• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åk inte till Gotland

F

F.d. 1606

Guest
Ledsen att behöva säga

Åk inte till Gotland!!

Gotland är en fantastisk ö med med många fantastiska upplevelser och många underbara platser och människor.

Men:

Med den politik och den massiva motvilja mot oss husbilsåkare som politiker och kommunala tjänstemän visar så åk inte hit. Men skriv och tala om det och varför till Tyck till! Lämna synpunkter - Region Gotland. Det är en brevlåda för synpukter på Region Gotlands verksamhet.

Om tillräckligt många säger att man inte kommer och att det beror på behandlingen av oss husbilsåkare kanske det kan resultat.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Åk inte till Gotland

Dom vill inte ha oss på sin ö eller sina färjor över huvud taget. Ju mer vi sprider detta budskap ju gladare blir dom. Husbilsgästerna är försumbara. De som är välkomna är de som hyr bostad och transportmedel samt äter på hotell och restaurang.

Men vi ger oss inte, vi älskar denna ö och är här 2 - 6 ggr om året. Det är egentligen bara i Visby det är problem och då pratar vi om en promille av Gotland. Några dagar blir det på Ekstakusten.

Senast ändrad:

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Ekstakusten börjar ligga risigt till har jag hört, några boende där vill inte ha husbilar där:msn_sheep:

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021

Om man fortsätter köra söderut på vägen nere vid Ekstakusten, så kommer man till 4-5 P-platser med ca 500 m avstånd emellan. Man kan säkert stå 2-3 husbilar på varje parkering.
Hälsningar

F

F.d. 2621

Guest

Det är klart, att man ska åka till Gotland och lika klart är, att "dom" vill ha oss där på sin vackra ö. Även oss i husbil, och vi kan stå på någon av alla dessa fina campingar som finns där från norr till söder! Välordnat, tryggt, trivsamt i de allra flesta fall prisvärt.

Att vi - dvs de vanligaste husbilisterna i åldern +55 - inte utnyttjar hoppkuddar och andra "leksaker" på vissa campingar förändrar väl inte någonting. Kan någon ge konkreta belägg för att campingarna tar ut oskäliga överpriser? Jag har aldrig sett några sådana belägg.

Visst måste vi vara beredda att betala för oss, vi är ju en sådan köpstark kategori människor, så som det ofta hävdas om än något överdrivet. Varför ska just husbilister favoriseras och ges fördelar jämfört med andra turister, som hyr stugor eller tar in på pensionat och hotell?

Att husbilister, som bor i sin husbil under lång tid - dvs klart längre tid än vad andra gör under normala semesterperioder - tidigare kunnat stå på platser, där de inte behövt betala någonting alls eller bara mindre parkeringsavgifter, förändrar ingenting i det som jag anser vara "acceptabla och motiverade kostnader".

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu kan jag ju inte tycka att sitta inlåst på en campingplats tillhör husbilslivet. Vi står 5 km söder om Visby och har cyklat in idag. Massor av skyltar som förbjuder parkering av personbil typ II.

Hur kul är det att gå på restaurang eller nattmässa för att sedan vänta i två timmar på taxi, betala 200:- för att bli körd till husbilen som står på en gräsplätt som kostar 400:-/dygn. Det måste väl vara möjligt att parkera på gångavstånd till Visbys nattliv.

Hur kul är det att slänga ut en massa pengar när man kan stå gratis några hundra meter från campingplatserna??? Det finns ingenting på en camping som vi behöver förutom 30 kvm fri natur. Hela området söder om gamla P18 är full av enorma ytor vägar och lämpliga nattparkeringar, 5 min från hamnen.

Det är inte alla som har betalt sin husbil kontant. Det finns säkert dom som har avbetalningar och räntor på sin bil. Pengr växer inte på träd.

