• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen: stereo på bodelsbatteriet

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.024
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
När jag monterade Androidstereon för några år sedan passade jag på att montera en extraknapp (trevägsbrytare) så att vi kunde köra stereon även med tändningen avslagen.
Men den var fortfarande kopplad till startbatteriet.

Visserligen är väl förbrukningen rätt låg på en stereo , men vi har undvikit att använda den på detta sätt under någon längre tid (om vi inte har landström) för att inte riskera startproblem när vi ska iväg.

Men ikväll åkte äntligen "tummen ur" och jag fick dit en pluskabel från Ebl:en genom att utnyttja en av de lediga reserv-matningarna (3:an på block 5) via en nyinhandlad mate-n-lok-kontakt. Så nu är den även prydligt uppsäkrad.

Vet inte om blått är rätt kabelfärg men det var vad som fanns i uthuset.

Funkar fint på garageuppfarten. Återstår verkligalivet-test ute på tur.
20240722_194715.jpg

20240722_194652.jpg

20240722_203434.jpg
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
558
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
För jättelänge sen drog en bilradio massor med ström, vi talar om rörbestyckade radioapparater, glödström och vibratoromformare. Minns som liten grabb att jag ville prova radion i någon bil, men det fick man inte, den skulle dra ur batteriet på nolltid.
Sant.

Sen kom transistoriserade bilradio som drog väldigt lite ström.
Blaupunkt, Japanska bilradio etcv.
Kanske 200 - 500 mA, dvs man kan köra den hela dagen utan att det betyder något för startförmågan.
Sant

Båda dessa drog ingen ström avstängda.

Numera drar en bilradio rätt mycket ström, dels har den två till fyra ljudslutsteg, dels är effekten till högtalare minst tio ggr kraftigare.
Lyse, CPU med dator-kretsar etc .
Minne för frekvenser man lägger in gör att de drar ström även avstängd.

En bra ide är att ta reda på strömförbrukningen och att då kunna beräkna vad som händer om man spelar några timmar, från startbatteriet.
Strömförbruket bör framgå i användarhandboken. Men ofta inte strömmen vid avstängd radio.
Spelar man högt 4 x 25 Watt, så kan det bli startsvårigheter efter några timmar. Är då startbatteriet några år, och kylan satt till på dieselmotorn så....

Annars får man ta fram universalinstrumentet man köpte på Biltema som skall finnas i bilen.
Dessa kan ofta mäta ström. Ex 0-500 mA och 0-10 A .
Men läs handboken till mätaren, gör man fel vid strömmätning blir man utan både mätaren och eventuella säkringar....

Själv tillverkade jag extra långa startkablar som räcker från bodelsbatteriet till startbatteriet. Att använda om det blir problem.
Långa startkablar funkar oxo om man vill ha starthjälp från annan husbil, det blir lite längre avstånd än mellan personbilar.
De har hittills bara används för att hjälpa en personbil att starta.....

Roysan
 
Toppen