• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är det verkligen så illa??

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har uppsökt tre karosserifirmor för att laga en försäkringsskada på min husbil. Dom firmor jag besökt är tveksamma att ta på sig arbetet på grund av som dom säger att det är för mycket strul hos återförsäljarna. Delarna tar en otroligt lång tid att få fram och när dom kommer är det ofta fel reservdel. Detta medför säger dom blir självfallet irriterande både för firman och ägaren av husbilen så därför tackar dom nej att utföra lagningen. Tråkigt detta för oss husbilsägare och man frågar sig, VARFÖR. Häggen i Umeå

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Är det verkligen så illa??

På en av verkstäderna här på Gotland så stod en Hobby i nästan 1 år. Det var strul hos återförsäljaren och hos Hobby. Det kom inga reservdelar.
Allt detta från kundmottagaren på plåtverkstaden.

Kan bara tycka att det verkar som alla tycker det är viktigare att sälja nytt än att vårda de kunder man har.

Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Kan det finnas anledning att ge lite omdömmen om handlarnas förmåga att få fram reservdelar?

HYMER
Har klarat reservdelsförsörjning för egna delar på 2 veckor till 1 månad. OK tycker jag.

Det jag behövt är:
  • högt bromsljus
  • låscylinder
  • dimstrålkastare
PÅ delar till Dometic kylskåp och SMV spis var de odugliga och klarade inget. Fick ordna det direkt från tillverkarna.

Det jag behövt är:
  • brytare till gnisttändning spis
  • axel till temperaturvred Dometic

Senast ändrad:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025

Hej.
Vet inte hur det brukar funka då man har en husbil av något så när känt fabrikat, men jag kan berätta hur det är när det gäller ett "udda" märke.

I juli 2009 skadade vi plastkjolar och bodelsdörren ganska rejält.
Efter arbete med slägga och en hel rulle silvertejp kunde vi fortsätta semestern.
När semestern var slut började jagandet efter reservdelar.
Kontaktade ett stort antal firmor både i Sverige och utomlands.
(Offrade säkert närmare 100 timmar på telefon, brev och e-post.)
Ingen lycka nånstans.
Efter att nästan ha gett upp hoppet kontaktade vi Engströms husvagnar i Uppsala.
De konstaterade, precis som vi, att det inte gick att få tag på delar.
Däremot kände de en plåtslagare som pressade nya kjolar av aluminium som blev riktigt bra.
När denna del av skadan var åtgärdad var vi inne i april 2010.
Bodelsdörren var då fortfarande inte fixad, man måste trycka till den utifrån för att få den stängd.
Vi påbörjade semestern 2010 utan att dörren var fixad (hade då gått nästan 1 år).
Så fort vi passerade en husbilsfirma gick vi in och mätte bodelsdörrarna på alla deras husbilar (lite konstiga blickar fick vi ibland).
Till slut hittade vi en ny husbil som hade exakt rätt mått på dörren.
Dessa uppgifter lämnade vi till Engströms som började försöka få tag på en ny dörr av rätt sort.
Kan nämna att vi var otroligt less på vår husbil vid det laget.
Tog reda på vad som gällde för en skada om man sålde bilen innan skadan var färdigreglerad,
och fick veta att den nya ägaren tar över skadeanmälan och slutför regleringen av skadan (tillsammans med ursprungligt försäkringsbolag).
Sålde bilen privat och började titta på en ny husbil, som skulle uppfylla 3 för oss viktiga krav: känt märke, långbäddar och garage.
Fick strax efter jul 2010 ett SMS från nya ägaren där han berättade att nya dörren skulle komma om några veckor.
Skulle tro att den sitter monterad lagom till påsk.
Alltså drygt 1,5 år innan skadan är reglerad.
Kan väl tillägga att vi varit otroligt nöjda med vår gamla husbil som gett oss mycket glädje och tagit oss runt i många länder.
Men på något vis blev det en annan känsla då den blev demolerad.
Vad vill vi då säga med denna berättelse.
Jo, välj helst ett känt märke då ni köper husbil. Inte för att man ska räkna med att den blir skadad,
utan för att ha lite bättre flyt än vad vi hade om det ändå går tokigt.
Men, och det här är viktigt, om oturen varit framme ge aldrig upp.

Bettan o Einar

(numera ägare av en ny Adria 670SL)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag brukar akta mig noga för att skryta om det märke jag för tillfället äger, men KABE bör ha en eloge för snabb hjälp; när jag klämde sönder ena sidans bakljusarangemang med släpet så kom reservdelarna inom tre dygn. Detta trots att modellen är några år gammal.
aake

A

aviata

Guest

Anders o carita, är det verkligen så illa här på gotland så att man har sin bil på verkstaden i nästan ett helt år???
Skulle vara bra att veta om ni två kan verifiera detta på något sätt, för det låter ju väldigt illa för alla som råkar ut för någon skada!

Mvh Eva

F

F.d. 53498

Guest

Aviata

Tyvärr för ägaren så var det så. Det berättade kundmottagaren på plåtverkstaden för mig. Jag har ingen anledning att misstro honom. Jag såg dessutom bilen på verkstaden under mycket lång tid när jag passerade förbi.
Jag tror ju att just för att det var en plåtskada tog det tid. Dom delarna var svåra att få tag på.

Själva var vi utan en trälist i inredningen i mer än ett år. Det trasiga duschgolvet fick vi monterat efter 5 månader på fabriken i Tyskland. 5 månader utan dusch e inte ens halvkul.

