• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Åretrunt däck

Lösning
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?

Hej Thompa och Lena!

Svaret på din enkla fråga är JA det får du.

Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.

Lycka till med Ert val.

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Liten korrigering:

C=Commercial för Lättlastbil men även för husbil CP=Camping Pneu speciellt lämpade för husbil.

Observera att CP-däck endast finns i de vanligaste husbilsdimensionerna – inte i alla tänkbara.

Pålle

PS
Innan CP-däcken "uppfanns" fanns ju bara C-däck att tillgå förhusbilar.
DS
Det är knappt att man hittar mina däck här i landet, och då blir det självklart att jag köper dom i Tyskland
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vi sulade om plåtisen före påsk ! hade kört 7000 mil på michelin agilis cp och var helnöjda med de däcken så blev fyra nya likadana ! 7900 kr inkl bal och mont ! sen fick vi en försäkr som gäller i sverige för 12 mån mot punka ell andra oförutsedda händelser som kan hända med däcken på köpet ! hos lokal däckservice behövde inte använda nätet ell transportera däcken hit o dit ! perfekt !
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Är ingen expert på däck. Men det heter ju åretruntdäck. Nackdelen med åretrunt däck är att dom har sämre egenskaper än "riktiga" sommar däck. Jag valde att köpa "riktiga" sommardäck 225/75CPR16116Q som många däckfirmor rekommenderar. Vill inte tumma på däckegenskaperna för en HB som ny kostar en slant. Hur jag gör till kommande vinter får nog resmålet styra. Om svenska fjällen, då gäller tubb däck, och om europa. Då får det bli lämpliga friktionsdäck för min del. "hur man än gör så, har man arslet där bak"- Ursäkta min språk.

** C=Commercial för Lättlastbil men inte för husbil CP=Camping Pneu för husbil
Dax snart för Vinterdäck. Kommer sattsa på dubbdäck : 225/75R16 NOKIAN HAKKAPELIITTA C3 C-Däck DUBB, åker ofta till Sälenfjällen. Tar gärna emot synpunkter på detta val..alternativ
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.809
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hade dessa sedan 2012 tills de föll för åldersstrecket i våras. Fungerade väldigt bra och med bra grepp och gick mjukt. Vet inte hur många mil de gick men det var flera 1000mil i alla fall.
 
Toppen