• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Är det svårt att byta bromsslang på äldre husbil

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Fick tvåa på en bromsslang fram tänkte fråga kan man byta det själv utan att ha en verkstad och i så fall lite tips vore kul?
Verkstad tog 2000kr för detta jobb hmm

Gammla Bettan
1618324281905.png
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja ja ja ack ack ack...... nu börjar det att dra åt flera håll..... visst kan msn fixa precis bara en slang den som de underkände... o så får du lite råd för hur du ska göra detta ....... men det att du ställer en fråga kring detta..om msn fixar detta själv.. antyder att du inte har gjort det förr? Jag har gett dig dessa två tankar om man ska ha en gammal husbil.
# Du behöver ha en bra kontakt med en lite enklare firma.reperatör som håller lite lägre prissättning.
# Du behöver tänka lite kring reperationer..man kan inte bara köra på tills något går sönder... eller något blir underkänt på besiktning.. man måste vara steget före o hålla efter så att saker repareras innan de går sönder.
................................
Detta är vad jag är säker på gäller för en äldre husbil. Man måste kunna lita på sin bil även om den är äldre. Då måste man tänka i lite vidare ramar..än att byta en bromsslang. Som minimum ta ett hjul i taget i fixa till. Hela bromssystemet är just just ett system... så där blir inlägg nummer 13 viktigt o klokt! !
Det är så man ska tänka! Så HansErik... fundera kring t ex..när byttes bromsvätska sist? Luftnipplar? Man kanske ska sätta dit nya när man ändå ska greja? Bara för att de inte sa något vid besiktningen..så är det inte säkert att beläggen är helt nya? Det visar bara att du hade godkänd bromsverkan.... så om msn ändå ska byta en slang eller kanske hellre två... kanske nya belägg kan va smart.. billiga grejer i Tyskland... jämfört med 2000 kr. Ta en koll på Autodoc t ex.
Så mina svar är...ja Du kan byta själv o jag hade aldrig betalat 2000 för att få bara en bromsslang bytt.... men å andra sidan gör jag inte så små grejer utan gör flera saker samtidigt o ser över fixar till mer när man ändå ska greja... för såna jobb broms.. har jag en liten firma med ok timpris.... annat gör jag själv .. t ex el.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
En fråga , vad är en service idag.......... Byta olja +filter , kanske fylla på spolarvätska och AD-Blue. Fick erbjudande idag
Oljeservice +batterianalys 3000kr, delar för max 1000kr, så 2000kr för ingenting är bra betalt, dessutom påfyllningen av AD-blue och spolarvätska kommer utom.
ja håller med, en bromsslang 88kr och sen kostar då i mitt fall arbetet 1912kr
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
När det gäller bromsar överhuvudtaget och speciellt den hydrauliska delen bör man nog inte röra det utan att veta om exakt vad man gör. Tänk på säkerheten också. Som gammal bilmekaniker har man tagit rätt på en del som försökt själva och då blev det inte billigare...
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Inte vara så negativ nu Toyota, det här är inte frågan om någon raketforskning utan enkel serviceåtgärd som en normalhändig person klarar utav
utan en uppsättning av verktyg för miljoner av kronor, krångla inte till det för någon som vill pröva själv utan att skrämma livet av någon. Jag säger bara heja Hans-Erik håller på dej :msn_thumbup:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag gjorde en snabbkoll på Autodoc till min bil 1988 .Obs detta bara ungefär!
Bromsslang pris ca..mellan 70 kr till 260kr.
Bromsskiva 175kr till ung 500 kr.
Belägg från 130 kr o uppåt ganska mycket.
Bromsok Från 730 kr o uppåt 1500 kr.

Så för ung knappt 2000 kronor får du delar till en rätt ordentlig uppfräschning på en äldre bil. Kan ev tillkomma något .. bromsolja ? det gör det oftast. Dessutom är det så klart inte säkert att allt behövs...det får man ju kolla. Så att för 2000 kr enbart få en ny bromsslang o en nippel luftad... på en äldre bil blir det för dyrt o för lite. O det ger inga garantier för hur saker kommer att funka i framtiden..nu vet vi inget om hur din bil är skött..eller hur länge du haft den? Men en bromsslang som besiktningen klagar på... lite varning.. det tyder på att man . Tidigare ägare ? ? kanske har slarvat tidigare?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Kan vara en god ide att byta all bromsvätska vilket innebär luftning vid alla hjul. Bromsvätskan tar upp vatten vilket broms prylarna inte mår bra av.
Bromsar är en sån detalj som inte får bli fel. Är man inte säker på jobbet. Ska man överlämna det till någon som är säker.
Läs Toyotas inlägg han är inte negativ. Han är realist.
Göran i Björnarbo
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
När det gäller bromsar överhuvudtaget och speciellt den hydrauliska delen bör man nog inte röra det utan att veta om exakt vad man gör. Tänk på säkerheten också. Som gammal bilmekaniker har man tagit rätt på en del som försökt själva och då blev det inte billigare...
Jaså du,vad är det som är så svårt menar du??? Fick ett problem en gång då en som bytt hade vänt beläggen ut och in, men misstänkte att det var medvetet (detta är min personliga gissning) då det paret kanske inte älskade varann tillräckligt mycket. Hon var inte riktigt glad om jag säger så :wideeyed:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 24... du läser nog lite " för slarvigt "
Nej tvärtom jag är inte negativ..utan ganska tydlig! Jag tycker precis som du..det är klart att han fixar. Det är vi helt överens om. Jag tror att om man ska äga äldre husbilar måste man kunna fixa en hel del själv. Det blir inte rimligt på äldre bilar att anlita dyra verkstäder... Så läs igenn..noga så ska du se att vi är överens om.. fixa detta själv.. Men om det är första gången..ha gärna en kompis med. Så jag slår gärna ett slag för..gör det själv.. det blir tusen gånger roligare att äga husbil då..... att bara springa runt med ett visakort o betala ...... nej det är stoltheten efter en lyckad reperation som räknas....... Yes I did it. Den känslan ska du ha , HansErik.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Inlägg 24... du läser nog lite " för slarvigt "
Nej tvärtom jag är inte negativ..utan ganska tydlig! Jag tycker precis som du..det är klart att han fixar. Det är vi helt överens om. Jag tror att om man ska äga äldre husbilar måste man kunna fixa en hel del själv. Det blir inte rimligt på äldre bilar att anlita dyra verkstäder... Så läs igenn..noga så ska du se att vi är överens om.. fixa detta själv.. Men om det är första gången..ha gärna en kompis med. Så jag slår gärna ett slag för..gör det själv.. det blir tusen gånger roligare att äga husbil då..... att bara springa runt med ett visakort o betala ...... nej det är stoltheten efter en lyckad reperation som räknas....... Yes I did it. Den känslan ska du ha , HansErik.
Nu är vi på samma linje Toyota , man måste försöka annars lär vi oss inget:yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är vi på samma linje Toyota , man måste försöka annars lär vi oss inget:yes:

