• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Även koppla solcellsladdningen till bilbatteriet.

MikaelCarina

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Flen
HBK-Nr
37661
Medlemskap
2024
Eftersom solcellsladdaren har 2 utgångar kan jag ladda 2 batterier. Just nu är inte utgång 2 ansluten. Efter husbilen stått en vecka sedan inköp En Hymer från 2001. Gick bilen inte att starta. Om batteriet är kasst eller husbilen drar tjuvström ska jag ta reda på. Men så länge tills felet är fixat skulle man kunna ladda på med solcellerna så länge. Mest rädd att paja generatorn eller något sådant. Någon som vet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det går att ladda startbatteriet också med hjälp av solpanelerna och lämplig regulator.
Man behöver dock läsa på hur regulatorn är konstruerad för att ladda från båda utgångarna.
Det finns många varianter, och ibland om laddningen går genom bilens elblock så kan det skicka lite laddning till starbatteriet.
Det som kan vara bra/bäst är att ta reda på är hur utgångarna jobbar.
En del har en huvudutgång och släpper bara lite laddning genom den andra... ex. till startbatteriet.
En del laddar färdigt bobatteriet/batterierna innan laddning går till andra utgången och ex. starbatteriet.
Så om man kollar upp det först (det brukar gå att hitta manualen till laddare med Googlsökning).

Men just frågan om det går att ladda med tanke på generator m.m. så går det bra, under förutsättning att allt är ok. och rättkopplat naturligtvis.
Sedan måste man tänka lite på hur avskilningsreläet som sitter mellan startbatteriet och bodelen jobbar, också beroende av konstruktion och modell, så att dels solladdningen kommer att funka, och dels så det ändå inte blir någon sammankoppling där genom nya kablar för laddning av starbatteriet.
När man står uppställd så skall start och bobatterierna vara skilda så man alltid har startström även om man kört slut på bobatterierna, så det måste funka även om båda laddas samtidigt.

M.v.h. JANKRO.
 

MikaelCarina

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Flen
HBK-Nr
37661
Medlemskap
2024
Hejsan, ja det går att ladda startbatteriet också med hjälp av solpanelerna och lämplig regulator.
Man behöver dock läsa på hur regulatorn är konstruerad för att ladda från båda utgångarna.
Det finns många varianter, och ibland om laddningen går genom bilens elblock så kan det skicka lite laddning till starbatteriet.
Det som kan vara bra/bäst är att ta reda på är hur utgångarna jobbar.
En del har en huvudutgång och släpper bara lite laddning genom den andra... ex. till startbatteriet.
En del laddar färdigt bobatteriet/batterierna innan laddning går till andra utgången och ex. starbatteriet.
Så om man kollar upp det först (det brukar gå att hitta manualen till laddare med Googlsökning).

Men just frågan om det går att ladda med tanke på generator m.m. så går det bra, under förutsättning att allt är ok. och rättkopplat naturligtvis.
Sedan måste man tänka lite på hur avskilningsreläet som sitter mellan startbatteriet och bodelen jobbar, också beroende av konstruktion och modell, så att dels solladdningen kommer att funka, och dels så det ändå inte blir någon sammankoppling där genom nya kablar för laddning av starbatteriet.
När man står uppställd så skall start och bobatterierna vara skilda så man alltid har startström även om man kört slut på bobatterierna, så det måste funka även om båda laddas samtidigt.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ditt svar. De manualer jag har är på tyska. För husbilen är importerad tidigare. Har gjort tester och det går bra att ladda start batteriet vad jag vet nu. Har bara 150W att ladda med som bäst. Det jag tror skulle vara bra. Om vi kunde ge varandra manualer på svenska. Jag saknar flera.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja manualer kan vara lite svårt, men som jag skrev så kan man hitta rätt mycket om man söker med Google faktiskt. Ibland är det ju inte ens säkert att det finns på svenska utan som "bäst" på engelska.
Sedan är väl frågan hur länge sedan olika delar blev monterade och hur gamla de i så fall är med tanke på manualer.
Du skulle ju kunna ställa frågan här och skriva vilka manualer du skulle behöva, om du har tur kanske någon har eller någon kan hitta på internet. Det brukar behövas så mycket info som är möjligt med namn, nummer, storlek m.m.
Som du själv skrev så bör nog också ev. tjuvstöm kollas, eller batteri, för en veckas stillestånd skall en 2001'a klara utan problem. Kanske också spänning och ström när generatorn laddar, så både start och bobatteri får hyfsad laddning under färd med bilen, men det verkar som du redan kollat, och då kan det ju vara att själva batteriet är dåligt.
Man kan inte heller vara säker på var ev. småförbrukare från eftermarknaden blivit inkopplade, på bo eller startbatteriet.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen