• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta larm något som ni känner till?

F

F.d. 56488

Guest
Hej.

Ska installera larm i husbilen och tar in offerter just nu. Efter vad jag läst mig till hade jag tänkt installera Defa DVS90 med GSM och GPS-spårning. De flesta offerter jag fått hittills ligger på 13-14.000 installerat och klart. Känns ganska saftigt med tanke på vad jag läst i andra trådar. Sedan tillkommer en abonnemangskostnad på runt 650kr/år för spårningen och app.

En firma föreslog ett alternativt larm som heter Meta Easycan Camp med tilläggsmodulen Meta Trak T75. De säger att det är en ny produkt som ska vara lite mer tillförlitligt än Defa. De erbjuder en likvärdig installation (men då med trådlösa givare till garaget istället för kabeldragna) för strax under 12.000. Då kostar deras abonnemang dock mer, runt 1.200kr/år. Då ingår en slags "larmcentral" även om jag är lite osäker på vad det exakt innebär...

Jag har sökt information om Meta Trak på nätet men inte hittat så mycket matnyttigt. Någon här som känner till det systemet och vet något. Kan det rekommenderas? Vågar man lita på något som är så nytt och relativt okänt (iaf i Sverige)? Skulle uppskatta era erfarna synpunkter här.

Jag bifogar informationsbladet de skickade till mig så ni kan läsa lite om det. Kanske är det något som står där som är viktigt att jag beaktar, som jag själv inte tänkt på.

/B
 

Bilagor

  • Metatrak_T75_produktblad_180209_tryck.pdf
    1,5 MB · Visningar: 52
Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Hej! Visst är det dyrt, det beror i Defa fallet på att kabeldragningen till luckor o dörrar tar en evig tid.
Har gjort det ett par gånger nu. Att jämföra tillförlitlighet är ju aningen svårt då mycket beror på tele-operatören samt geografin. Jag valde en Kina GPS-Tracker som är inkopplad på larmet. Det är ett billigt alternativ med en helårs påfyllning av fria SMS. Är du lite händig kan du göra den tidsödande kabeldragningen själv.
Ett larm med trådlösa givare går betydligt mycket snabbare att montera men ogillar batterier.
Gjorde ett blogginlägg för några år sedan då jag monterade ett Defa.

https://www.husbilsklubben.se/forums/blogs/installation-av-defa-dvs90.1359/
 
H

HighwayHotel

Guest
Hej, har haft ett billigt Kinalarm, monterat av proffs som gjort det många gånger.
Otaliga fellarm och reklamationer.......men hyfsat billigt..

Idag har vi Defa dvs 90 med tracker av annat märke. Kommer inte ihåg vilket, men du har geofens mm. Och betalar endast för Sms till och från larm/tracker.
Fungerar klockrent, ett larm på 3 år som vi inte förstod orsaken till direkt. Men vi besiktningen konstaterade besiktningsmannen att vi haft djur under huven. En katt hade lämnat spår.... troligtvis hade en katt smugit upp under huven och kommit åt huvsensorn, en mikrobrytare, och sirenen sitter någon decimeter ifrån. Då kan det vara en naturlig reaktion från katten när 120 db drar igång.
Kan rekommendera detta larm !
 
F

F.d. 56488

Guest
Jag har fått lite mer information om Meta Trak nu. Det är samma företag som bygger detta larm som bygger originallarmen till bl.a. BMW och vissa andra bilar. Därför har de också godkännande för en stor mängd märken och är en av få godkända spårsystem av SSF.

Hade inte Yachtsafe på min radar dock. Har ni det LO? Antar att du rekommenderar det för att det har fungerat bra. Det låter ju på namnet som om det är specifikt för båtar, har de larm som kopplas på canbus och får signaler även därifrån, eller måste alla dörrar larmas med extern givare?

/B
 
F

F.d. 55989

Guest
Jag har Defa med Second Authorization, GPS spårning och rörelse/ir sensor
Monterade allt själv, inte svårt om man är lite händig
 
Toppen