Läser man texten från transportstyrelsen så skulle det vara godkänt även om det är olämpligt vintertid.
Transportstyrelsen föreslår en ändring av definitionen av vinterdäck inför nästa säsong, 2019/2020. Då räcker det inte längre med märkningen M+S utan vinterdäcket måste vara märkt med "alptopp/snöflinga", den så kallade 3PMSF-märkningen.
Syftet med ändringen är att förenkla för bilägaren men det innebär också att många som kör med M+S däck året runt måste skaffa nya vinterdäck, det är dock tillåtet att slita ut sina däck. Övergångsregler gäller till 31 december 2024. Parallellt med ändringen upphör däckbranschorganisationen STRO att ge ut sin lista med godkända vinterdäck. STRO-listan dras in 1 januari 2019.
I Sverige har vi idag en vinterdäckslag och vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2009:19:
"3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller 'Mud and Snow'."
Det är alltså två saker som ska uppfyllas: vinterdäcken ska vara märkta med någon av M+S kombinationerna men vinterdäcken ska också "särskilt framtagits för vinterkörning". Det räcker alltså inte enbart med M+S märkningen. M+S däck med hög däckprofil och grovt mönster är vanliga på till exempel pickuper och arbetsfordon.
Transportstyrelsen föreslår en ändring av definitionen av vinterdäck inför nästa säsong, 2019/2020. Då räcker det inte längre med märkningen M+S utan vinterdäcket måste vara märkt med "alptopp/snöflinga", den så kallade 3PMSF-märkningen.
Syftet med ändringen är att förenkla för bilägaren men det innebär också att många som kör med M+S däck året runt måste skaffa nya vinterdäck, det är dock tillåtet att slita ut sina däck. Övergångsregler gäller till 31 december 2024. Parallellt med ändringen upphör däckbranschorganisationen STRO att ge ut sin lista med godkända vinterdäck. STRO-listan dras in 1 januari 2019.
I Sverige har vi idag en vinterdäckslag och vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2009:19:
"3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller 'Mud and Snow'."
Det är alltså två saker som ska uppfyllas: vinterdäcken ska vara märkta med någon av M+S kombinationerna men vinterdäcken ska också "särskilt framtagits för vinterkörning". Det räcker alltså inte enbart med M+S märkningen. M+S däck med hög däckprofil och grovt mönster är vanliga på till exempel pickuper och arbetsfordon.