Anders

F

F.d. 25144

Guest

Efter trafikskada (orsakat av familjemedlem) i juli 2009 inspekterades husbilen av en känd firma i Örkelljunga-trakten. Först i mars 2010 kunde bilen lagas på samma ställe. Reservdelarna till vår Adriatik kom såklart från Adria, vilket är ett stort o känt märke. Är det normalt med en sådan handläggningstid eller finns det en gräddfil enbart för dem som köpt bilen på samma ställe?

Varför denna evighet? :confused:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag måste få säga att jag blev väldigt positivt överaskad av Niesmann.

Jag behövde lite smått som packningar till en kran, gångjärn till klaffbordet, nya gångjärn till några skåpluckor, dörrstängare, nytt myggnät till en av takluckorna, magnetlist till duschdörren, några plastpluttar och ett par originaldekaler till huv o lastlucka.

Ett mail till Niesmann i Polch med bilens serienummer och jag fick sprängskisser och bilder tillbaka på mailen för att kunna bekräfta att det var rätt grejer. Tog ett par dar efter beställning tills jag fick allt. Allt var exakt rätt grejer och det var inte heller dyrt.

Riktigt bra och seriöst tycker jag. Bilen är ändå 10 år gammal.
När jag sökte efter delar till min förra bil, en CI, fick jag inte ens ett svar.

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

Om det nu hänger på hur känt märke man har eller ej undrar jag. Skulle byta alulisten på hörnet på en hobby av en modell som fortfarande tillverkas, leverans tid ca 4 månader.
Katastrof!!!!

F

F.d. 53012

Guest

Tyvärr tror jag att det är denna katastrof med reservdelar för många märken pga av totalt ointresse från firmorna. Men Kabe och såna märke som Niesmann Bishoff tror jag att det oftast är annorlunda med om man har köpt bilen hos den som man beställer hos. Tänk er själva många modeller och en uppsjö planlösningar med extemt små volymer, vilket innebär ingen lagerhållning alls av utrymmesskäl. Många inredningsdetaljer får man nog tillverka själv om man kan, och det finns många bra sådana medlemmar på forumet som har gjort underverk med snickarmaskiner.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det hele styres av hvilken policy fabrikken velger for reservdelshåndteringen.
En tidligere kund av meg var representant for en stor tysk produsent av vogner, han måtte hvert år bestille inn samlet de delene han trodde de kom til å trenge for sesongen. Utenom kvartalsordrene var det et stort tillegg i kostnadene for forsendelsen. En kvartalsordre kunne ta opp til 3 mnd før delene kom. Fabrikken hadde tydlig fokus på produksjon av nye vogner og overlot til sine forhandlere å holde delelager.

Den andre ytterpunktet innen mine erfaringer med prousenter var sist vinter hvor jeg tok meg av kommunikasjonen med Concorde reservedelsavdeling for en av våre medlemmer som hadde hatt et innbrudsforsøk og fått ødelagt noen låsecylindre. Sendte info om serienummer på bilen og nøkkenummer for cylinderene, sammen med en forespørsel om pris og mulighet for å få det nødvendige antall cylindre sendt ned til eieren på campingen i Bolnuevo. Svaret kom i løpet av en time om at brevet med cylindrene var underveis uten faktura!

Niesmann og priser, min erfaring er også bra - på min 1999 Flair var det problemer med skiltlysene bak, helt standard Hella. Sjekekt prisen hos Hella i Norge og hos den norske importøren av Flair og fikk ca. halve prisen på lampene via Niesmann i forhold til direkte fra Hella.

F

F.d. 52943

Guest

Vi (läs jag) kvaddade plastkjolen bak på vår Weinsberg (tyskimport via handlare). Det tog handlaren drygt 2 mån att få fram en ny. Rimligt tyckte vi då - eftersom vi kunde använda bilen ändå med hjälp av en del gaffatape. Detta var före Knauskonkursen och försjälningen. Vet inte hur dom funkar nu.

F

F.d. 22989

Guest

Hej Roger 67
Vi saknar delar till våran husbil.Skulle därför bli tacksam om vi fick mailadressen till butiken i Polch.

Mvh Kalevi

S

Sören-6830

Guest

Hej Roger 67
Vi saknar delar till våran husbil.Skulle därför bli tacksam om vi fick mailadressen till butiken i Polch.

Mvh Kalevi

Tidigare har det inte varit några problem att få detaljer direkt från fabriken i Polch. Nu för tiden har man stramat åt och hänvisar till sina återförsäljare, t ex Forsbergs i Sverige.
Däremot är det inga problem att få/köpa delar när man besöker dem.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det gick även bra om leveransadressen var en adress i Tyskland. Vet ej om det går fortfarande men det tror jag.
Jag fick några av mina leveranser till min dåvarande arbetsgivares kontor i Berlin som jag reste till en gång per månad.
Jag tror säkert man kan få det skickat till en Camping i Tyskland också så med lite planering kan man få det levererat medans man är där. Är man lite tjenis med campingpersonalen kan dom säkert ta emot det på andra tider också.

Christian hette han jag hade kontakt med och han var en klippa. Full koll på allt och fort gick det.
PM med kontaktinfo kommer.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo våran bodelsdörr på Adrian fick"spader", BI. Örkelljunga fixade det på garantin kanon!
Men Först efter att fel dörr hade skickats!

F

F.d. 50340

Guest

Jag vill också framhålla Niesmann/Forsbergs Mantorp, fick både fönstervred (70kr) och gråvattenmätare (1057kr) till vår 16 år gamla Flair!! Delarna fanns på lager i Tyskland.:spinny:

Toppen