• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är detta Umeås nya ställplats?

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Är detta Umeås nya ställplats?

Hallå Umeborna.
Finns ett ställe inte långt från den parken som Christer fotat som kunde bli en
kanonställplats. Vi kanske skulle träffas och spåna lite om
Lundåkern, och sedan knacka på hos Holmlund och höra vad
som krävs för att fixa detta. Häggen i Umeå

Bilagor

• Lundåkern.jpg
    Lundåkern.jpg
    22,2 KB · Visningar: 1.425
F

F.d. 53198

Guest

...sedan knacka på hos Holmlund och höra vad
som krävs för att fixa detta.
Hyfsat läge, men Holmlund ställer inte upp som kommunpropeller igen. Han har därför måttligt driv att göra något sådant.

Men jag kan ha fel, har haft det förut.

/ Erik, just nu i Belgien

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Hej!

Lundåkern är ett bra förslag, bör jobbas vidare på!
Jag hade båten upplagd där ända fram till början på 90-talet då alla båtar blev bortkörda med motivet att man skulle bygga bostäder på den platsen. Nu har det gått mer än 20 år och ännu har det inte påbörjats någon byggnation där.

Det finns ju en betongbyggnad på slänten, jag tror att det är någon typ av pumpstation, men den gör ju att det borde gå att få till en servicebyggnad i anslutning till.
El och vatten finns ju framdraget, hur det är med avlopp återstår att se (fixa).

Jag skickade in ett förslag till chefen för turistbyrån Maritta Holmberg i våras.
Jag försöker bifoga den texten och den korrespondens som blev följden från mark- och explotartionschefen resp trafikplaneringschefen.
Som jag befarade blev det den vanliga inställningen: Det här går inte, det här hör inte hemma på min avdelning o.s.v.

Jag har senare skickat kopia på tidningsartiklar som visar hur andra städer ordnat ställplatser. Svaret blev "det vart intressant det ska vi titta på i höst"!!

Detta ska vi dock inte låta oss nedslås av, jag deltar gärna i fortsatt arbete!

Vehere necesse est!

Bilagor

• Kommunikation med turistbyrån.doc
    33 KB · Visningar: 54
F

F.d. 55521

Guest

Angående Lundaåkern så fick man inte bygga där på grund av flyget, det skulle bullra för mycket. Nu ska, vad jag hört, lagen ändras och då blir det väl att bygga även där. Men givet vis är det värt ett försök, men jag tror att Åsa Ögren vore rätt man, förlåt rätt kvinna att prata med.

F

F.d. 30092

Guest

Härligt! Nu börjar det röras här i Umeå, fick ett samtal från Häggen och det ska snart bli en träff för att spåna vidare! Man kan titta på flera alternativ som är bra att lägga fram för de som bestämmer? Hoppas på en givande träff!
Christer:msn_highfive::msn_highfive:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Det gäller tydligen att skicka in MEDBORGARFÖRSLAG för att få publicitet för vad man vill genomföra.
Jaja - Lundåkern räcker nog till för både husbilar och odlingar - om man röjer upp lite i snårskogen. :)

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Sorry,sorry!
Lundåkeridén går nog inte att förverkliga.
I dag har jag talat med "hon som har hand omet" Stina Johansson Chef för Mark- och Exploatering i Umeå kommun. Hon höll med om att Lundåkern skulle kunna vara en bra plats MEN - Kommunen har tagit ett politiskt beslut om att man ska inte driva denna typ av verksamhet själva, inte heller genom kommunägda bolag typ parkeringsbolaget, Umeå Fritid ska inte heller ägna sig åt sådan verksamhet!

