• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åka till Sverige med utländska skyltar/Vägpirater

F

F.d. 12360

Guest
Expressen idag, årets första vägrån på husbil i Vänersborg!!:confused:

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Aka till sverige med utlandska skyltar

Varföe inte en japansåg den har ju tänder på bägge sidor?
Vi har själv blivit rånade vid parkeringen upp vid Tjörnbron, för några 5-6 år sedan
Hälsn J-å :twitcy: :twitcy:

F

F.d. 4972

Guest
Sv: Åka till Sverige med utländska skyltar/Vägpirater

Träffade en "utlandssvensk" för ett antal år sedan på en camping i Andorra. En pensionerad sjöman boende i sin husbil med postlåda i Antverpen . Han hade blivit rånad och nedslagen i bilen av vägrånare i Italien. Karln blev så förbannad att han gick och köpte sig en liten pistol helt enkelt. Han visade och berättade för oss om denna annorlunda tingest som han köpt i Sete (France). Pistolen hade magasin för 12 skott av valbara kvaliteter. Han hade laddat 8st knallskott 3st minihagel och 1st riktig kula.
Det vill sig till att man håller koll på räkningen när det bär till, annars kanske man får skaka galler resten av livet i stället för att njuta av härligt husbilsliv.

SÅ LÅT OSS HÅLLA OSS TILL MERA CIVILA VERKTYG,som träpåkar och knytnävar.
/Lars

F

F.d. 673

Guest

Och så kan man ju tänka på var man har sina pengar etc under natten. Har aldrig plånbok etc synliga eller på ställen där de lätt kan kommas åt.
Hund har jag ju i bilen också, men numera "dessvärre" en Husky som enligt alla hundböcker är fullkomligt värdelösa som vakthund. Bamse uppfyller den beskrivningen till 100%... (Gråhunden jag hade innan var, lindrigt uttryckt, lite vassare...)

F

F.d. 50004

Guest

:swoon: Idag skäms jag, av att bo i närheten av vänersborg.

:mad: lena

F

F.d. 518

Guest

"Idag skäms jag, av att bo i närheten av vänersborg."

Jag med. Konstigt att det inte fanns att läsa i lokalpressen.

F

F.d. 518

Guest

Idag stod en liten notis i "lokalblaskan".

Jag citerar en polismans kommentar till rånet:

"Låsen är ganska usla i husbilar och därför kan man på något sätt försöka knyta ihop passagerardörren med den bakom med till exempel säkerhetsbältet, rekommenderar /.../"

?? Jag får inte riktigt ihop hur han menar. Men jag har fått bra tips på hur man kan säkra förarhyttens dörrar i andra trådar här på sidan. Stämmer det att låsen är extra usla på en husbil? Är det inte samma lås som på vilken bil som helst?

F

F.d. 3581

Guest

Jag har inte hört talas om att låsen skulle vara sämre i husbilar.....

Detta är nog snarare vanligt polisiärt bullshit....

ds

F

F.d. 4879

Guest

Tråkigt men sant.. Nu ligger det ett baseball trä i sovalkoven. Ska jag vara ärlig så tar jag hellre ett straff än att få en kniv i magen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Desverre er det slik at låsene på dørene i en varebil er ikke spesiellt sikkre, og på alkover og halvintegrert har en disse dørene forran. Det finnes MANGE mer eller mindre gode løsninger, fra den enkle med et tau eller kjede som en fester sammen fordørene med for natten via blokkeringer av låsekanppene til tillegslåser som kan stå imot endel verktøy.

Det er skjelden at døren i bodelen blir brutt opp, men når det skjer så er det som regel låsen som blir knust (meget kraftig lyd) dette skjer da på parkeringer om dagen. Også vinduene i bodelen blir brutt opp og en liten person lempet inn som åpner døren innefra, ikke uvanlig i sydligere land.

Har selv reist rundt i store deler av Europa i over 10 år uten selv å bli utsatt for noe som helst, men har snakket med mange som har hatt innbrudd og blitt utsatt for ran.

F

F.d. 6238

Guest

Ja den som försöker att göra inbrott i våran bil nattetid kommer att få en trevlig överraskning.
Jag är nämligenbeväpnad med vapen.
Och jag kommer inte tveka att använda det för jag säger som Kölis. Hellre krypa in på kåken än en kniv i magen.

Jag har även larm som säger till när någon står alldeles utanför.

Hälsningar från medlem 35.:rolleyes:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Vi är nyblivna husbilsägare och läser inlägg om att folk har med sig vapen och vakthundar och det ena med det andra. Hoppas verkligen inte att det ska behövas. Vi har larm på bilen och gaslarm också och uppsikt inne i hela bilen. Campar man som vi gjorde på en camping så känns det säkrare än att fricampa. Hellre en dyr campingavgift än en kniv i magen.

Mizar

:wideeyed:

F

F.d. 6238

Guest

Hej Mizar.
Jag skrev detta inlägg bara för att skapa debatt i ämnet.

Jag håller med Dig till 100 %. Vi ligger alltid på Camping. Det är det säkraste sättet att vara ute med husbil såvida man inte är några stycken som kan campa tillsammans på någon Ställplats.

Du kan vara helt lugn, jag kommer inte att använda mitt vapen i händelse av något rån.
Hlsnr 35.

F

F.d. 4879

Guest

Vi fricampar också för det mesta, visst har det hänt att det har busats utanför men inte att någon har försökt komma in i bilen. Buset utanför är inte tuffare än att man öppnar dörren.. Dom som bryter sig in är oftast pundare som är påtända, då fungerar det inte att bara bli arg! Jag tror (personligen) att det kanske börjar bli dax för alla som bor/sover i husbil att förklara för buset att vi inte heller är helt ofarliga? Att parkera ett par bilar ihop är mycket bra då dom förstår att det finns fler än en pensionär som kan sticka upp.
Jag har tre hem, två hus och en husbil. Mitt hem är min borg! Den som bryter sig in i mitt hus när jag är hemma gör samma sak när jag bor i husbilen. Jag har aldrig backat och gör det inte idag heller trots 56 år snart!

F

F.d. 518

Guest

Jag håller med Dig kurt.b. En Camping är det SÄKRASTE sättet att bo på. Jag är ganska ny här på sidan, men jag har redan fått en känsla av att det är ett infekterat ämne att diskutera. Dvs ämnet camping kontra fricamping/ställplats/parkering. Så jag diskuterar inte. Jag skriver bara vad jag anser i frågan.

Toppen