• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är satellit-TV via stor parabolantenn på taket förlegat?

MC-Mats

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
32831
Medlemskap
2025
Hej,
Har tankar om att byta upp oss till en lite större och yngre husbil (vår är från 1997). Många har då parabolantenn. Är det fortfarande bra/prisvärt/bättre att se på TV via satellit (parabol) jämfört med streamin via wifi/internet?
Eller är det förlegat så är det ju bättre att demontera och få tillbaka lastvikt?

Vad tycker ni som har/har haft parabol?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Hej,
Har tankar om att byta upp oss till en lite större och yngre husbil (vår är från 1997). Många har då parabolantenn. Är det fortfarande bra/prisvärt/bättre att se på TV via satellit (parabol) jämfört med streamin via wifi/internet?
Eller är det förlegat så är det ju bättre att demontera och få tillbaka lastvikt?

Vad tycker ni som har/har haft parabol?
Jag kan bara svara utifrån hur det ser ut hemma. Har haft parabol i ca 25år men den skrotades till förmån för internet-burna kanaler för fem år sedan. Det har varit ett naturligt steg.
Enda fördelen med parabol är att du alltid kan se på tv, t.o.m. när du inte har internet.

MC-Mats

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
32831
Medlemskap
2025
Jag kan bara svara utifrån hur det ser ut hemma. Har haft parabol i ca 25år men den skrotades till förmån för internet-burna kanaler för fem år sedan. Det har varit ett naturligt steg.
Enda fördelen med parabol är att du alltid kan se på tv, t.o.m. när du inte har internet.
Tack för svar!
Tolkar ditt svar som att satellit via parabol fortfarande fungerar. Gäller ju som sagt i husbil o inte hemma...

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Samma här. Vi har sedan flera år haft och fortfarande har parabol trots några husbilsbyten under åren. Viktigaste fördel är att man inte är beroende av internet.

Janne, vi är alla här redan beroende av internet, annars skulle vi inte kunna skriva här :yes:

Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2025
Det händer ju ibland att man befinner sig i "tassemarkerna" med husbilen, dit ingen internet-uppkoppling når. Då är minsann parabolen go' att ha!! Betalar 588:- riksdaler i månaden för Allente (som tidigare hette Canal Digital). Har haft den tjänsten i drygt tio år. Fungerar ypperligt i både parabolens box (med kort) och i mobiltelefonen.

M.V.H. Jack43

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tog bort parabolen på husbilen efter att ha provat att använda den en säsong.
I mitt tycke är parabolantenn på husbiltaket sämre än värdelös.

Jag streamar med Telia, inga problem med täckning där jag kör, inklusive nordligaste Norge.
Kostanden för streaming är ytterst marginell*, till den grad att den inte spelar någon roll.
(*beroende på abonnemang)

Senast ändrad:

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Att det skulle vara bättre täckning med parabol än internet kan vi nog diskutera.
I Sverige har vi i princip internet täckning i hela landet, utom kanske i fjällen.
Att parabolen ger täckning överallt, är en sanning med modifikation.
Man kan få träd och terräng som gör att signalen inte når fram.
Och >90% av husbilsfolket kör från camping till camping.
Där finns som regel Wi-Fi.
Få ställer sig ute i ödemark dit internet inte finns.
Så min bestämda uppfattning är att internet tagit över parabolen.
Och inte att förglömma viktskillnaden mellan en parabol och en router!

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Jag har både antenn,mobilt bredband samt parabol. Har varit i bebygda platser i Sverige där det inte ens går att ringa med mobilen. Förra året var vi på en liten ort utanför Karlstad. Varken bredband eller parabol fungerade men då gick antennen bra. Sen kan jag hålla med om att måste man se på TV när man är ute med husbilen?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att det skulle vara bättre täckning med parabol än internet kan vi nog diskutera.
I Sverige har vi i princip internet täckning i hela landet, utom kanske i fjällen.
Att parabolen ger täckning överallt, är en sanning med modifikation.
Man kan få träd och terräng som gör att signalen inte når fram.
Och >90% av husbilsfolket kör från camping till camping.
Där finns som regel Wi-Fi.
Få ställer sig ute i ödemark dit internet inte finns.
Så min bestämda uppfattning är att internet tagit över parabolen.
Och inte att förglömma viktskillnaden mellan en parabol och en router!
Stämmer verkligen siffran att över 90% av husbilarna kör från camping till camping? Och har campingarnas WiFi kapacitet så att alla gäster kan titta på TV även i de mer avlägsna hörnen av campingen samtidigt? Och det där med täckning i hela landet utom i fjällen så att du kan titta på TV? Kanske i turistorter och strax utanför, men övriga områden..?

Senast ändrad:

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Stämmer verkligen siffran att 90% av husbilarna kör från camping till camping? Och har campingarnas WiFi kapacitet så att alla gäster kan titta på TV även i de mer avlägsna hörnen av campingen samtidigt? Och det där med täckning i hela landet utom i fjällen så att du kan titta på TV? Kanske i turistorter och strax utanför, men övriga områden..?
Du har rätt på alla dina frågor.
Då återstår frågan om man skall stanna hemma så man vet att man har säker uppkoppling.
Livet är fullt av val.
Här presenteras ett.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du har rätt på alla dina frågor.
Då återstår frågan om man skall stanna hemma så man vet att man har säker uppkoppling.
Livet är fullt av val.
Här presenteras ett.
Men du har ju inte presenterat några val, däremot ett antal påståenden om olika saker som jag undrar om de verkligen stämmer, för det stämmer inte med andras uppgifter och erfarenheter.

MC-Mats

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
32831
Medlemskap
2025
Använder parabol för det mesta, om inte fri sikt så får det bli streaming.
Notera att parabolen fungerar sämre ju längre norrut man kommer. Satelliterna kommer så lågt att det är svårt att få fri sikt.
Gott att höra att parabolen fortfarande är användbar. Kör ofta utomlands o internet är dåligt i vissa länder, bl.a. Tyskland. Förstår nu varför tyskarna ofta använder parabol ☺️

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Vi plockade bort vår parabol av märket Snipe, för ett par år sedan och monterade en solpanel till på den platsen. Snipen står nu nere i källaren efter några försök att avyttra den.
Har haft svårt för ställplatsernas wifi. Ojämn uppkoppling.
Streamar Telias app via Telenor obegränsat i Sverige och kompletterar med wifi.se abb. ute i Europa.

DSC_1603.JPG
Har skaffat en Zyxel 2301 5g router från Elgiganten innan vi drog ner till Spanien. Där använder vi wifi.se abbet.
Den har funkat bra så långt och har den gamla Netgear 4g routern med Telenor abonnemanget som reserv.
Men vi har tv antennen kvar, som vi använder för att va uppdaterade
på lokala nyheter och väder och ser filmer på engelska när vi är utanför Sverige.
Och att inte använda tv när man är ute med husbilen, beror kanske på hur ofta man använder husbilen
Som i vårt fall då vi nyttjar husbilen 250 nätter om året, umgås man inte eller festar varje kväll .
Då är det skönt att slappa framför tvn med ett intressant program.

Krister

Toppen