• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Är det svårt att byta bromsslang på äldre husbil

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Fick tvåa på en bromsslang fram tänkte fråga kan man byta det själv utan att ha en verkstad och i så fall lite tips vore kul?
Verkstad tog 2000kr för detta jobb hmm

Gammla Bettan
1618324281905.png
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Verkar hur lätt som helst....... .....nu ska jag va hård mot dig! Totalt fel attityd om du ska göra detta för första gången! !
Med den inställningen... låt hellre en firma fixa detta. Eller! Fixa en annan attityd! En bra attityd kan ev se ut så här.
Skaffa all tillgänglig information. Planera arbetet mycket noga. O sen igen planera..tänk igenom..se till så alla verktyg är på plats. Att du har en bra plats att jobba på..att bilen står säkert o bra uppallad.. att du har mycket bra med tid..mycket gott om tid! Gör ordentligt rent med stålborste i spraya rikligt flera gånger gärna några dagar innan! Det kan lösa upp rost om du har tur! Så..verkar hur lätt som helst! Varning.. den inställningen är nog den som riskerar att saker hänger upp sig.
Jag tror fortfarande att detta är en sak en privatperson kan fixa... Men en annan ingång i arbetet. Själv är jag bara amatör.. Men skulle våga mig på detta.... Men absolut inte med den attityden.. Hur lätt som helst! Ps om du lägger upp någon länk till det du hittat på Youtube... så finns det säkert flera mycket erfarna här som kan bedöma det som kommer fram i filmerna du tittat på! Du kan kanske få ytterligare goda råd. Vi pratar trots allt om risken för allvarlig bilolycka mm.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Varför gå in med en attityd att det är svårt när någon frågar om hjälp, det är inte säkert att en verkstad gör ett bättre jobb , håller med JANKRO i det, ni som har den inställningen skruvar ni något själv eller är det bara ett allmänt tyckande :rolleyes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är man normalhändig med ett vuxet tänk skall det inte vara något problem att byta bromsslang för första gången. Hur man gör finns på nätet och lägger man ner lite tid på att läsa på så är det svårt att se att en normalbegåvad person skulle ge sig ut i trafiken med taskigt bytt slang som sipprar bromsvätska och riskerar livet på både förare och andra i trafiken.
Hjärnan på och rätt verktyg fram så löser det sig . Och gör det inte det så är man redan förberedd på att man får åka till verkstaden ändå och ta upp plånboken.:D
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En fråga , vad är en service idag.......... Byta olja +filter , kanske fylla på spolarvätska och AD-Blue. Fick erbjudande idag
Oljeservice +batterianalys 3000kr, delar för max 1000kr, så 2000kr för ingenting är bra betalt, dessutom påfyllningen av AD-blue och spolarvätska kommer utom.
Varför gå in med en attityd att det är svårt när någon frågar om hjälp, det är inte säkert att en verkstad gör ett bättre jobb , håller med JANKRO i det, ni som har den inställningen skruvar ni något själv eller är det bara ett allmänt tyckande :rolleyes:
Ja det lär ju finnas båda polerna i en diskussion.
Varför måste du säga att det är jätte lätt när inte andra tycker att det är det (eller att det är ett stort ansvarstagande med just bromsjobb).
Varför säger du att du inte får något för dom 2000:- när jag säger att du får massvis för dom pengarna.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Så tvåtusen kronor för byte av en bromsslang är rimligt anser en del , det gör inte jag, håller fullständigt med Roger67 mycket bra formulerat , tycker fortfarande Hans Erik skall försöka själv med endast av en kostnad av ca 100kr sedan skall han titta sin älskade djupt in i ögonen och säga
att idag har jag sparat 1900kr, till helgen åker vi ut på någon fin ställplats sedan bjuder jag på en god middag på kvällen på en bra restaurang
Tror att Hans Erik har några kronor över av vad verkstadsbesöket hade kostat efter helgen :)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 43... Nej du har inte fattat mitt resonemang helt fel.... Du har inte fattat det.
Detta handlar om lite olika tänkande ( i varje fall från mig) kring nyare... mellangamla o äldre husbilar.
Det kom också upp en ny tråd som delvis anknyter till detta. Om kostnad för service.
Jag pratar om äldre husbilar... också i den här tråden är det en äldre husbil. Bilen har varit med i 30 år drygt. Då får man nog ha ögon o öron med sig o hålla koll på saker så att man lagar o byter ut i tid.
Just hjullager brukar man inte alltid tänka så kring. Ibland har man också på ganska nya bilar ett liknande tänk. När man byter kamrem så passar man på att byta vattenpump också.... ja. För att passa på när man ändå håller på... Däck byter nog de flesta i varje fall minimum två o två i taget? Nej en äldre husbil måste hela tiden hållas i skick.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
En bromsslang KAN vara jättelätt att byta det KAN också krångla hur mycket som helst.
Du bör göra jobbet någonstans där du kan få hjälp med att värm tillverka nya broms rör. Samt att bilen kan stå kvar i väntan på rätt reservdelar för att prylarna du beställde på Auto Doc inte passade.
Så att uppmana någon att det är inga problem är direkt OSERIÖST.
Köra en bil som tappar bromsförmågan kan bli väldigt spännande. Får liksom inte bli fel.
Göran i Björnarbo
Tack bra sagt. Jag tänker göra såhär, lossa nipplarna bara så jag känner att alla går loss(att det inte rostat fast) och sen byter jag bromsslang som vanligt. Får jag inte loss någon nippel inklusive luftnippel då drar jag fast all nipplar igen(för de var bara öppna en millimeter) och kör sen till verkstad
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
När du lossar nipplarna jucka fram och tillbaka samt rostlösningsolja på, sä att de släpper från röret innan du vrider fullt varv. Börja som sagt med rostoljan minst dagen innan.
Tälamod är guld värd!
Delvis skriver jag detta för att peppa mig själv. Jag ska nämnligen byta ok och slangar på min Clio -08!
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Tack bra sagt. Jag tänker göra såhär, lossa nipplarna bara så jag känner att alla går loss(att det inte rostat fast) och sen byter jag bromsslang som vanligt. Får jag inte loss någon nippel inklusive luftnippel då drar jag fast all nipplar igen(för de var bara öppna en millimeter) och kör sen till verkstad
Helt rätt , börja med luftnippeln lossnar den så lossnar nog dom två andra nipplarna också, det här med att använda rostlösningsmedel överallt är jag lite skeptisk emot när det gäller arbeten med öppna små nycklar som det oftast gäller vid bromsrörsbyte, en bra rostlösare gör att en runddragning av mutter/skruv är nästan ofrånkommligt , det finns andra tips men värm inte lös dom bromsslangen kommer garanterat att explodera. Lycka till HansErik MVH Bengt. PS lägg gärna på lite fett på gängorna innan du sätter tillbaka dom nya grejorna så har du inte dom problemen sedan att det fastnar DS.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Till inlägg 49: tror att det är fler haverier efter vägarna med rasade hjullager än med att en bromsslang brustit, men det är bara min personlig tanke. Sedan är det många som skriver om sina reparationer stora som små, jätteduktiga personer tror jag visst fixar allt inget är omöjligt, men så kommer det en försynt fråga från en som vill försöka att lära sig skruva lite själv kan vara en chans att lära sig lite mera även en kostnadsfråga för många, NÄÄÄÄ då är det på ett helt annat plan nä så kan man inte göra, det måste du lämna till en verkstad för det klarar du inte själv för det är rentutav livsfarligt att ens tänka på saken, jag begriper inget o_O
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Till inlägg 49: tror att det är fler haverier efter vägarna med rasade hjullager än med att en bromsslang brustit, men det är bara min personlig tanke. Sedan är det många som skriver om sina reparationer stora som små, jätteduktiga personer tror jag visst fixar allt inget är omöjligt, men så kommer det en försynt fråga från en som vill försöka att lära sig skruva lite själv kan vara en chans att lära sig lite mera även en kostnadsfråga för många, NÄÄÄÄ då är det på ett helt annat plan nä så kan man inte göra, det måste du lämna till en verkstad för det klarar du inte själv för det är rentutav livsfarligt att ens tänka på saken, jag begriper inget o_O