Det som skiljer sig med bromsar mot annat mekande, det får inte bli fel! Sedan skulle jag aldrig byta bara en bromsslang på en så gammal bil, oavsett vad besiktningen säger, jag skulle minst ha bytt alla bromsslangarna även bak (1st), de är alla lika gamla. Sedan kolla beläggens tjocklek och plocka ur dom ur bromssadlarna och kolla att dom rör sig lätt. Pumpa ut och tryck in bromskolvarna några gånger så att dom får lite gymnastik. Och definitivt bytt all bromsvätska, något som väldigt sällan görs, lämpligt bytesintervall på en gatbil 3-5år, det finns tydligen de som tror att det räcker att titta i behållaren, är vätskan klar är allt o.k. men vänta tills ni ser det som kommer ut ur luftnipplarna!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 30 ja precis.... o man måste läsa lite noga också...
Vi har nämligen varit inne på samma linje hela tiden! ! !.
PS det enda jag ändå vill ha med som ett litet påpekande är att här pratar vi om lite..grövre tyngre saker. Man lyfter inte en husbil lika lätt som en liten Renault.. ett hjul väger mer.. man måste orka att ta i... det blir lite mer grov jobb jämfört med en liten bil. Därför gör jag inte själv numera sånt där man ska ner..o ta i eller hålla på att krypa in under... jag gör elektriskt och sådant där man kan komma åt uppifrån i motorrummet. Men är man stark o ung då så.....
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 31 ja det är det som jag menar... hittar man en bromsslang som är dålig... varning...varför är den inte bytt tidigare?
Tillägg.. fast egentligen finns det nog en hel del reparationer som helst inte får bli fel..inte bara bromsar. det mesta kan nog i förlängningen leda till allvarliga problem...o det är ju aldrig kul att stå längs en väg o inte kunna köra vidare... så saker ska absolut göras rätt o bra....här får det inte va någon skillnad på vem som har gjort reparation... skillnaden ligger i tidsåtgången... om man inte är så erfaren så låter man saker ta mycket tid. De som sa 2000 kr lägger ju normalt kanske typ en timme på detta max .. nybörjaren kanske ska lägga tre fyra timmar o trippelkolla allt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 31 o 34.
Tja vi kan inte veta om t ex bromsslang bak inte är bytt? Men som jag skrivit... detta är så klart en ev varningsklocka.
Fast jag som enbart kör " gamla " bilar har lärt mig att om det ska funka..o det gör det..då måste man hela tiden tänka just..förebyggande underhåll... tack för det ordet..
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
En fråga , vad är en service idag.......... Byta olja +filter , kanske fylla på spolarvätska och AD-Blue. Fick erbjudande idag
Oljeservice +batterianalys 3000kr, delar för max 1000kr, så 2000kr för ingenting är bra betalt, dessutom påfyllningen av AD-blue och spolarvätska kommer utom.
Vad är batteri analys? Det låter som bondfångeri firman..
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jomen det vet jag. .. de kollar lite med en syramätare o mäter sen batterispänningen för att kolla om man kan fortsätta att använda batteriet eller inte.
Om inte, så brukar man få rådet att ta det gamla batteriet o köra ut o slänga det nånstans i naturen. Ja o så säljer de ett nytt batteri till ockerpris o en låda gjord av kraftiga blyväggar. Också dyr. Stoppa in batteriet i den här o släng allt nånstans så ligger det säkert i 100 000 år. Visste du inte det? Hej till Zlatko.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
En bromsslang KAN vara jättelätt att byta det KAN också krångla hur mycket som helst.
Du bör göra jobbet någonstans där du kan få hjälp med att värm tillverka nya broms rör. Samt att bilen kan stå kvar i väntan på rätt reservdelar för att prylarna du beställde på Auto Doc inte passade.
Så att uppmana någon att det är inga problem är direkt OSERIÖST.
Köra en bil som tappar bromsförmågan kan bli väldigt spännande. Får liksom inte bli fel.
Göran i Björnarbo
 
Toppen