• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Sony A77 kameran jag söker?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Test: Sony A77
FOTOSIDAN TESTAR
När Sony äntligen kommer med en ny semiproffskamera tar de i från tårna med mängder av ny teknik. Sony har gått tillbaka till ritbordet och kommer nu tillbaka med innovativ teknik, snabb prestanda och hög bildkvalitet. A77 har en fast halvgenomskinlig spegel för att ge prestanda i proffsklass. Kameran klarar av att ta 12 bilder per sekund trots att autofokusen följer rörliga motiv.

De bästa specifikationerna
A77 har bättre specifikationer än alla konkurrenter utom på en punkt. Pentax K-5 som har en modern 16 megapixels sonysensor av samma generation som 24 megapixelsensorn i Sony Nex-7 kan vrida upp ISO-värdet till 51 200. A77 har max ISO 16.000 och det beror främst på att kameran har en fast spegel som stjäl lite ljus (cirka 0,5 exponeringssteg).

A77 är som gjord för actionfotografering. En funktion som ytterligare underlättar när man fotograferar rörliga motiv är möjligheten att enkelt låsa autofokusen på en del av motivet med en snabb tyckning på »joysticken« på baksidan. Sedan byter kameran automatiskt fokuspunkt när motivet rör sig över bildytan.

Avancerad videofunktion
Video ligger Sony varmt om hjärtat. Sony A77 har förbättrat videofunktionen så att kameran kan ta 50 hela bildrutor per sekund i full-HD (1920x1080 pixlar). Tidigare modeller kunde maximalt ta 50 halva bildrutor per sekund (interlaced). En detalj som också påverkar bildkvaliteten positivt är att datamängden ökats från 17 till 28 Mbit per sekund.

Tack vare den halvgenomskinliga spegeln fungerar den motivföljande (fasdetekterande) autofokusen även under filmning. Även om inte motivet rör sig har autofokusen sina fördelar jämfört med den typen av autofokus som normalt används vid filmning.

Den elektroniska sökaren gör det möjligt att filma med sökaren mot ögat. En annan bra funktion är den tre-ledade skärmen. Den kan riktas åt alla tänkbara håll – även framåt, för den som filmar sig själv.

En vinkelbar skärm är inte bara bra vid filmning utan underlättar även vid exempelvis makrofotografering.

Sony A77 är också fullproppad med andra mer eller mindre nödvändiga funktioner. Inbyggd GPS gör att man kan sortera sina bilder geografiskt. Sony har också tryckt in panormafunktion, HDR-tagning, brusreducerande multiexponering, en mängd motivprogram mer mera.

Under testperioden har vi imponerats av snabbheten, ergonomin och de smarta funktionerna.

Bildkvaliteten är utmärkt. Ljusförlusten genom spegeln märks först vid extremt höga ISO där brusreduceringen smetar ut detaljerna mer än hos NEX-5N.

SLUTSATS
Sony har lyckats göra en potent semiproffskamera som kommer att ge Canon och Nikon en tuff match. A77 är också en utmärkt kamera för videofilmning. Sony A77 är dessutom väldigt prisvärd.
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Är Sony A77 kameran jag söker?

Är Canon D20 ej jämförbar ?

Hälsningar Lars-Inge
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Är Sony A77 kameran jag söker?

Hade det varit vanlig OVF istället för EVF så hade jag slagit till på denna!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är Sony A77 kameran jag söker?

Jag har en Olympus med electronic viewfinder, det var ovant till en början men man vänjer sig. Allt för att hålla nere mått och vikt.
 

rofo0001

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
8401
Medlemskap
2025
Sv: Är Sony A77 kameran jag söker?

Hej
Suverän kamera har haft min i 6 månader och ångrar inte att jag köpte den.
Mvh //Roger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är Sony A77 kameran jag söker?

Det får nog bli denna istället

"Apple satsar på egen digitalkamera"
Av Mikael Markander
Nya rykten gör gällande att Apple tänker göra sitt bästa för att revolutionera kamerabranschen i grunden.


För några dagar sedan släpptes "The New iPad Buyers' Guide", en gratisguide från iLounge som listar en mängd mer eller mindre intressanta tillbehör för Apples pekplatta.

Guiden innehåller även en uppmärksammad artikel som påstår att Apple är i full färd med att ta fram en digitalkamera som är tänkt att revolutionera kamerabranschen på samma sätt som iPhone ställde mobilbranschen på ända.

Kameran sägs ha ett intuitivt gränssnitt där man kan göra det mesta med hjälp av multitouch, däribland göra bakgrunden oskarp genom att svepa med fingrarna. "Krångliga" ord som bländare, slutare och ISO-värde ska man inte behöva tänka på.

Vad gäller namnet på kameran spekuleras det kring en återvinning av "iSight", alltså samma namn som Apples fristående webbkamera hade.

Minnesgoda läsare kanske minns att Apple redan 1994 lanserade en digitalkamera i eget namn. Quicktake 100 och 150 var resultatet av ett samarbete med Kodak, men när det var dags för Quicktake 200 hade Kodak bytts ut mot Fujifilm. När Steve Jobs kom tillbaka som vd 1997 lades kameratillverkningen abrupt ner.
 
Toppen