• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ålderskrämpor avseende Litiumbatterier

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
En stilla undran till er som haft litiumbatterier under några år: Har dysterkvistarnas (realisternas?) varningar om litiumbatteriernas och dess tillhörande elektroniks begränsningar infriats?
Alltså: Vilka nackdelar finns kvar idag som gör att jag bör vara skeptisk till inköp av två 100 Ah litiumbatterier att ersätta mina två AGM-batterier om vardera 190 Ah i bodelen?
Vore tacksam för råd baserade på egna faktiska erfarenheter.
Hälsningar
Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De siste 10% av oppladning skjer på bekostning av levetid. Når det gjelder lading fra bilen så er det kablingen som lett kan begrense. På den husbilen jeg hadde før jeg flyttet til Oz så klarte bilen å lade maks 30A til Gel batteri, men over 80A til LFP - byttet fra 390Ah Gel til 400 Ah Winston LFP. Orginal oppsetting kom som regel ikke over 90 til 95% SOC. Gel batteriene holdt i 4 år, og så vidt jeg vet holder LFP fortsatt - bilen er nå 11 år.

I dag ville jeg satt inn et BMS med aktiv balansering under ladning, det var ikke tilgjengelig den gangen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag blev imponerad av Super B Epsilon på båtmässan i helgen. Epsilon Lightweight Lithium Ion energy / traction battery, 12,5 kg | Super B
Stämmer det vad som utlovas så funkar nog detta batteri bra i en batteribank i husbil/båt.
+Alla 90Ah utlovas i varje cykel.
+Klarar 5000 cykler
+Kan laddas i kyla, (det enda på marknaden enligt representanten).
+Kan kommunicera via canbus i batteribank parallellkopplade, för optimal laddning av alla batterierna.
+ Ansluts direkt utan extra laddare, agm/Gel-laddare rekommenderas
- Priset

Någon som har erfarenhet av detta batteri?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
PeterK.Jag har också tittat på detta batteri,priset imponerade inte dubbelt så dyrt som många andra.Har dock ingen erfarenhet av detta,Skanbatt har uppvärmad batteri tex, eller Sunlux betydligt bättre pris
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Olof,
Jag kikade och samtalade även om Skanbatt i KGK´s monter.
Det var halva priset för ett Skanbatt.
De ev. nackdelar på Skanbatt är
- 2000 cykler
- Saknar inbyggd kommunikation med fler batterier i en bank, med risk att ett sämre batteri aldrig blir fulladdat och minskar bankens kapacitet.
- Kinabygge, kvalitet??
+ "Halva priset" typ.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Hej PeterK - och andra.
Har kört ett par månader med Epsilon-batteriet i vår plåtis. Jag köpte på Husbilslandet (söder om Kristinehamn) och de har satt in en del av detta batteri och jag tror de kan ge dig fler och bättre svar än jag kan. Reklamen är ju övertygande som vanligt men jag tror nog på detta batteri. Kräver inte så mycket kunskap av användaren, klarar minusgrader (var på Svenska Rallyt med bilen!) och verkar återladda bra. Åker en sväng till Norge om några dagar, har varit en tur till Stockholm etc så det har använts både med kort och lång körning.
Jag fick till en början ett batteri som självurladdade men efter kontakt med säljaren fick jag ett nytt och detta har ingen självurladdning alls. Ställde ner efter svenskan med 99% och igår var det 98%.
Dyrt? Tja, jag ersatte 2x95 Ah banner med 1x90Ah Epsilon och jag verkar ha bättre batteriresurs med detta enda Epsilon! Hoppas jag är lika positiv om något år. Jag räknar med att det ska bli långlivat med minst 5000 laddcykler.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Maja, kör du standard laddning via generatorn? det skrivs om dålig laddning på Euro6 bilar, hur många ampere laddar den när du startar bilen?