Senast ändrad:
F

F.d. 29837

Guest

Svar till Flat Mates.
Tänk efter litet. Vi husbilsägara har satsat ganska mycket pengar på våra bilar. Vi vill inte stå på camping och betala för sånt som vi redan har i bilen. Jag har skrivit om detta förut att vi tillbringar somrarna i Frankrike pga att det är mycket billigare att stå på ställplatser här och dels att man förstår skillnaden mellan husbil och husvagn.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

För vår del är övernattning på camping inte aktuellt, i första hand av skälet att campingplatserna inte är belägna där vi vill tillbringa eftermiddagen/kvällen. Det är skillnad på husvagnsekipagen, de har ett dragfordon som man kan använda till utflykterna. När det gäller de flesta campingplatser har man fasta in o utcheckningstider som överhuvudtaget inte passar oss. Vi vill bestämma själva hur många timmar vi vill stanna på en plats, inte vara piskade att lämna platsen före 11 eller 12 på förmiddagen.
De som föredrar campingplatser med dess faciliteter ska givetvis stå där, men vi är en stor grupp som skaffat husbil just av den anledningen att vi vill kunna stå på andra platser än just campingar. Den andra stora anledningen att vi inte står på camping är just priset. Vi har egen ström, egen dusch, egen toa och eget kök, och behöver således inte köpa dessa bekvämligheter.
Och det där snacket om att de som har råd att ha husbil gott kan betala för camping kräks jag snart åt. Det handlar inte om något annat än den gamla hederliga svenska avundsjukan.
/Ludde

F

F.d. 29925

Guest

Det är klart, att man ska åka till Gotland och lika klart är, att "dom" vill ha oss där på sin vackra ö. Även oss i husbil, och vi kan stå på någon av alla dessa fina campingar som finns där från norr till söder! Välordnat, tryggt, trivsamt i de allra flesta fall prisvärt.

Att vi - dvs de vanligaste husbilisterna i åldern +55 - inte utnyttjar hoppkuddar och andra "leksaker" på vissa campingar förändrar väl inte någonting. Kan någon ge konkreta belägg för att campingarna tar ut oskäliga överpriser? Jag har aldrig sett några sådana belägg.

Visst måste vi vara beredda att betala för oss, vi är ju en sådan köpstark kategori människor, så som det ofta hävdas om än något överdrivet. Varför ska just husbilister favoriseras och ges fördelar jämfört med andra turister, som hyr stugor eller tar in på pensionat och hotell?

Att husbilister, som bor i sin husbil under lång tid - dvs klart längre tid än vad andra gör under normala semesterperioder - tidigare kunnat stå på platser, där de inte behövt betala någonting alls eller bara mindre parkeringsavgifter, förändrar ingenting i det som jag anser vara "acceptabla och motiverade kostnader".

Är det skäligt att betala 200 till 300 kronor/dygn för en gräsplätt på kanske 100 kvadrat?

Absolut inte, för för de pengarna räcker till en hyreslägenhet med motsvarande yta i en medelstor svensk stad.

F

F.d. 52943

Guest

Är det skäligt att betala 200 till 300 kronor/dygn för en gräsplätt på kanske 100 kvadrat?

Absolut inte, för för de pengarna räcker till en hyreslägenhet med motsvarande yta i en medelstor svensk stad.

Ett tips - ta aldrig in på hotel!:wink:

F

F.d. 2621

Guest

Att betala upp till 300.- per dygn för en plats på en bra camping som man trivs med under högsäsong anser jag vara skäligt. Men om man inte trivs med det alternativet utan känner sig instängd och / eller att det inte är värt pengarna, ja då väljer man naturligtvis något annat, som mera motsvarar ens krav och uppfattning om vad som är en bättre lösning.

Jag tror dock, att campingarna och deras starka organisationer med gott stöd av kommunerna kommer att stärka sina positioner i framtiden och att de strävar efter att erbjuda prisvärda alternativ även för husbilister. De kan den här marknaden och är medvetna om att de inte kan ta för sig oskäligt mycket.

