• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen

F

F.d. 5085

Guest
På lördag får vi vår första husbil, en Dethleff H6945 på Fordchassi. Vi har tidigare haft tre husvagnar men tycker att resandet är viktigare än själva boendet. Tycker min hustru åtminstone.
Mina invändningar att det är så praktiskt att vid ankomst till en campingplats bara kroka av vagnen och sedan ta lilla bilen till diverse sevärdheter har inte mött någon större förståelse utan bemötts med frågan hur praktiskt det är att med livet som insats släpa på en husvagn på autobahn en fredag eftermiddag utanför Hamburg?
Dessutom antydde hon med len röst att i en husbil kan ju jag ligga och sova under tiden hon kör. Detta lät förstås trevligt innan hon med fast röst meddelade att sådant var förbjudet men jag kunde ju alltid drömma om det, eller hur?

Nå, på lördag är det dags och vi skall lära oss allt om gråvattentankar och värmesystem av typen Truma. Det känns spännande, lite som när vi köpte vår första husvagn, en Smålandia av närmast förkrigsmodell.
Med vänlig hälsning till alla
Lasse
Pälkäne

F

F.d. 3067

Guest
Sv: Äntligen

Hej!

Grattis till nya bilen! Vi har en likadan bil fast inte med Truma utan med AldeVärme.
Vi har prov sovit i bilen en natt och den är super kan jag berätta för Er.

/Gunnar

F

F.d. 839

Guest

Hejsan Lasse,

Grattis med den nya bilen och välkommen till detta forum vi (jag själv och kaninen Browny) önskar dig många safe miles :wink:.

F

F.d. 5085

Guest

Hej Gunnar
Tack för svar. Hoppas det är ok med dig om vi någon gång skulle behöva några praktiska tips om hur man handhar bilen?
Vi hade nog gärna också haft Alde men eftersom vi inte tänker köra på vintern så hoppas vi att Truma skall räcka. Skulle det bli kris så får vi ta våra två Bouvier des Flandres som värmelement.
Mvh
Lasse

F

F.d. 5085

Guest

Hej Rolle
Jo, vi skall köra försiktigt. Bilen känns faktiskt lite stor om man jämför med vår ordinarie lilla personbil.
Med vänlig hälsning
Lasse

F

F.d. 839

Guest

Lasse,

Efter ett par mil så kommer den att kännas liten, lite svårare om du har ett stort överhäng där bak så sväng inte för nära något ;)

F

F.d. 3067

Guest

Hej igen!

Klart att ni får höra av Er, börjar att ha koll på de mesta nu.

/Gunnar

Senast redigerad av en moderator:

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

Grattis Till er fortero :msn_thumbup: ett gott val

vi har en lika dan och varit ute varje helg sedan februari.
Bara synd att man måste hem och jobba i mellanåt:twitcy:

Och är det något ni undrar över så hör bara av er.

F

F.d. 5085

Guest

Tack för det, ccmax. Det kommer nog att bli en och annan fråga.

Lasse

Toppen