PeterK, även jag har varit på båtmässan och pratat med batterisäljare, men blir inte mycket klokare för det, dom vill ju sälja,det här med Kinakvalite, tillverkas inte alla i Kina, Epsilon är snyggt förpackade men 22000kr mot 10000kr för konkurenterna, nja.....
2000 cykler räcker nog 10-15 år för mig.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
@ Olof G; Måste vidgå att jag tyvärr inte har kunskap nog att besvara dina frågor. Det var Husbilslandet/Niklas som satte in batteriet och som jag fattade egentligen inte ändrade på laddningssystemen från generator och 2x100W solpanel på taket.
Har en Ducato/Knaus BoxStar -15 och den är väl Europa 5 om jag minns rätt. En stor vinst med just detta batteri är väl annars att det kan "rakt av" ersätta ett tidigare AGM/GEL-batteri och just den smidigheten var viktig för mig. Plus att det hanterar laddning i minusgrader enligt säljaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack Maja för din input, nästan så man längtar att mina Biltema agm ska lämna in (skämt)

Olof: Enligt dem själva så är Epsilon tillverkat i Holland, men det görs ju även premiumprodukter i Kina.
2000 cykler skulle lätt räcka för mej idag, men om 4år får jag 52 veckor semester och då blir batteribanken med stor säkerhet mer använd.
Kom på en skillnad till, Epsilon=13,2V Skanbatt=12,8V.
Enligt repr. för Epsilon så har de tidigare bara jobbat med UPSér, 700V jobbade deras UPS med, där ställs det höga krav, vi har åtskilliga UPSér på min arbetsplats, ska kika vid tillfälle vad de innehåller för batterier
Det enda jag egentligen såg som ett minus på de billiga batterierna, är att de inte kommunicerar med varandra i en bank.
Men men, det sker utveckling inom detta, och när mina gamla lämnar in, så finns det säkert ännu bättre o billigare batterier att köpa, intressant ämne iallafall :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
LiFePO4 kjemien nominel cellespenning 3,2V med laveste 2V og høyeste ladespenning 4V. 4 celler gir da 12,8V nominell og maks ladespenning 16V - men praktisk skal en ikke gå over 15V.

Andre Lithium batterier har andre spenninger, de mest brukte har 3,6V til 3,65V nominelt og egner seg dermed lite som direkte erstatning for 12V bly.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
@Maja, Vad kostar Epsilon hos Husbilslandet? Har läst om både Skanbatt och Epsilon och att det egentligen bara skall gå att byta sina AGM-batterier rakt av utan andra ändringar. Låter ju frestande. Det jag funderar på är hur känsligt det är att man har nominell laddspänning framme vid batteripolerna? Det står att det skall var 14,6V laddspänning till LiFePo-batteriet och det är också vad min laddare ger vid Li-Ion-läget, men jag misstänker att det blir en del spänningsfall från laddaren om man inte byter kablarna från 6 mm2 till 10-12 mm2. Låt säga att laddaren ger 14,6V men med 25 A laddström sjunker spänningen över kablaget till batteriet till säg 14,2V ( vet att det finns en formel konduktivitet, längd, area ,ström, men jag har inte räknat på exakta svaret) . Till saken, hur låg laddspänning kan man ha på batteripolerna men ändå ha en fungerande laddning av dess batterier?

