• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åldern tar ut sin rätt (föraren, inte bilen)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Det börjar kännas jobbigt. Transportsträckorna är inte lika roliga längre. Glad att jag inser det och anpassar mig innan jag lyckas med konststycket att ta mig upp på motorvägen mot trafiken. Verkar dock vara 90+ som blir berömda för det beteendet.

För 20-25 år sedan körde jag hur lätt som helst Motala - Egesdorf (söder om Hamburg) på en dag trots två färjeöverfarter. Nästa övernattning i södra Tyskland och sedan Italien. Då hade jag ändå begränsat mig till körtider som verkade vettiga.

År 2010 spenderade vi en vecka ner, en vecka i Italien och en vecka hem. Kändes lagom.

I år nöjde vi oss med en tur till norra Tyskland. Så här upplevde jag den resan:

Då man kör sträckan Köpenhamn till delningen E20/E47 känns det som om biltätheten i Sverige är en bråkdel av Danmarks. Danskar kör aggressivt och med korta avstånd. Man får lida av sin fantasi och hoppas på att ingen ställer till något. Även om jag räknar med att jag själv inte skall orsaka någon olycka så vill jag inte heller bli vittne till en olycka framför mig och bli stående.

Miltals av vägarbeten där man använder 3 mycket smala filer avnjutna i regn och stormvindar känns inte särskilt avkopplande. En nysning kan resultera i ett besök i räcket. Lägg till broöverfarter där vindstrutarna står som på en 20-åring så är det klart att bilkörningen blir jobbig för en gammal gubbe. En natt sov jag över 8 tim för första gången på flera år.

Besiktning i morgon och sedan carporten, avställning och snöskärmarna på. Man får väl avsluta sina äventyr på vägarna med att inhandla massor med ölburkar och bli säsongare på Böda Camping.

:mcride:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åldern tar ut sin rätt (föraren, inte bilen)

Det är kanske dags att överväga att ta någon färja, vägen genom Sverige och Danmark känns inte särskilt kul när man gjort den något 100 tal gånger, Göteborg-Kiel t.ex. är en härlig start på semestern.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Det är en viss skillnad på 70 och 76. Det vi kan glädjas åt är i alla fall erfarenhet och att vi vet att vi inte kan lita på att alla reagerar som man hoppas.

Lycka till på resan!

Alve

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Äh! Du piggnar nog till när våren kommer!

Kielfärjan, om du ska söderut, är inget dumt förslag. Räknar man seriöst på det så blir nog inte den färjturen dyrare än andra alternativ.

Jappe

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Härligt att läsa att det finns några som inser sina begränsningar. Själv har jag precis kommit över 60 och pensioner och väntar nu på frugan som blir pensionär I januari. På mässan beställde vi vår femte Frankia, som vi också säger att det blir vår sista bil I tio år till. Möjligen blir det några år till in I 70+ tiden men då tar vi det med planering ett år I taget. Vi kan dock konstatera att bilarna blivit ca en halvmeter längre vid varje köp och ca 400 kilo tyngre varje gång vi handlat.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja Alve, det har förvisso sina sidor att bli gammal, men alternativet är inte heller lockande. Jag håller också med dig om att det är en förfärlig trängsel på många ställen söderut.

Norröver finns det fortfarande mer än armbågsrum, för att inte tala om österut: jag har precis läst en stimulerande resebok, "Travels in Siberia" av Ian Frazier. Men jag är rädd för att Putin skulle ta det som en uppmuntran om vi börjar turista där borta (och med lite oflyt kan man kanske hamna där mot sin vilja).

Man behöver inte köpa större husbil vid varje byte. Själva har vi trappat ner, men försöket med en plåtis på knappt 6 m funkade inte, alltför trångt för den ovige gamle mannen. Nu ligger vi på 6.95m och det känns som övre gränsen för att kunna ta sig fram utan krångel.

Med lite tur så kanske vi träffas på vägen.

aake

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi åldras vare sig vi vill det eller ej. Kroppen, hjärnan och reflexerna däremellan, påverkas. Det är absolut klokt att inse det och att anpassa sig efter sin egen rytm. Sen vet jag 50-åringar som slutat köra långresor och det är kloka beslut, tagna efter deras rytm. Om man däremot inte lyssnar på sig själv, sin kropp och sina förmågor, utan bara kör på, kan det bli katastrofalt.

All heder åt dig Alve. Sen gäller det att ändra och utveckla sitt fritidsintresse inom sin nya ramar. För man kan ju självklart inte bara lägga ner det här som vi mår så bra av!

:-/<rister

F

F.d. 55359

Guest

Härligt att läsa att det finns några som inser sina begränsningar. Själv har jag precis kommit över 60 och pensioner och väntar nu på frugan som blir pensionär I januari. På mässan beställde vi vår femte Frankia, som vi också säger att det blir vår sista bil I tio år till. Möjligen blir det några år till in I 70+ tiden men då tar vi det med planering ett år I taget. Vi kan dock konstatera att bilarna blivit ca en halvmeter längre vid varje köp och ca 400 kilo tyngre varje gång vi handlat.

