• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Är det svårt att byta bromsslang på äldre husbil

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Fick tvåa på en bromsslang fram tänkte fråga kan man byta det själv utan att ha en verkstad och i så fall lite tips vore kul?
Verkstad tog 2000kr för detta jobb hmm

Gammla Bettan
1618324281905.png
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det var billigt med tanke på fastrostade nipplar och luftning på alla hjulen.
Det är otroligt vad dessa kan sitta fast efter några år.
Rostlösnings medel på stället i flera dagar innan kan lösa problemet hjälpligt.
Jag med flera har testat induktionsvärmare men det blir explosion varje gång slangen sprängs ( om man inte kapar slangen innan)
och öppen låga är livsfarligt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det ska du inte lämna bort, Pröva själv först , lossnar nippeln så är det en enkel operation, brukar vara en 11 å en 14 mm nyckel+ en nyckel till luftnippel kan vara 10 mm. har du en kompis som kan hjälpa dej när det är dags att lufta samt hurrar och gör vågen medans du håller på så är det ingen svår operation, var noga med att komma rätt i gängorna när du sätter tillbaks den nya slangen, skruva gärna ut luftnippeln och lägg på lite fett på gängorna även på den nya slangens kopplingar innan du skruvar tillbaka alltihopa, en sak till var noga med pallning medans du jobbar. Det här ordnar du galant jäkta inte läs lite på "tuben" så får du lite tips systemet är likadant på nästan alla bilar ,synd att du bor lite långt bort annars hade jag gärna hjälpt dej, ..... Det är ju i allafall 2 tankar med diesel. Lycka till
MVH Bengt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Så HansErik.. nu ska du få mitt svar..
Jag tror att om du vänt dig till en mera etablerad firma o frågat... vad kostar detta? Då har de svarat..ung 2000 kr.
Jag tror inte att de sagt. Vi gör jobbet för 2000 kr. Oberoende av hur lång tid det tar.... så jag tror att om de får stora problem med luftningen.. så kommer du nog att få betala för den extra tiden också.. kolla upp detta.. var det ett garanterat fast pris? I så fall har vi ett pris på 2000 kr. Om detta är dyrt eller billigt? Kanske normalt på vanliga firmor.........
Om det är din bil på bilden? O beroende på hur mycket verktyg du har o din erfarenhet... då är mitt råd...
Du ska lägga lite tid på att leta upp en lite mindre firma.... man kan inte ha en äldre bil o få jobb gjorda på större etablerade firmor... det blir fel pris i förhållande till bilens värde. Fråga kompisar... Du kommer att kunna hitta någon som kan fixa detta billigare. Reservdelar måste du också leta på Internet efter.. Leta i trådar här på detta forum.. kolla särskilt där Jankro skriver..han brukar länka till lämpliga inköpsställen.. oftast Tyskland.. Men ibland har jag handlat på Mekonomen... om du bara ska ha en bromsslang så funkar det också... lite dyrare...
Men sen kommer lite men men men...
Gillar du husbilen? Tänker du behålla den?
I så fall tycker inte jag att man bara byter en bromsslang... kolla båda sidorna... ok .. mm. Om man ändå ska plocka ner.. det är en äldre bil... man måste hela tiden ta tag i saker innan det går sönder..... annars ska man ha en nyare bil... Men då måste du ha kontakt med en mindre verkstad..meckare...
För övrigt..jodå du kan byta en bromsslang själv. Men om du aldrig gjort det.. då ska ni va två. Du o en kompis.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja Anki o Bengt kom emellan... lite så jag tänker också... det är ju så man lär sig. Jag har bytt bromsslangar överallt på min 1988 ... Så om de inte är bytta så är det klokt att byta.. Då kan man inte betala 2000 kr för varje hjul... jag gjorde inte jobbet själv men köpte grejer i Tyskland.. kostade mindre...o då gjordes inte bara detta... utan nya skivor o belägg också...
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ett förtydligande... på nya nyare bilar gäller ( enligt mig) så klart motsatsen..där ska man göra reperationer helst med original reservdelar o helst på märkesverkstad.... där blir en kostnad på 2000 kr en väldigt liten del av bilens värde. På en ny bil är det extra viktigt att kunna redovisa för ev reperationer vid en försäljning... på en äldre ändrar dessa 2000 kr inte så mycket.. det viktiga här är att det är gjort.. det höjer inte andrahandsvärdet...
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ett förtydligande... på nya nyare bilar gäller ( enligt mig) så klart motsatsen..där ska man göra reperationer helst med original reservdelar o helst på märkesverkstad.... där blir en kostnad på 2000 kr en väldigt liten del av bilens värde. På en ny bil är det extra viktigt att kunna redovisa för ev reperationer vid en försäljning... på en äldre ändrar dessa 2000 kr inte så mycket.. det viktiga här är att det är gjort.. det höjer inte andrahandsvärdet...
En "nyare" bil tror jag inte man behöver byta bromsslangar.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tacka alla för tipsen. Det är 2 bromsslangar på varje sida fram. Kollar på Youtube, måste man lufta alla fyra hjulens luftnippel bara för man byte en bromsslang fram
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 12.....
Nej men det skrev jag inte... men det kan ju finnas annat..... o service ..mm
O läser man hbk så hittar i varje fall jag förvånansvärt mycket som krånglar på betyligt nyare...
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
En fråga , vad är en service idag.......... Byta olja +filter , kanske fylla på spolarvätska och AD-Blue. Fick erbjudande idag
Oljeservice +batterianalys 3000kr, delar för max 1000kr, så 2000kr för ingenting är bra betalt, dessutom påfyllningen av AD-blue och spolarvätska kommer utom.
 
Toppen