Claes
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Även om detta inte är svar på din undran om laddspänningen Claes.... så vill jag på det bestämda avråda ifrån att ha ett Lifepo4 system utan automatisk reglering av laddningen/urladdningen.... Te.x en BMS eller Victrons regulator som AndersB har skrivit om i sina trådar... för ett LFP4 batteri dör ganska så snabbt om inte laddningen avbryts när det är full laddad...sen skall laddningen inte starta förrän det är nere i minst 90% ...jag har mina på 75%.... Sen har jag installerat 3 meter kabel 25mm2 från startbatteriet till LFP4 batteriet för att få så lite förluster som möjligt....
Jag är inne på mitt andra LFP4 så jag tror jag vet många fel man kan göra :confused:
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Tack för svar Muskatten. Nej absolut , det är jag helt på det klara med.
Jag tänkte närmast på hur känsligt det är med spänningsförluster till dessa avancerade batterier med BMS inbyggd. Epsilon , Skanbatt etc. I min Carthago tror jag det är ganska klena kablar för att laddströmmar upp till 25 A som min laddare kan ge. Varför det kanske inte går att man byter från AGM rakt av utan att även dra grövre kablar också? Kanske en parameter i sammanhanget att ha koll på menar jag?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
@ Clapton/Claes. Tyvärr ställer du frågan till en på området fåkunnig. Men jag kan till mitt försvar säga att jag skannade av marknaden ganska väl innan jag till slut valde Epsilon-batteriet, installerat av Husbilslandet. Bland annat hade jag långtgående samtal med två norska företag. Där hade de dock, som jag fattade det, lite "töffliga" lösningar med bl.a. någon form av värmefolie i batteriskalet för att hantera problemet med att inte ladda litiumbatteriet vid minusgrader. Epsilon-företaget, som jag även fick prata direkt med via sin generalagent i Göteborg, menade att deras lösning behöver ingen sådan förvärmning.
När det gäller spänning vid laddning får du nog prata med Husbilslandets verkstadschef Niklas Olsson om. I grunden skall ju ett Epsilon-batteri, enligt reklamen i alla fall, kunna gå bra att ersätta en bly-bodelsbatteri utan några särskilda åtgärder. Vet dock att Niklas på min bil skruvade upp bilens laddare en bit. Sedan har jag ju 2x100W solpanel på taket och både de och bilens generator återladdar batteriet supersnabbt! Jag är imponerad. Dessutom har jag en summersignal i min batteriövervakare och den låter när det är nere på 15% av batterkapaciteten 90Ah. Så plötsligt har jag mer ström tillgänglig med ett Epsilon än med två Banner bodelsbatterier! Har aldrig varit i närheten av "tomt" än trots bruk av dieselvärmare mm även nu i vinter. Var det svar på dina frågor? Kanske inte men jag kan inte så mycket mer. Jo priset - jag köpte det vid en drive och med en del annat på bilen så bäst uppgift om aktuellt pris får du nog direkt från Husbilslandet. Lycka till!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Bytte 80Ah GEL med Skannbatt 100 Ah LiFePO4 litium m/Bluetooth. Gjort inget. Bara rent batteribyte. När man kör, laddas batteriet på 13,6V og med från 8 til15 Ampere. Fort går det innan batteriet är på 100%.Med kompressor kyl/frys, användas elen ständigt. Har även 150 W solcell. Detta fungerar på min plåtis, så många "konstigheter" utöver at bara byta batteri, ser inte jag kan vara nödvändigt. Fungerar toppen. En helt "ny vardag" i husbilsammanhang!!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Screenshot_20190413-124001.png Screenshot_20190413-123946.png
Så ser mätningen ut när man kör.o kyl/frys drar El.
Undra kan man, varför detta med14, 4(6)V är så
"viktigt" ?? Batteriet fylles ju endå, ock med våran
solsell har ju aldri batterit "litet" ström presis. Ser inte
behovet av dyrare prylar til dette LiFePO4 litium än detta
som är originalt iHB'n från fabrikk. Ska man ha en MYCKET
större anläggning av nogon orsak, krävs nog åtgärder.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
På EZA när den är fulladdat är det 14.2 V...Samma med EZA att den kopplas in som vanlig batteri utom att den ska ha D+...desto mer volt desto mer amper laddar du och desto fortare blir batterie full

Vill lägga till att när motorn laddar är det 14,6 v
 
Senast ändrad:

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Skrev till Sellpower om just detta med att spänningen kanske ligger under 14,0V vid polerna. De svarade att det bästa är att man laddar enligt spec men att det fungera väl ändå till ca 90-92% v full kapacitet. Ibland kan man toppa upp batteriet med en extra separat laddare typ Ctek direkt på batteriet för att nå 100% men det kan man göra mellan sina utflykter hemmavid. Så det verkar som det isf bara är just så som alla vill mena, dvs byta rakt av från AGM till LiFePo i det här fallet med inbyggd BMS och sedan glömma alla bateriproblem!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I gamle dager (50+ år tilbake) elsket tyske bilprodusenter å benytte regulatorer på dynamoene som ladet med 13,7V - dette ga nesten uendelig levetid på batteriene nedover i Europa, men ikke nok effekt til å starte bilene ved streng kulde. Det ble normalt å bytte regulator til 14,4V eller helt opp til 14,6V og for enkelte biler også bytte til større batteri. Franske produsenter ladet rundt 14V, men på for små batterier - jobbet selv for Citroen den gangen og byttet ofte til større batteri på nye biler. Løsningen ble med en fransk VD for Citroen Norge - han fikke en ikke modifisert DS som tjenestebil. Etter å fått starthjelp noen ganger hjemme ble det ordnet slik at biler til Nordiske land fikk større batteri og modifisert regulator til 14,5V som standard fra fabrikken.
 
Toppen