• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

F

F.d. 3923

Guest
Hej. Jag har just gått med i klubben och är på gång att skaffa en husbil.
Men hur är det - kan alla husbilar klara en vintersemester.
Jag menar - är dom byggda för att klara kyla eller blir det massa kondens och fukt. Någon som vet? Ska det vara svenskbyggt? Tacksam för svar.
James
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

Nej alla är det inte. En del klarar det bättre andra sämre. Att den är Svenskbyggd vet jag inte om det är nån garanti men det borde ju i alla fall vara mer lämpat. Kondensen är nog inte det största problemet utan det är nog frusna vattenrör, tankar mm. Kylan klarar de flesta med värmen påslagen men sen är ju frågan hur mycket gasol det går åt också. Tror det är bäst att fråga folk med lite olika bilar vad dom har för erfarenheter av att bo i bilen på vintern. Själva har vi en gammal häck från 1983, en Iveco/SMC som är byggd i Sverige och den klarar det i alla fall ner till -20 grader har vi prövat, utan några större problem. Men då gäller det också att hålla varmt i bilen så att inte vatten mm fryser.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

Va jag vet efter 15 års husbilsägande så är bet bara nordic somklarar extrem kyla ner mot 35 g jag har själv en kabe den klarar runt -15 med bra standard
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

Fast jag vill säga så här..vem vill vara ute i 35 graders kyla..inte jag!Det blir kallt i lägenhet också men sån kyla ute..så om man skall vara i husbilen på vintern så måste det bli söderut.:mcride:
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

SKA DU KAMPA PÅ VINTERN SÅ REKOMENDERAR JAG DIG ATT SKAFFA EN HUSBIL MED VATTENBUREN VÄRME. DESSA PANNOR HAR OFTAST HÖGRE EFFEKT PÅ GASOL OCH SÅ ÄR DET OFTAST ELPATRON INSTALLERAD KÖR MAN BÅDA KAN MAN FÅ UT RUNT 6-7 KW. VIST DOM ÄR NÅGOT DYRARE MEN SÅ SLIPPER MAN FRYSA. SÅG EN BIL PÅ HYMERCENTER TILL ETT VÄTTIGT PRIS.
Hymer Center 2007 - www.hymercenter.se - Svensk importör för Hymer, Niesmann-Bischoff, Carado
MVH. MORSAN
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

hej
Har en ganska ny bil med ett benimar-bygge (spanien) byggd på en Fiat-modul.
Problemet är precis som Kölis påtalar, vattnet! Varmt och relativt torrt i skåpet, men vattnet börjar frysa i de mest utsatta punkterna. Kan absolut tänka mej att ett svenskt skåp är mer anpassat efter svenska förhållanden, men är det en garanti?
I vilka temperaturförhållanden vill du utnyttja bilen? Mitt spanska bygge klarar -12C utan att vara ansluten till el, men då får det inte blåsa för mycket! Med el, kanske - 16 - 17 grader. En gasolflaska per 8 dagar med ett à pris på 200 kr är då ganska billigt. Men minus 13C och alla vattenledningar står som spön i backen när det töar igen!!!!! Men är det då nödvändigt att ha faciliteten rinnande vatten i bilen under tiden man visstas i -14C, man kanske klarar sig på vatten på flaska eller dunk? För att klara en svensk normalvinter skulle jag nog rekomendera att du kan få ut ca 6000 kw ur värmepaketet med lite exta om det skulle behövas. Obs, vatten fryser i utkanten även om DU har det gott!
Mitt förslag: Hyr bil, testa!!!!
MVH
Fredrik
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

vi har då absolut inga problem på vintern med våran Hobby, och den har luftburen värme, Viktigt är den har dubbelgolv som även värms upp med värmekanaler från pannan. där även vattentank och grå-tanken är plaserad + att ha ett bra vintertäcke över hytten.:snow-icon: men än så är det sommar:)
 
F

F.d. 3923

Guest
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

Stort TACK för alla kloka inlägg. Det känns lite bättre och smartast är nog att fråga någon som har just den modellen man är intresserad av. Och att hyra en husbil till att börja med är heller ingen dum idé. Kul att så många är på hugget och hjälpter till. Jag ska läsa alla inlägg igen. Lev väl, James
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

Vi har endel erfaring med en nå 8 år gammel Flair (Niesmann-Bischoff), denne klarer uten problem tempraturer ned mot minus 30 med full funksjon på vann. Takket være Alde sentralfyr og full kjeller med vanntanker og lagerrom som er varmet opp fra sentralfyren, og en bra styropor isolasjon i veggene pluss en isolasjonsvegg innenfor frontruter er det jamn varme i hele bilen.
 
F

F.d. 274

Guest
Sv: Är alla husbilar byggda för att klara vinterkyla?

Vi har en Niesman Clou '86 som vi använder hela vintern i Norrbotten. Har lagt in golvvärme (el) och bilen har vattenburen värme (Alde). Var på Jokkmokks marknad i fjol med -27 utan problem. Inne i bilen +25. Det som är viktig när man vintercamper är att man kan stänga utrymmet till förardelen. Vi har tjocka isoleringsväggor som stänger av utrymmet till förardelen och som håller värmen i bodelen. Utan denna hade det varit svårt att hålla värmen i bilen.
 
Toppen