• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åldersdiskriminering!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu förstår jag hur det känns att vara en utsatt minoritetsgrupp, att bli behandlad annorlunda bara för att man föddes strax efter kriget.... Några skulle ju födas även då, trots att vi som barn stod obältade mellan framstolarna när pappa körde, man kunde alla telefonnummer för de var max 4 - 5 siffror och mjölken var fet och såldes i lösvikt i mjölkaffären. Det har ju gått ganska bra i alla fall och vi är rätt många.

Därför kom det lite som en chock idag..... diskrimineringen alltså.

Saken är den att vi just köpt en bil här i Spanien och som vi får levererad på fredag. Ringde därför försäkringsbolaget idag och beställde och betalade den bästa helförsäkringen det aktuella bolaget kunde erbjuda.

Den trevliga unga damen berättade övertygande i telefonen om allt som ingick och det var imponerande, jag föll som en fura för argumenten. Betalade direkt över telefonen, ett helt år i förskott.

Nu har jag fått försäkringsdokumenten och börjat kika lite på det där finstilta.

Då läser jag;

Asistencia en carretera para jóvenes

En Línea Directa sabemos que los conductores más jóvenes tienen necesidades especiales como asegurados. Por ello, gracias a la asistencia nocturna para conductores menores de 26 años, nos comprometemos a trasladar, tanto al conductor como al vehículo, hasta su domicilio, en caso de consumo de alcohol o indisposición del conductor. Este servicio está disponible de lunes a domingo de 0:00h a 7:00h.

Los requisitos para poder disfrutar de este servicio son:
Ser conductor menor de 26 años.
Estar declarado en la póliza de Línea Directa.
Tener contratada la cobertura de Asistencia en Viaje.

En snabb översättning säger:

Vägassistansen gäller bara ungdomar, eftersom försäkringsbolaget känner till att ungdomar har speciella behov. Tack vare kvällsassistansen för förare under 26 år lovar därför försäkringsbolaget att se till att både bil och förare kommer hem i det fall man är på fyllan eller av annan orsak inte kan köra bilen själv. Men så kommer brasklappen..... det gäller att bli på fyllan måndag till söndag mellan klockan 0:00 - 07.00!

Vilken pensionär dricker sprit så sent? :)

Vet inte riktigt hur jag skall ta det. Den trevliga unga damen betonade just den här servicen, utan att prata ålder, när hon övertygade mig att köpa det dyraste och enligt henne den bästa försäkringslösningen för oss.

Skall jag känna mig smickrad för min ungdomliga röst och samtalsform, eller känna mig lurad?

PS. Det är helt sant! DS.

Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: Åldersdiskriminering!

Nu är det ju så att spanjoren ligger ju några timmar efter oss svenskar i sitt levnadsmönster: Dvs man äter kvällsmål vid halv tio-tio, går in i duschen strax efter och gör sig i ordning för en helkväll. Går ner till Baren och inväntar kompisarna, med ett par glas. Framåt två går man till Discot och släpper loss. Vid sextiden dax för hemfärd och då kommer försäkringen väl till pass.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Hur kan du vara så säker på det???

Har du hört min ungdomliga röst, hur jag kan svara på frågorna som en rappare från Kista??

Nej, jag trodde väl det...... :spinny:

F

F.d. 29954

Guest

Jag menade inte på det viset, klart du låter som en rappare knappt 20 bast..

Utan jag menade ungefär som att köpa en försäkring mot åsknedslag, men i det finstilta står att skador orsakade av överspänningar täcks inte...

El Vagabundo

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
8353
Medlemskap
2027

Hej.
Jeg tror, damen har misforstået noget.
Hvis man er under 26 år, er försäkringen dyrere, og dine börn må ikke låne bilen, såfremt de er under 26 år.

Der er mange restriktioner - når man ikke er fyldt 26 år.

Jeg er 76 år gammel og har en husbil på spanske nummerplader, havde absolut ingen problemer med försäkringen, hverken ansvar eller kasko, da jeg tegnede försäkring på den i 2013.

Nu ved jeg ikke hvor du bor i Spanien, men min husbil er försäkret hos Kaas & Kierkemann i Fuengirola. Man taler her svensk/dansk/spansk o.s.v.

Hilsen Gert (El Vagabundo)

Toppen