• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Covid-19 orsak till rekordförsäljning?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den tyska försäljningsstatistiken för husbilar visar på en enorm försäljningsökning i september, mot samma månad förra året.
2019 - sept såldes 2083 hb’s, 2020 - sept såldes 5526 hb’s, Ökning med 3443 hb’s +165,3%
I Sverige såldes det samtidigt 307 husbilar.

Orsaken till den stora försäljningsökningen vet jag inte. Tappet man hade i april p.g.a. att företagen var stängda, har redan kompenserats under månaderna som följde.

Min egen teori är att husbilen blir ett attraktivt semesteralternativ med dagens förutsättningar, både Coronasäker miljö och ett klimatsmart alternativ till konkurrerande semester-/fritidsalternativ.

Tyvärr har våra folkvalda valt att ta bort den möjligheten här i Sverige, genom en orättvis och ogenomtänkt skatt på våra husbilar.

Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den tyska försäljningsstatistiken för husbilar visar på en enorm försäljningsökning i september, mot samma månad förra året.
2019 - sept såldes 2083 hb’s, 2020 - sept såldes 5526 hb’s, Ökning med 3443 hb’s +165,3%
I Sverige såldes det samtidigt 307 husbilar.

Orsaken till den stora försäljningsökningen vet jag inte. Tappet man hade i april p.g.a. att företagen var stängda, har redan kompenserats under månaderna som följde.

Min egen teori är att husbilen blir ett attraktivt semesteralternativ med dagens förutsättningar, både Coronasäker miljö och ett klimatsmart alternativ till konkurrerande semester-/fritidsalternativ.

Tyvärr har våra folkvalda valt att ta bort den möjligheten här i Sverige, genom en orättvis och ogenomtänkt skatt på våra husbilar.

Tommy

Sedan kan man ju fråga sig om det är så bra med en enorm försäljning av husbilar, i Tyskland är det nu överfullt och på många orter ropas det efter
begränsningar av antalet besökare som kommer per husbil, man klarar helt enkelt inte att hantera anstormningen, det blir fullt överallt med massor av problem som följd.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sedan kan man ju fråga sig om det är så bra med en enorm försäljning av husbilar, i Tyskland är det nu överfullt och på många orter ropas det efter
begränsningar av antalet besökare som kommer per husbil, man klarar helt enkelt inte att hantera anstormningen, det blir fullt överallt med massor av problem som följd.
Trängselbeteende som är totalt förkastligt. Bättre att sprida ut sig till glesbebyggda områden.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sedan kan man ju fråga sig om det är så bra med en enorm försäljning av husbilar, i Tyskland är det nu överfullt och på många orter ropas det efter
begränsningar av antalet besökare som kommer per husbil, man klarar helt enkelt inte att hantera anstormningen, det blir fullt överallt med massor av problem som följd.

Ja vi märker ju att det uppstår problem både med ställplatser, campingar och inte minst med fricamping. Jag tror iaf att marknadskrafterna kommer att styra det, tyvärr kanske med högre priser men då kommer också flera entreprenörer att få upp ögonen för ställplatser, dessutom så kommer nog också trycket uppstå att ta emot oss från kommunernas företagare. Förhoppningsvis kommer vi att kunna sprida ut oss mera igen efter coronapandemin, vi har ju stora delar av balkan att upptäcka, kanske Svarta havet blir vårt nya semesterparadis efter medelhavsländerna ( jag har på min önskelista ett litet semestertema ”Donau från källa till utlopp” som jag gärna skulle vilja uppleva, men skulle i så fall vilja göra det i grupp).
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sedan kan man ju fråga sig om det är så bra med en enorm försäljning av husbilar, i Tyskland är det nu överfullt och på många orter ropas det efter
begränsningar av antalet besökare som kommer per husbil, man klarar helt enkelt inte att hantera anstormningen, det blir fullt överallt med massor av problem som följd.
Det finns alltid två sidor... men jag tror på det positiva. Goda effekter ska kunna förväntas på flera plan; kulturella, sociala, ekonomiska (inte minst hälsoekonomi) även om det kan ta lite tid:twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tyskland har en moms rabatt på 3% från sept till o med året ut. Den bidrar säkert en hel del till ökningen.
Kände jag inte till, men det är säkert en faktor som spelat in. Det bevisar i sådant fall att den typen av konkreta åtgärder fungerar, nu när politikerna söker finna åtgärder för sparka igång och stimulerar ekonomin.

Här väljer man andra metoder. Lika effektiva?

Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Folk kommer ofta och börjar prata och fråga om "husbilslivet" och hur det fungerar.. Alla kan inte köpa sommarstugor, men kanske en liten "plåtis"? Alla kan inte bo på hotell nära havet någon längre tid, men kanske i en liten "plåtis"/husbil, osv... Vad gör en pensionär som numera är tidsmiljonär oavsett hans ekonomiska läge, kanske satsar på en husbil eller båt? Tja, hur många är vi inte här på HBK som har gott i samma tankar och nu åker runt och förmedlar hur bra vi har det? Jag tror att det sprider sig exponentiellt och Tyskland är ett stort land.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Trängselbeteende som är totalt förkastligt. Bättre att sprida ut sig till glesbebyggda områden.

Det har ju inte bara med trängselbeteende att göra, det är helt enkelt alldeles för många hu
Folk kommer ofta och börjar prata och fråga om "husbilslivet" och hur det fungerar.. Alla kan inte köpa sommarstugor, men kanske en liten "plåtis"? Alla kan inte bo på hotell nära havet någon längre tid, men kanske i en liten "plåtis"/husbil, osv... Vad gör en pensionär som numera är tidsmiljonär oavsett hans ekonomiska läge, kanske satsar på en husbil eller båt? Tja, hur många är vi inte här på HBK som har gott i samma tankar och nu åker runt och förmedlar hur bra vi har det? Jag tror att det sprider sig exponentiellt och Tyskland är ett stort land.

Problemet för Tyskland är ju att det faktiskt inte är ett speciellt stort land, men väldigt många människor, över 80 miljoner, och när en allt större andel av dom köper husbil får det återverkningar i hela Europa.
 
Toppen