I en större artikel i GP häromdagen över den ökande turismen i Sverige nämndes bl a att det noterades 1 miljon övernattningar på campingar av husbilar under 2011. Ingen dålig siffra minsann, som bl a får mig att anse, att den stora HBK-klubben ska deltaga i samarbeten med andra organisationer för att påverka till en sund utveckling ö h t.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25175

Guest

Nu kan jag ju inte tycka att sitta inlåst på en campingplats tillhör husbilslivet. Vi står 5 km söder om Visby och har cyklat in idag. Massor av skyltar som förbjuder parkering av personbil typ II.

Hur kul är det att gå på restaurang eller nattmässa för att sedan vänta i två timmar på taxi, betala 200:- för att bli körd till husbilen som står på en gräsplätt som kostar 400:-/dygn. Det måste väl vara möjligt att parkera på gångavstånd till Visbys nattliv.

Hur kul är det att slänga ut en massa pengar när man kan stå gratis några hundra meter från campingplatserna??? Det finns ingenting på en camping som vi behöver förutom 30 kvm fri natur. Hela området söder om gamla P18 är full av enorma ytor vägar och lämpliga nattparkeringar, 5 min från hamnen.

Det är inte alla som har betalt sin husbil kontant. Det finns säkert dom som har avbetalningar och räntor på sin bil. Pengr växer inte på träd.

Hej !
Mycket bra svar, instämmer till 100%
mvh/pilot56

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

...I en större artikel i GP häromdagen över den ökande turismen i Sverige nämndes bl a att det noterades 1 miljon övernattningar på campingar av husbilar under 2011. Ingen dålig siffra minsann....

Nämndes det något om antalet övernattningar med husbil utanför campingar?
Nämndes det något om hur många av denna miljon som hade valt annan plats om det funnits?

F

F.d. 1606

Guest

Nu har väl denna tråd spårat ur en hel del. Campingars vara eller inte vara och husbilars besök där har väl diskuterats i många andra trådar. Min tanke med denna var att vi tillsammans skulle försöka sätta lite press på politiker och tjänstemän här på Gotland.

Min tanke med tråden var alltså avstå Gotland men tala om varför för beslutsfattarna.

F

F.d. 29925

Guest

Att betala upp till 300.- per dygn för en plats på en bra camping som man trivs med under högsäsong anser jag vara skäligt. Men om man inte trivs med det alternativet utan känner sig instängd och / eller att det inte är värt pengarna, ja då väljer man naturligtvis något annat, som mera motsvarar ens krav och uppfattning om vad som är en bättre lösning.

Jag tror dock, att campingarna och deras starka organisationer med gott stöd av kommunerna kommer att stärka sina positioner i framtiden och att de strävar efter att erbjuda prisvärda alternativ även för husbilister. De kan den här marknaden och är medvetna om att de inte kan ta för sig oskäligt mycket.

I en större artikel i GP häromdagen över den ökande turismen i Sverige nämndes bl a att det noterades 1 miljon övernattningar på campingar av husbilar under 2011. Ingen dålig siffra minsann, som bl a får mig att anse, att den stora HBK-klubben ska deltaga i samarbeten med andra organisationer för att påverka till en sund utveckling ö h t.

Håller absolult med om den sista meningen man måste vara aktiv för att åstdkomma förändringar, det gör man tyvärr inte med att knyta händerna i byxfickan,

F

F.d. 2621

Guest

Nej, Michael Johansson, några sådana statistiksiffror nämndes inte och är väl också mycket svåra att få tag i. Men om du har kunskap om detta, så varför inte hjälpa GP och artikelförfattarna litet på traven? Faktaupplysningar är väl alltid av värde.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu har väl denna tråd spårat ur en hel del. Campingars vara eller inte vara och husbilars besök där har väl diskuterats i många andra trådar. Min tanke med denna var att vi tillsammans skulle försöka sätta lite press på politiker och tjänstemän här på Gotland.

