• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åka med bilen till Indien

F

F.d. 53498

Guest
På 70-talet var det ganska många som körde VW buss till Indien. Det var gröna vågen och Hippie och allt det där. Vi hade då familj och ingen möjlighet. Nu e familjen vuxen och vi har möjlighet.

Vad sägs om tanken? Har världen blivit för ond för ett sådant här äventyr? Är det andra som lockas av tanken? Finns det någon, chaufför kanske, som gjort en sådan resa.

Vi tycker tanken är spännade och den kanske bara ska sanna vid en tanke, men !!!!!!!!!!!!!!!!!

Synpunkter tack.

F

F.d. 13449

Guest
Sv: Åka med bilen till Indien

Har för mig att det finns en far och son som är ute nu och kör mellan sverige och kina eller liknande. Är man bara väl förberedd och väljer att hoppa över de värsta områdena kan detta mycket väl vara en resa för livet.

F

F.d. 4220

Guest

Jag har inga egna erfarenheter att komma med.

Men för ett tag sedan så snubblade jag över nedanstående sida som säkert kan ge er matnyttiga tips. Det handlar om ett par som åkte sverige - Indien - Kina och hem via Ryssland. I en Saab 900 med Toppola:
DreamTrip

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Självklart ska ni pröva på att resa, funkar det inte kan ni alltid vända och åka hem! Lycka till!

F

F.d. 29841

Guest

Hej

Slåt ur hågen och fly istället. På 70 talet spelade ingen roll om man kom fram eller inte,
huvudsaken var att man åkte i något sorts folka, hälst med lite blommor målade på bilen.
/Vidhem

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Själv älskar jag att resa,MEN det finns gränser. Jag läste reseberättelsen om resan till Indien, och det skulle nog varit häftigt när man var yngre. Idag tror jag inte en sådan resa är att rekommendera. Tänk på att ni kommer till länder med fattigdom och helt annan kultur än vi är vana vid. Vägarna är säkerligen inte de allra bästa på många ställen och kommer då att fresta bilen oerhört. Våra bilar är också mycket bättre bostad än många av de "skjul" som människor bor i där nere, skulle nog sticka ut i de fattigas ögon. Kanske är jag negativ nu, men det är så jag känner. Självklart är det i slutändan ni som bestämmer. Lycka till i era drömmar! :rolleyes:

F

F.d. 25023

Guest

Denna resa skulle säkert bli en av livets stora upplevelser. Vi har träffat många husbilister som har ensamt kört på både fjärran östern eller i Afrika. Ingen har varit missnöjd, resorna har varit fantastiska och de brukar åka dit igen. Det finns ju inget annat lika bra sätt att lära känna och njuta av nya länder som husbil!

Många vi träffat har också kört med företag som anordnar guidade resor för att få sällskap, erfarenhet och trygghet samt säkert hitta de mycket speciella ställen och vägarna som man själv har ingen aning om.

Efter första gången så kan man ju själv mycket mer om landet/länderna för att åka dit själv. Precis som vi själva, efter den första guidade resan runt i Marocko har vi både kunnat och vågat åka på helt andra vägar där än vi kunde drömma om innan. Att åka motorvägen ToR till campingen Atlantica Park i Agadir ger bara solen och värmen men inte allt det andra det fantastiska Marocko har att erbjuda.

Man skulle säkert hitta en del bloggar om Indienresor på webben om man sökte på tyska eller engelska. Kolla även de engelska husbilsklubbarnas olika forum.

Men för att börja med kan man ju studera hur och vilka vägar olika företag med guidade husbilsresor tar! I Tyskland finns ett 20-tal olika. Till Indien vet jag inte om det för närvarande finns anordnade resor. Här ett par:

KUGA TOURS och Herzlich Willkommen bei Perestroika Tours -Ihr Spezialist für geführte Reisen mit dem Freizeitmobil

Lycka till och åk!

hälsning
anita&jyrki

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vilka ideér det föder tankar även hos mig. Jag såg för några dagar sedan en liten lastbil i
Frankrike med en husvagn utan hjul på släpet. Jag tror våra "fina husbilar" inte klarar en
Indien tripp. Men med ovanstående ekipage så tror jag det vore möjligt. Det behövs lastkapacitet för extra däck , diesel , vatten mm.

F

F.d. 50097

Guest

Roligt att höra att det finns människor med såna här härliga och lite galna idéer! Vi är också sugna på att åka längre med husbilen, och har t.ex. funderat på att åka genom Ryssland till Kina.

