• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ÅFA/SÅIFA för vem som helst?

Hornborg

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40066
Medlemskap
2025
Jag får intrycket att dessa mackar är till för yrkestrafiken och därmed inte ok för oss privatister att tanka på, kan det stämma? Jag vill gärna börja köra HVO100 i husbilen men hittar ingen Preem-mack i närheten av Växjö som erbjuder HVO100.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag får intrycket att dessa mackar är till för yrkes trafiken och därmed inte ok för oss privatister att tanka på, kan det stämma? Jag vill gärna börja köra HVO100 i husbilen men hittar ingen Preem-mack i närheten av Växjö som erbjuder HVO100.
Går att tanka med vanligt kort för vem som helst

Hornborg

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40066
Medlemskap
2025
Jag trodde att HVO100-utbudet var bra men det verkar som att Preem/SÅIFA har tunnsått med sådana mackar i min del av världen som är Växjö-trakten :/

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På en ren Såifa mack (en som inte är kombinerad med Preem) kan man inte tanka med kreditkort.
Har provat flertal gånger före jag skaffade Såifa-kort.

Alltså, var beredd på att det inte funkar.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
På en ren Såifa mack (en som inte är kombinerad med Preem) kan man inte tanka med kreditkort.

Så har jag ju också trott. Så en fråga till @Tompan60 och @Malmhagen: Menar ni en renodlad Såifa mack (en som inte är kombinerad med Preem)? Menar ni en "grön" SÅIFA-pump inne på en Preem-mack kan jag tänka mig att det är Preem-mackens villkor (dvs även vanliga bankkort) som kan ta över och gälla om man inte har SÅIFA-kort.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Här är länk till HBK-priset på SÅIFA och Preem-mackar med ÅFA-kortet. OBS. veckopris oavsett priset på pumpen. Denna veckas pris: Ert pris efter justering 4/11 -24:
Evolution Diesel: 16,30 kr/liter
HVO 100: 18,80 kr/liter
Adblue: 07,14 Kr/liter
Bläddra ner till dagens datum i länken.

Malmhagen

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
38344
Medlemskap
2025
Vad får man då för pris? Det brukar ju vara ett väldigt högt pris som är skyltat på de pumparna eftersom alla SÅIFA-kortinnehavare har rabatt.
Ja det var innan jag skaffade såifakort, när priserna åkte jojjo. Där jag tankade var vid NoraLindeFrakt åkericentral.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

Kungsängen. Renodlad såifa mack. Inga problem att betala med Ica debit kortet

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det har framkommit en del uppgifter i den här tråden som förvånar mig mycket. Det skulle vara intressant att få synpunkter/fakta från någon på ÅFA/SÅIFA om det här.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Hej.

Om jag inte missminner mig så är det SÅIFA i Värmland som man inte kan tanka på med vanligt Åfa-kort.
För övrigt läste jag precis att ST 1 kommer att ta över SÅIFA Värmlands mackar.

Mvh / Roland

PS. Upptäckte nu att ST 1 övertagande av mackarna skedde redan 2019. DS

Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag trodde att HVO100-utbudet var bra men det verkar som att Preem/SÅIFA har tunnsått med sådana mackar i min del av världen som är Växjö-trakten :/
Ja, HVO100 på Preem är det varierande utbud på. Många mil från Växjö.
På Preems stationssida kan man få en överblick. Jag filtrerade på HVO100 för personbilar. Se länk och skärmdump.
(Filtret finns i övre högra hörnet, inringat)

Bilagor

• Screenshot_20241104_212653_Chrome.jpg
    Screenshot_20241104_212653_Chrome.jpg
    704,2 KB · Visningar: 11

hni003

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
41794
Medlemskap
2025
Jag får intrycket att dessa mackar är till för yrkestrafiken och därmed inte ok för oss privatister att tanka på, kan det stämma? Jag vill gärna börja köra HVO100 i husbilen men hittar ingen Preem-mack i närheten av Växjö som erbjuder HVO100.
Har ett Såifa kort med 83 öres rabatt. Går ävenutmärkt att tanka på preem med samma rabatt.

Toppen