Min tanke med tråden var alltså avstå Gotland men tala om varför för beslutsfattarna.
Det är nästan en omöjlighet men man ska ju aldrig ge upp. Jag har suttit på kommunfullmäktige och hört inställningen till husbilar, både på ön och på färjorna. Beslutsfattarna är mycket väl medvetna vad dom håller på med.

Jag kan ändå tycka att än sålänge finns det utrymme till alla 8.000 medlemmarna i klubben här på Gotland. För att hitta en plats direkt när man kommer iland så finns det hur mycket fri mark som helst på gamla P18 och Tofta skjutfält. Varför packa ihop sig där turistnäringen vill att vi ska stå???

Resten av ön är som gjord för husbilssemester. De bara och köra, stanna dra till handbromsen och uppleva.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Jag håller med om att det finns hur mycket platser som helst att stå på när man är på ön. Det skadar ju ändå inte att försöka sätta lite press på kommunpolitikerna så jag skickade ett mail till dom som jag klistrar in här nedan:

Hej!

Vi är en familj som har husbil sedan sex år tillbaka. De två senaste semestrarna har vi tillbringat på Gotland, totalt sex veckor. Vi hade eventuellt tänkt oss till er härliga ö även i år men nu har rykten nått oss att ni har infört parkeringsförbud för personbil klass 2 i och runt hela Visby. Detta har spridit sig som en löpeld på de husbilsforum på internet som jag dagligen besöker där det nu också pågår en debatt där fler och fler väljer att strunta i Gotlandsbesök i år. Det är svårt att känna sig välkommen när man bara får förbudsskyltar upptryckta i ansiktet! Visst finns det husbilsåkare som gärna tar in på camping men eftersom vi har det mesta som kök, toalett, dusch mm med oss i husbilen och kör vidare efter ett dygn eller två så föredrar dom flesta att ligga på lite enklare ställplatsanläggningar/parkeringar utan krångliga utcheckningsrutiner/tider o.s.v.

Som jag ser det så har Gotlands kommun inte gjort mycket för att locka husbilsturister till ön, tur att det finns några ställplatser som drivs i privat regi (Öja, Sandkvie ett strålande exempel).

Slutligen ett litet tips. Snegla lite på Öland som har förstått att husbilsturister är en köpstark grupp. Här finns massvis av ställplatser och det är hit vi väljer att åka i år istället för Gotland men vi kommer tillbaka när ni inte är lika fientligt inställda till husbilar längre.

Med vänlig hälsning

Per Ljung

F

F.d. 29925

Guest

Ett tips - ta aldrig in på hotel!:wink:

Har tyvärr tillbringat allt för många nätter på hotell under min tid som företagskonsult men då fanns det nog tyvärr inte många alternativ. Idag skulle jag definitivt använda husbil istället för liknande verksamhet. Kanske fortfarande lite "exotiskt" men jag tror att när man förklarar t.ex. de prismässiga fördelarna (och även de praktiska)för beställaren är det nog få som som kommer att ha invändningar.

Idag kan nog en husbil funger som vilket som helst kontor om man nu skulle vilja det.

F

F.d. 53012

Guest

Boka av redan för 2 veckor sedan och förstår inte hur man kan ligga på samma ställe i flera veckor. Låg i Byxelkrok och det var mycket tomt där vet inte vad det är i år inte mycket folk alls på Öland möjligtvis kommer det lite mer men har aldrig upplevt så tunnt förut. Måndag till Åre då blir det säkert helt tomt med folk. Står nu i Kårehamn 6 bilar 3 alkov, med musikunderhållning i kväll och vin och öl Öns bästa ställe just nu om man inte skall gynna campingägarna i Borgholm som har mest besökare i hela sverige och ändå missunnar oss ställplatser det kan man kalla en skitföretagere som aldrig blir nöjd. (Monopol is me limit)

Toppen