60 å pangis!! Lyckostar!! Men låter dyrt....

En annan ska ju jobba till 75 enlig nuvarande politiska domedagsprofetior.....:(

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

60 å pangis!! Lyckostar!! Men låter dyrt....

En annan ska ju jobba till 75 enlig nuvarande politiska domedagsprofetior.....:(

Off topic.
Räkna är kul och intressant för man får oftast dom resultat man vill ha då man själv lägger in dom parametrarna som ska ingå..
Om det är dyrt, det beror på hur man räknar.
Jag undrar hur många och framförallt kvinnor och låginkomsttagare som luras in i detta att vi ska jobba så länge som möjligt för att få en bra pension.

Kvinnorna har oftast varit hemma ett antal år med barnen och nu på slutet tjänar dom ganska bra, men att dom sista åren ska rycka upp pensionen nämnvärt är inte riktigt sant och hur det ska gå för framtidens ungdomar som börjar jobba mycket senare i livet, nu när hela sin arbetsamma tid ska räknas in i pensionen och inte som tidigare. Låginkomsttagarna höjer iallafall inte sin pension men dom är ändå piskade att jobba för dom där sista korvörena.

Om man istället räknar in hur mycket skatt man betalar in till staten arbetsåren mellan 61-67år och hur lång tid det tar att få tillbaka dom inbetalda skatterna som pension så hinner man förmodligen dö innan.
Och vill man räkna in fritiden och vad den är värd mellan 61-67 så inser man nog att det inte är så dumt att gå tidigare.

Själv kommer jag lyfta pension vid 61 och sen fortsätta jobba tills jag är 67 år och bara ta ut en bråkdel i lön ex10-20% därefter lyfter jag 50% av innestående lön pensionåret jag ska fylla 68 och den andra delen när jag fyller 69 med bara 10% i skatt.. Alternativt slår vi ut det på 3 år.

Blir minst 1.400.000 miljoner efter skatt insatta på banken som dessutom mina barn kan ärva om jag skulle dö.
Har också en sk, pensionsförsäkring på 4000kr/mån som löper livet ut redan nu, som beskattas som inkomst med 10% efter 67 års ålder som mina barn ärver.

Men att dom höjt pensionsåldern är inte för att vi ska få en högre pension, då kan man ju undra varför när allt handlar om pengar.

Tänker inte besvara en enda fråga om detta!
Godnatt...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det här ska jag kopiera Chippen. Fy fasen va bra att kunna sätt in 1.400.000 miljoner på banken. Det räcker ju ett bra tag! :D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om man istället räknar in hur mycket skatt man betalar in till staten arbetsåren mellan 61-67år och hur lång tid det tar att få tillbaka dom inbetalda skatterna som pension så hinner man förmodligen dö innan.

Det gäller att hålla isär begreppen!

Det är arbetsgivaren som betalar arbetsgivaravgiften (drygt 32%) varav pensionsavgiften är ca en tredjedel. De pengarna är öronmärkta och man får tillbaka motsvarande det som satts in.

Detta har inget med inkomstskatten att göra!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Man blir sämre bilförare med stigande ålder oavsett om man har mycket pengar eller inte. (Ni vet det här med trådurspårning).
:)

Vill minnas jag läst att högsta olycksrisken har åldersgruppen 18-24 år sedan sjunker risken för att först efter 75 års ålder komma upp på samma nivå som ungdomarna. Men om jag får välja vilken jag skall möta på en smal väg med blankis, en 18 åring eller en 75 åring så väljer jag 75 åringen.
//Åke

F

F.d. 55359

Guest

Man blir sämre bilförare med stigande ålder oavsett om man har mycket pengar eller inte. (Ni vet det här med trådurspårning).
:)

Ja här får jag nog ta på mig lite av ansvaret. Var inte meningen annat än att uttrycka att jag var avundsjuk, dock ej missunsam. Men inlägget var olyckligt skrivet.

Sorry!!

Back to topic!

F

F.d. 52943

Guest

10% skatt?
Har jag missat eller missförstått nåt?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

10% skatt?
Har jag missat eller missförstått nåt?

Ålderspensionsavgiften är f.n. 10,21% som betalas av arbetsgivaren!

Hela arbetsgivaravgiften är f.n. 31,42%

Undantag (för år 2014)
För anställda som är födda 1937 eller tidigare betalar du varken arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt.
För anställda som är födda 1938–1948 betalar du bara ålderspensionsavgiften på 10,21 procent.
För anställda som är födda 1988 eller senare betalar du bara ålderspensionsavgift och en fjärdedel av övriga avgifter, det vill säga 15,49 procent.

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Ok, jag trodde han talade om inkomstskatten vid uttag.

F

F.d. 55602

Guest

larsemil!
Varför så defaitistisk!
Sikta mot stjärnorna och ge dig och din kvinna ytterligare trettio år, så slipper du tänka i negativa banor länge än.
rutnanny, 83, som planerar för sensommaren 2024 och hoppas ha kvar vår sköna (efter vissa justeringar!) Knaus Box Star på ca 5500 millimeter.

Toppen