• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är vi lurade???

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2025
Hej, vi har precis bytt vår husbil till en 2012 års Dethleffs trodde vi i alla fall!! Nu har vi fått reg.beviset, där står "datum för första ibruktagande" - 2011-12-14. På vårt kontrakt står det att det är 2012 års modell. Men kan det vara så att det egentligen är en 2011??? Har vi blivit lurade??:mad:
Johanna&Crister

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Är vi lurade???

Nej, ni är nog inte lurade 2012 års modeller när det gäller bilar började levereras redan oktober 2011 så det är troligen rätt årsmodell. Lycka till med bilen.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Lugn i stormen nu. Det är nog en 2012 årsmodell. Det är lurigt det där med modellår.
Biltillverkare skiftar redan på hösten.
Vad står det för fordonsår i regbeviset?

Man kan även med hjälp av chassinumret ta reda på när chassiet är tillverkat.
Tillverknings tiden från chassie till färdig husbil kan dessutom ju vara några månader.

Om du skickar pm med regnummer kan jag slå på chassinumret.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Finns det tre olika namn på detta:

- Tillverk. år
- Fordonsår (transportstyrelsens begrepp)
- Modellår/årsmodell (Bilnasarnas namn)

Begreppet fordonsår används av transportstyrelsen för att bestämma ett fordons ålder. Det avser
1. fordonets årsmodell, eller om den saknas
2. fordonets tillverkningsår. Om båda saknas är fordonsåret
3. det år då fordonet togs i trafik första gången.

Exempel: En personbil som är tillverkad 2005 saknar uppgift om årsmodell i vägtrafikregistret. Då är fordonsåret 2005.

Modellår/årsmodell används av biltillverkarna och brukar starta oftast efter den sista juni året innan.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Nej, ni är nog inte lurade 2012 års modeller när det gäller bilar började levereras redan oktober 2011 så det är troligen rätt årsmodell. Lycka till med bilen.

Jamen det verkar ju som om den är tagit i bruk 2011.Då finns det väl en tidigare ägare?
Jag hämtade min husbil d. 26 juni 2013. I registret står det att bilen är tillverkat i 2012,men att den är i trafik förste gången 2013-06-26.

J

Jarn

Guest

Hej, vi har precis bytt vår husbil till en 2012 års Dethleffs trodde vi i alla fall!! Nu har vi fått reg.beviset, där står "datum för första ibruktagande" - 2011-12-14. På vårt kontrakt står det att det är 2012 års modell. Men kan det vara så att det egentligen är en 2011??? Har vi blivit lurade??:mad:
Johanna&Crister

Tror absolut inte ni blivit lurade.
Många bil o husbilstillverkare kommer numera med nya årsmodeller redan på våren året innan.
T.ex LMC presenterade nu i slutet av april sin modell 2015.
Den är baserad på nya Fiat Ducaton och beskrivs utförligt i senaste numret av ProMobil.

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2025

Tack för all hjälp! Det var lite enklare än vad jag först trodde,det visar sig nämligen att vår bils motor först såldes på 2012cårs modell,liksom en ny front mm. Men visst är det förvirrande. Bilens motor tillverkas juli 2011 och bilen tas i bruk dec 2011,men det är 2012 års modell likaväl.
Med vänlig hälsning
Christer o Johanna

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Nej Det är ni inte ..Vi köpte våran Volvo sep.-06 och den är årsmodell -07 ..

Örjan o Helen

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2025

Hej, man skriver tillverkningår numera. Jag har Åxå köpt en ny bil där bilförsäljaren uppgav att det var en2012 men i transportstyrelsens papper står det2011 . Alla bilhandlare gör likadant idag dom tycker inte heller om det nya som är framtaget av bilindustrin. Bilen jag köpt har papper ifrå dom tyska tillverkarna att det är en2012 .det är nog bara att vänja sig. Hare gott . Fransen.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det som kan vara bra att ha koll på är när exakt det blir större förändringar på modellen man skall köpa. Speciellt de år när helt nya generationer eller större face lifts av modellen kommer. Ofta sker denna förändring/övergång i tillverkningen under sommarhalvåret.

Om det är stora skillnader mellan modellerna kan det bli väldigt stora skillnader i värdet som begagnad.
Vissa bilhandlare är väldigt ”flexibla” i hur de tolkar årsmodellerna när de skriver sina annonser och skriver gärna det som låter bäst.
En bil som är tillverkad i Maj 2009 kan kallas -10 i en annons bara för att den togs i bruk den 18 januari 2010. Ändå kan den vara av en äldre generation och klart mycket mindre värd än en annan som också säljs som -10 fast då tillverkad i augusti 2009 och tagen i bruk redan i oktober 2009.

Det gäller att ha tungan rätt i mun och kontrollera noga när man köper bil. Handlaren gör garanterat det när han ger sitt bud vid inbyte…

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Ha fått förklarat att köper man en bil från 1/1- 30/6 får man det årets modell, köper man den 1/7-31/12 får man året efter med andra ord köp en årsmodell 2013 3 mars och det är en 2013, köp en 28/8 och det blir en 2014.
Så förklarade han för mig.

Du kan även läsa att den är typgodkänd 2010 men tillverkad 2011 och tagen i bruk 2012 då blir fordonsåret 2012.

Mvh
pelle

Toppen