Det är väl sällan ett hjullager rasar, det hör man länge innan, om en bromsslang brister är det väl tveksamt om man kan skriva här sedan?
Det är konstigt att om en gasolslang är äldre än 10 år är det ett stort problem, men om bromsslangar är 30 år och en av dom uppvisar sprickor
så att man får bilen underkänd vid besiktning, då är det inga problem, gör minsta möjliga slarvjobb så att man kommer igenom besiktningen?
Var finns logiken, övriga slangar är med största sannolikhet också 30 år och det finns andra problem som uppstår med gamla bromsslangar än
sprickor på utsidan. Helt obegripligt att någon kan argumentera för sådant. Bromsarna är ju vår största livförsäkring!
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Om bilprovningen upptäcker en dålig slang då brukar dom vara extra noggranna med dom övriga, vad är det som säger att dom övriga tre inte är bytta , en bil av nyare modell brukar ha tvåkretssystem så helt bromslös blir man nog inte, orkar inte argumentera längre med antydningar att vissa "amatörer" här klarar utav ett sådant jätteproblem medans andra är helt odugliga och kan ingenting:wub:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vill inte låta anklagande men hade jag som yngre följt en del av dom ändå välmenande råden som finns i denna tråd hade jag inte kunnat en bråkdel av vad jag kan idag (menar inte att påstå att jag kan allt eller mer än andra). Det mesta har varit "learning by doing" och inte något från skolbänken. Jag tror många delar samma erfarenhet.
Idag med tillgång till Internet är learning by doing också så otroligt mycket enklare.

Jag tror det finns något inbyggt i dom flesta av oss som gör att om man är intresserad av att göra något själv inom ett område så ser den nyfikenheten och intresset även till att vi lär oss det. Man blir öppen för att lära sig hur det fungerar och man vill göra det rätt. Att t.ex. lära sig byta bromsslang för en sådan person är ju knappast en månlandning.
Dom som däremot inte är ett dugg intresserade av att lära sig om ett visst område tror jag tänker direkt att dom överlåter det till andra. Den personen skulle nog heller aldrig fråga ett forum om råd hur man gör. För den personen kan utmaningen med ett bromsslangsbyte kanske jämställas med en månlandning.
 
Toppen