De entreprenörer som hört av sig till kommunen om att få arrangera och driva ställplats vill inte ha kortare arrendetid än 10 år och då är Lundåkern inte aktuell eftersom man tror att det kommer att bli möjligt, med nya bullerregler, att bygga bostäder där.
Stina säger att man har flera intresserade och att man tittar på olika platser men vill inte avslöja något förrän det har mera substans. First Camp är en av intressenterna.
Jag påpekade att Nydala är helt ointressant som ställplatsalternativ. Hon sade att de alternativ man tittat på ligger inom 6-7 minuter från centrum med cykel! Hur stor andel av husbilarna har cyklar med sig?

Frågan är väl om inte vi borde bilda en delegation som erbjuder sig att sitta med när kommunen ska träffa dessa intressenter så det inte bara blir tok av alltihop!

För den som vill stanna över natten utan tillgång till el eller vatten så kan man stå inne på gamla I 20 kaserngård, lugnt och fint, kostar bara 20 Kr för 24 tim. Promenadavstånd in till centrum. Lätt att hitta strax norr om järnvägen.

Vehere necesse est!

F

F.d. 30092

Guest

Ja då förstår jag att det blir problem! Jag tycker kommunen ska vara ärlig och säg att man inte är intresserad av husbilar, punkt slut. Då tycker jag dom ska sätta upp en skylt vid varje infart där det står att HBar inte är välkomna utan kött vidare till andra städer! Men Umeå har framtids planer? Tror inte ett enda ord av vad dom säger. Man blir bara ledsen
Christer.
Bra jobbat ändå Max, Patric o Häggen

Senast redigerad av en moderator:

Framking

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2025

Det är inte utan att man undrar när i tiden det beslutet är taget, eftersom Umeå Kommun på sin hemsida har informerat om parkering för husbil och husvagn i kommunens regi denna sommar:

http://www.umea.se/download/18.2e2a...3195980/Infoblad_Husvagn_parkering_130627.pdf

:twitcy:

Nu gör vi det lilla vi kan så länge - fyll på med kommentarer på vk.se, så kanske Västerbottens-Kuriren tar upp ämnet om man ser att det finns ett stort intresse för frågan!

:)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Lundåkern idag.
En hbkare har hittat bästa platsen - tack för pratstunden.
Ca 10 min promenad till centrum - som syns vid horisonten.
Finns plats för minst 8-12 husbilar.
(Umeva har en avloppspumpstation där vid båthamnen)

image.jpg

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

OK att stå på Lundåkern. :)
Var in på Umeå Turistbyrå idag och fick veta att Lunåkern är utanför Umeå centralorts p-förbudszon och därmed så går det bra att stå där = BRA!
Turistbyrån ringde UPAB under tiden jag stod där och jag hörde konversationen.
Jag föreslår att vi använder högerkanten mot älven så att vi inte är ivägen för båtupptagningen mm som nu sker.

Bilagor

• Lundåkern mm sept13 042.JPG
    Lundåkern mm sept13 042.JPG
    2,9 MB · Visningar: 4
  • Lundåkern mm sept13 050.JPG
    Lundåkern mm sept13 050.JPG
    3,4 MB · Visningar: 4
F

F.d. 30092

Guest

Patric:msn_thumbup:
Kanske läge att kontakta Jan-Olof Åström på Ume Eva och höra om tömnings station vid deras pumpstation?
Jan-Olof Åström utvecklingsingenjör 070-3416787.
Christer
Är det nån mer Klubbkompis här i Umeå som vill vara med på en träff och spåna vidare?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55521

Guest

Vill bara meddela att vi har nu bildat en grupp.
Gruppen jobbar för att hitta platser där besökare kan parkera sina husbilar. Vi jobbar även med att hitta lösningar för tömning av gråvatten och latrin.
I dag den 13 oktober 2013 finns inga bra platser för detta. Den plats som finns i närheten av staden är First Camp och det tycker vi inte är bra.
Om ni närmar er Umeå så kan man lämna latrinavfallet på rastplatserna i Sävar Täfteböle eller Stugunäs (se husbilsplatser på vår hemsida).
Om du är intresserad av att hjälpa till eller har förslag på platser där man kan parkera en husbil så hör av er.

Toppen