna framför och bakom stolen för lite prylar.
En Victron Orion XS på 50 ampere kopplades in mellan startbatteriet och E&J-batteriet och en äldre Orion TR på 30 ampere fick ligga på utgående för att leverera stabila 12.4 volt så att MaxxFan inte får för mycket volt i sig.
Snacka om skön känsla när jag provade allt i helgen. Shunten visar ett minus på 6.73A/91W och 5 dagar och 3 timmar kvar med denna förbrukning. Nu kommer det ju inte att ligga på så hårt under normal drift då detta var nystartad värme och nystartat kylskåp.
Har nu packat ur elkabeln. Vet inte när jag kommer att behöva den mer...