• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Är det dragande urtrampningslager eller inte?

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat Ducato 1995, 1,9 td med växellåda Ti22756.

Jag blir inte klok på om det är dragande urtrampningslager eller inre.

Det är vajer och när jag släpper på den och drar armen bakåt alltså i motsatt riktning mot när vajern drar, slår det i högersidan av kopplingshuset. Det borde väl betyda att det inte är dragande utan ”vanlig”?

Det känns inte heller på armen som att något följer med åt något håll när jag drar i den men det kanske är svårt att känna på armen.

Kopplingen fungerar men det låter ett malande ljud ifrån den efter kopplingsbytet. Funderar på om det monterats fel urtrampningslager eller är fel justerat. 7CE6C729-7D85-4366-AD26-6E361529E278.jpeg
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Menar du Push eller Pull type?
Dvs Push, eller Pushed, där innetråden i Bowdenkabeln rör sig och ytterhöljet står still.

Pull, eller Pulled type, där innertråden står still och ytterhöljet på Bowdenkabeln rör sig.

Det är inte så svårt att se, vid Pulled som det är på min bil Ducato 1996, ser man hur hela Bowdenkabeln ligger i en slinga och glider på en plasthylla, när man trycker mer kopplingspedalen.
I det fallet, dvs Pulled type, ligger urtrampningslagret an hela tiden, justeringen görs så att anliggningen mot urtrampningslagret håller upp pedalen.

På din bild ser det ut som att innertråden är ansluten till en rörlig arm in i vx lådan, men avhakad, och Bowdenkabelns ytterhölje är fast, dvs Push type.

Huruvida det ligger an mot urtrampningslagret vid Push type vet jag inte.

Lagret är givetvis dimensionerat så att det håller att ligga på och snurra hela tiden.
Något som är vanligt på flera bilar.

Jag byte kopplingskabel och lärde mig detta för en tid sedan.


Roysan
 
Toppen