Men visst finns det svårigheter... En svårighet är förstås att om man åker med en dyr fin bil genom fattiga områden finns det risk för rån eller stöld. En annan svårighet kan vara dåliga vägar. Och om man ska åka till Indien är ju frågan vilken väg man ska ta. Det känns som att det finns en del länder runt om som inte är riktigt stabila...

Fast detta är väl inte "problem" utan "utmaningar"... ;) Jag tycker inte att ni ska släppa er idé, utan utforska möjligheterna. Man får väl fundera igenom säkerhetsaspekterna och hitta en resrutt som är möjlig. Men livet är ju till för att levas!

Berätta gärna mer ifall ni utvecklar era planer! Det skulle vara intressant och spännande att höra mer!

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Jag har varit några gånger i Indien på MC-resa. En resa till Indien på landsvägen kräver mycket bra planering. Det behövs visum till de flesta länder. Man ska bl.a. resa genom Iran. Endast ett fåtal vägar är tillåtna och de ska avverkas på förutbestämd tid. Värst av allt blir Pakistan. Man behöver poliseskort genom hela landet och måste antagligen sova på polisstationerna. Det finns endast ett par gränsstationer mellan Indien och Pakistan. Resan ska anmälas till ett flertal länder och då måste man ange passeringstiden. Det går, men man måste planera mycket detaljerad!

Lyck till!

F

F.d. 53498

Guest

Det är stor skillnad på att flyga och att köra själv. Vi är just nu i Thailand och hit har vi givetvis flugit. Det är varmt skönt och vackert, men--- Inte är det som att ta sig fram på egen maskin. Tanken med Indien, eller någon annat långt bort liggande främmande land är ÄVENTYRET. Det är fint i Thailand, men äventyr nej nej nej. Resultatet med flyg till Indien skulle nog bli detsamma. Varmt skönt och intressant, men äventyr, nej knappast. Det är att göra det för lätt för sig. Vi äger vår tid och vi har inte bråttom på det sättet, så flyg får nog vara. Genom Anita & Jyrki såg jag att det skulle kosta ca 20 000 att ta vår bil till USA. Känns också lockande. Den kontinenten borde räcka för ett antal spännande år av upptäckarglädje om det visar sig att Indien inte fungerar bra.

Vi kommer att fundera vidare och tar tacksamt emot tankar ideér och tips.
Jag har talat med en kompis vi träffat här i Thailand. Han jobbar med logistik på ett stort Dansk företag med transporter till i stort sett vart som helst i världen. Han berättar om de höga konvojkostnader som finns för att köra genom såväl Iran som Pakistan. Låter nästan som man får slå det ur hågen. Perestrojka tours kör till Indien, men 75 000 kr/person för 3 månader låter saftigt. Men då ingår säkert konvoj och visumkostnader mm.

Vi får tänka och drömma vidare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sitter nå i egen husbil i Australia. Masse campsites (stellplatset), dump point (tømmesteder for vann) og camping plasser / camping parks.

En kan kjøpe en brukt husbil, prisene er lavere enn vi er vant til i Europa - de fleste bilene er ikke beregnet på nordisk vinter - tankene under bilen, uten isolasjon. De fleste bilene uten annen oppvarming enn varmepumpe/AC.

New & Used Motorhomes & Campers For Sale - RVPoint Australia er en bra søkemotor for bruktbiler.

Når det gjelder visa så er den saken grei, vi nordboere kan bruke elektronisk turistvisa. Dette gjelder for ubegrenset antall besøk i løpet av ett år og hvert besøk på maks 3 mnd. Fly en tur til Bali eller Polynesia og tilbake, det er hele tiden gode tilbud på ukesturer til slike steder fra de fleste større flyplasser.

F

F.d. 53498

Guest

Kanske Australien också kan vara ett alternativ.

Men vi vill köra dit själva. För oss är resan målet. Visst är det fint när man kommer fram, men efter 11 timmar på flyget till Thailand så är definitivt inte flygresan målet.
Nä vi gillar att köra se och uppleva allt som sker och det folkliv man ser under en resa. Fördelen med campingresor är ju den närheten man får till det vanliga folket i de länder man passerar, man växer i sin kunskap om andra människors och länders levnadsförhållanden. En kunskap att bära med sig och dela med sig av. Det är resa för oss.

Toppen