• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag sjuk?

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Youtuba ”Lars Bern statiner”. Den informationen bör räcka för att få ALLA HBklubbsmedlemmar att tänka sig för om ämnet i fråga. En fasligt kort sammanfattning är att statiner är västvärldens största massmord. Låter vackert på papperet, men skrämmande när fakta läggs fram av forskare.
Har Lars Bern några medicinska kunskaper utöver allmänt tyckande? Titulerade sig som ingenjör och skribent och jag har en aning om att det var han som låg bakom den där webTV-kanalen som stoppades för något år sedan. Han var i och för sig intressant att höra på i den kanalen.

Vill inte svartmåla någon, detta skall mer ses som en undran.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Hejsan, eftersom du har/har fått Psoriasis har aldrig tanken dykt upp hos någon att du kan ha Psoriasisartrit i leder och muskelfästen, Det är ju en inflammatorisk sjukdom som kan sätta sina spår på prover m.m.

Länk.
Om psoriasisartrit

Det är ett j.... skit att ha.... Jag vet.

M.v.h. JANKRO.
Du hann före mig. Alla de symtom som beskrivs i tråden hade och har jag. Var tämligen trött på all verk men för tre veckor sedan var jag i Falun på reumatologen. Där träffade jag ett "fullproffs". Efter tre veckors medicinering så är jag fri från all verk och kan åka skidor igen. Min diagnos är Psoriasisartrit i leder och den medicin jag fått ska jag förmodligen ta livet ut bl.a en svag dos cellgift.
Så det är bara att kämpa på!!
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Har Lars Bern några medicinska kunskaper utöver allmänt tyckande? Titulerade sig som ingenjör och skribent och jag har en aning om att det var han som låg bakom den där webTV-kanalen som stoppades för något år sedan. Han var i och för sig intressant att höra på i den kanalen.

Vill inte svartmåla någon, detta skall mer ses som en undran.
Kanalen heter fortf Swebbtv. Den drivs av Michael Wilgert och några till och är flyttad till en egen webbplats efter nedstängningen från Youtube. Innan den lades ned innan jul så klassades den av många som landets mest seriösa nyhetskanal. De bygger kanalen på forskning och fakta, vilket man kan tycka borde vara kutym för alla nyhetskanaler. Så mycket för den yttrandefrihet vi påstår oss ha i landet.
Swebbtv

Bern har blivit intervjuad där ett antal gånger, liksom han blivit på en hel bunt youtubekanaler och universitet sedan 50 år tillbaka. Statiner har han egna erfarenheter av. Förutom det en CV som får en normal CV att se rätt medioker ut. När kloka personer pratar så bör man lyssna, oavsett vad man tycker om personen ifråga.
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Får man magsjuka och äter Metformin är det farligt för njurarna
blev varnad av min Diabetessköterska när jag började med Metformin
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Det går säkert bra för många och det är ju bra . För mig gjorde det inte , min läkare höjde från 1 metformin till 4 och vi var i Tyskland satt på en bilverkstad och väntade på lite som skulle fixas då jag från ingenstan började kräkas galla . Vi tänkte åka till Holland men efter ett par jobbiga dygn i bilen beslöt vi att åka hem och när jag kom in på akuten blev jag inlagd direkt och då var mina njurar helt utslagna . Sen efter diverse turer på sjukhus har jag frågat kirurger , läkare o sköterskor om Metformin och fått samma svar Metformin är bra mot diabetes men kan vara ett helsike för njurarna . Jag skriver inte det här för skrämma någon utan i all välmening . Det kan finnas skäl att hålla koll på njurarna men jag är glad att det funkar för många .
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kanalen heter fortf Swebbtv. Den drivs av Michael Wilgert och några till och är flyttad till en egen webbplats efter nedstängningen från Youtube. Innan den lades ned innan jul så klassades den av många som landets mest seriösa nyhetskanal. De bygger kanalen på forskning och fakta, vilket man kan tycka borde vara kutym för alla nyhetskanaler. Så mycket för den yttrandefrihet vi påstår oss ha i landet.
Swebbtv

Bern har blivit intervjuad där ett antal gånger, liksom han blivit på en hel bunt youtubekanaler och universitet sedan 50 år tillbaka. Statiner har han egna erfarenheter av. Förutom det en CV som får en normal CV att se rätt medioker ut. När kloka personer pratar så bör man lyssna, oavsett vad man tycker om personen ifråga.
Jag tackar för upplysningarna, man lär sig mycket här på HK:s forum.

Jag hade fått uppfattningen att Swebbtv blivit stoppat, för det försvann och jag hittade det inte, såg något påstående om att det var stoppat. De gånger jag tittade på det var det denne Bern den ende som syntes i bild och jag trodde det var han som låg bakom. Han var i vilket fall väldigt intressant att lyssna på. Det var väl ungefär vad jag visste och vid den filmen du länkade till stod bara ingenjör och skribent, det var det jag hämtade min kunskap från.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Man bör ta prov på njurvärdena (kreatinin) och även B12 som påverkas av mediciner mot diabetes. Det gör min vårdcentral innan jag kommer på besök varje år.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kom hem idag efter en veckas gästspel från hjärtintensiven på NÄL, pumpen fick fnatt, jag blev medvetslös & ilfart med ambulans. Orsak, som det verkar fel medicinering p.g.a cykelreparatören på vårdcentralen. Mängder av olika undersökningar, skrotad medicinlista & nya mediciner. Gick från 12 olika preparat till 3 st. Atorvastatin förpassad till papperskorgen,. Mår som en prins.
 
