• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åker till Frankrike i sommar

F

F.d. 12016

Guest
Vi tänker åka till Normandie i sommar, har aldrig åkt med husbil, köpte en för två veckor sedan, är helt enkelt en nybörjare, glad för alla tips, finns det några bra tips om ställplatser?
Gärna med gångavstånd till centrum.
Var köper man ställplatskartor?

MVH Perry/ ny medlem

majsan332

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2025
Sv: Åker till Frankrike i sommar

Hej
jag vet inte om ni kan läsa lite tyska, men i så fall kan jag rekommendera Promobil Stellplatzfuhrer Frankreich. Där finns många stellplatser att besöka. Jag har själv just beställt den nya för 2010.
mvh
Majsan

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024

Jag kan rekommendera "All the Aires France". Denna bok är på engelska och innehåller 1600 stellplatzer i Frankrike. Boken kan beställas från http://www.vicarious-shop.co.uk kostar ca 15 engelska pund.
Vi åker mot Normandie 20/6 färjan från Malmö till Travemünde. Denna förbindelse har ett väldigt bra pris. 855 SEK för två personer med husbil 7,4 meter med rabatt från Motormännen (10%) enkel resa.

Ha en trevlig resa

Lars
:)

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

......................Vi åker mot Normandie 20/6 färjan från Malmö till Travemünde. Denna förbindelse har ett väldigt bra pris. 855 SEK för två personer med husbil 7,4 meter med rabatt från Motormännen (10%) enkel resa.
Ha en trevlig resa
Lars
:)
Hej Lars!
Kan du berätta mer om förbindelsen Malmö - Travemünde?
//Conny

F

F.d. 55397

Guest

Vad är billigaste rutten ner mot riverieran?

Att Autobahn är väl billigast men sen? Franska tullar eller Schweitsiskt motorvägsmärke??

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024

Det är Finnlines som är rederiet som trafikerar Malmö-Travemünde. Webbsidan har du här Home | Finnlines
Här hittar du priser samt avgångar.

Lars

F

F.d. 12016

Guest

Hej!
Tack för informationen.
Kommer att forska vidare.

MVH Perry

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Det är Finnlines som är rederiet som trafikerar Malmö-Travemünde. Webbsidan har du här Home | Finnlines
Här hittar du priser samt avgångar.

Lars
Hej igen Lars!
Kan du berätta l i t e mer om båtarna och hur de eventuellt skiljer sig från vanliga färjor.
Som exempel hur man bordar och var man parkerar, standarden för de som inte har hytt och förströelse.
Resans tar ca 10 timmer så av erfarenhet vet vi att att det kan bli drygt om man tvings sitta rakt upp och ner på hårda stolar.
//Conny
PS
Till vilken riviera skall ni åka SunCityGirl?
DS

Senast ändrad:

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024

Hej igen,
Det är första gången som jag åker med denna rutten. Det var i alla fall möjligt att få elanslutning under överfarten. Du kan få lite uppgifter på deras hemsida under rubriken "Service ombord". Det finns kanske någon annan på forumet som har erfarenhet av denna rutt.

Lars

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vi valgte å betale for en dagkabin - mellom serveringen kan en sitte i kafeterian, ellers er det en sittegruppe ved baren utenfor sauna og spa avdelingen. Det er ingen egentlig shop ombord, kabin anbefales for alle og er obligatorisk hvis en reiser med hund eller katt (spesielle kabiner for de som medbringer dyr).

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Vi åkte Malmö -Travemünde tor med Finnlines i mars-april. Åkte på natten och hade insideshytt. Tycker att det var ett prisvärt alternativ som sparade restid. Avgång 22.00 och väckning 06.00 och avkörning 07.00. 1690 kr ut en lördag och 135 € hem en vardag. Bilen är 7 m, 3,5 ton.
Huvuddelen av bilarna är lastbilar och bussar. Finns en matsal som mest liknar utspisning. Ett tips är att ta med matsäck/fika från bilen. Dåligt med passagerarutrymmen. Skulle inte åka på dagen, i alla fall inte utan hytt med fönster.
Ombordkörningen skedde genom att en bil körde före och lotsade in oss. Vi stod på nedre däck ut och på mellandäck hem. Trångt och smutsigt. Vill ni ha el för t ex kylen så ska det tas upp vid bokningen. Kostade inget extra.

Beträffande ställplatser så klarade vi oss långt med HBK:s och har kompletterat listan.

Birgitta

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ni har valt rätt land och region , här finns hur mycket ställplatser som helst. Tömma toa kan man göra på många välskyltade ställplatser eller på varuhusens parkeringar på många ställen. Det mesta gratis men vattnet brukar kosta!!!! Tyska bordatlas brukar vara ett säkert kort!

Svalan

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
2217
Medlemskap
2025

Vi tänker åka till Normandie i sommar, har aldrig åkt med husbil, köpte en för två veckor sedan, är helt enkelt en nybörjare, glad för alla tips, finns det några bra tips om ställplatser?
Gärna med gångavstånd till centrum.
Var köper man ställplatskartor?

MVH Perry/ ny medlem
kolla in den här platsen/länken ? Port en basain (tror det stavas så) mkt trevlig by med närhet till sevärdheter om dagen D bla,vi cyklade runt , det va nära till det mesta. vi var där 05 och campade på en trevlig camping vid infarten till byn riktning syd väst..ha en go tur.. Mvh Nalle
Google Maps

F

F.d. 29862

Guest

Hej !
Köp i Frankrike en, av alla förekommande, böcker som visar "serviceplatser" ibland med övernattning ibland utan den möjligheten, en del ( många ) gratis och en del med smärre avgifter. Större varuhus har flera har som regel ett brett utbud av dessa.
Även om man inte är en fena på franska så brukar det går bra att använda dem. Det finns specialutgåvor för kuster, inland, Bretagne och Normadie givetvis!
Ni kommer att trivas - speciellt Bretagne är mysigt - finns alltid fester i närheten!
Bonne Route!
Länge leve Bobilsfolket!
Lars

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Vi åkte Malmö -Travemünde tor med Finnlines i mars-april och så vidare....
Beträffande ställplatser så klarade vi oss långt med HBK:s och har kompletterat listan.
Birgitta

Hej och tack för ett uttömmande svar om Finnlines Birgitta.
Angående HBK:s ställplatser så undrar jag vilken lista du kompletterat?
Finns det en lista eller måste jag skriva ut alla inläggen?
//Conny

Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Klicka på husbilsplatser, gå ner till Europa och välj Frankrike. Tyvärr ligger de inte i geografisk ordning utan i den ordning medlemmarna har anmält dem. Mina ligger längst ner på sista sidan.
Jag håller på med en reseberättelse som jag hoppas bli klar med inom en vecka och då kan ni läsa hur vi åkte och var vi övernattade.

Birgitta

Toppen