F

f.d. 53452

Guest
Jag förklarade för min vårdcentral att jag var då rakt att jag var ingen patient jag var en kund & ville ha den hjälp som jag betalade för. Sköterskan kommenterade detta med att jag betalade bara den låga patientavgiften. Jag höll med henne & sa att det var "självrisken", resten har jag redan betalat på skatten
Mycket bra uttryckt av dig!
Om inte tidigare så idag får man klart för sig att sjukvården är inte till för oss människor utan vi är till för sjukvården. Ska inte trötta ut någon med mina många historier. Just nu har politikerna pandemin att skylla sina misslyckande på. Undrar vad det blir om några år för problemen försvinner inte för att man blundar.
 
F

F.d. 22252

Guest
jag skulle inte vilja vara läkare kommer ju nya mediciner hela tiden och kopior på kopior. Sen ska man hålla reda på om de olika medicinerna går ihop med varandra och personen som ska ta dom. Verkar som minst ett trepiporsproblem min käre Watson.
Imellan varje patient ska det ju skrivas en roman på datorn sen ska man kanske ligga vaken på natten och fundera på om man gjort rätt eller inte.
Det är ju helt klart att de läkare som närmar sig pensionen har ett helt annat jobb än när han utbildade sig, kunskapen och förmågan räcker inte till mer än att hålla näsan över vattnet. Att det finns läkare som själva trillar dit på medicin är nog mycket vanligt.
Tänker tillbaka hur det var på Bahia för drygt ett år sedan innan corona, slutade med all medicin även den flytande blev piggare hela tiden. De flesta problemen berodde ju på biverkningar som adderades till varandra. Sen kom man hem till snön och var tillbaka på ruta ett. Har sedan väldigt många år högt kolesterol åt simvastatin och kärlkrampen lade sig men fick ont i kroppen efter att jag fått en kopia på orginalet av en vänlig apotekare som ville spara på mina pengar.
Slutade och är nu tillbaka med kärlkramp och tydligen hjärtattack för länge sedan förmodligen när jag varit medvetslös och inget jag minns. Inser att jag måste börja ta medicinen jag fått utskriven det verkar handla om kolera eller pest bara att välja.
Var ju helt fokuserad på mina prostataproblem och missade helt det viktiga, och ja jag använder ingen medicin för prostatabesvär problemen kom från biverkningar av en annan medicin. Hade sluppit två jobbiga provtagningar om jag vetat det men jag läste som vanligt fass och trodde det som stod där.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När vi ändå är på G med gnället så kan jag berätta om en incident i förrgår på Hjärt-IVA där jag låg. Det första som hände på ambulansintaget var att dom körde upp en lång tops i "hjärnan" som det kändes & Covid-testade mig. Sedan upp till IVA & in på eget rum. Jag var tacksam för detta eftersom jag inte ville riskera att bli smittad. Nästa morgon pytsade dom in en ny patient i en säng dom ställt in i "mitt rum". Vi pratade lite & jag frågade vad hon gillade Covid-testet. Hon visste inte för hon var inte testad. Jag reagerade starkt på detta & frågade sjuksköterskan varför man inte testade alla. Svaret blev att kommer man in för egen maskin så förutsätts att man inte har symptom & därför inte behöver testas för att man då inte är Covidsmittad. Hon sa också att hon inte har någon orsak att diskutera andra patienter med mig. Det var ett stort misstag av henne , jag gick i taket & förklarade för henne att om hon inte begrep faran att smittas så gör alla andra det & att jag tänkte på mig själv. Det är väl inte så svårt att begripa att med hennes åsikter & inställningar så tillåts smittan sprida sig på sjukhus & vårdinrättningar. Jag kontaktade läkaren & min rumskompis som ville testas blev också detta. Som tur var & till hennes belåtenhet befanns hon liksom jag vara smittfria.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Bra tablett som motverkar inflammation och smärtan som kommer av den. Tyvärr kan jag inte ta den då den ökar blödningar och jag har stora problem med näsblod.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
En NoseBuddy kan vara ett bra alternativ för att rensa ur "kranen" efter en näsblödning.
Känslan att kunna skölja bort levrat blod så snart som möjligt är en lisa utav guds nåde.
Är man förkyld eller har måttliga pollenbesvär gör den också nytta.
Den lilla plastkannan är alltid bra att ha till hands, plus lite salt utan jod. Rekommenderas.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Nu har jag några dagar tagit statin medicin har fått alla biverkningar som är vanliga huvudvärk nackvärk buksmärta osv.
Jag får ge upp och kan konstatera att "boten är värre än soten".
Jag vet att rödvin kan vara bra men så var det där med biverkningar och sen brukar jag av någon orsak aldrig nå högkostnadskyddet.
 
Toppen