• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Äntligen hittat rätt husbil !!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
"Efter 4 husvagnar och 2 husbilar har jag äntligen hittat rätt" Denna mening blev inledningen på ett samtal förra helgen när jag träffade på en gammal campare. Denna utsago har jag hört sedan 1993 då vederbörande skaffade sig den första husvagnen. Sedan dess har varje byte varit mer eller mindre tvingat p.g.a nya rön och upptäckter. När det var dags att sadla om från husvagn till husbil gällde följande : Den en rätta husbilen var helintegrerad. Självklart ska man välja den form av husbil där det från början är klart att man ska bygga en husbil. Inga kompromisser på vägen s.a.s.. Efter ett par år så var den helintegrerade varianten rena skämtet. "Vem vill åka omkring i en ostkupa? Om jag har ett behov att åka buss så kan jag göra det via Jönköpings länstrafik !! Fy tusan för att ha ett mobilt växthus !!!" Efter den missen var det dags att köpa en alkovbil som då var det enda rätta. Nu i år så var alkovmodellen helt ute "Vem vill åka omkring med en ladugårdsvägg framför sig när man tänker på luftmotståndet? " Helt klart är delintegrerat framtidens melodi! Titta bara på den strategi som Kabe valt !! Man känner sig verkligen up to date!!" Min fråga till er är följande : Känner ni igen snacket ? Vad vill man uppnå med det ? Varför har man behov att kasta skit på det man en gång haft ?

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen hittat rätt husbil !!

Som vi känner och vi har också haft 4 husvagnar och köpte en alkovbil men då var alla ungarna med och slö motor och väghållning som en vänersnipa och varje mil var ingen nöjeskörning precis ....
Sen så kikade vi på en helintegrerad i oktober 2008 och sen inledde vi jakten på en ny husbil och hela vintern och våren så kikade vi på husbilar och sen i April 2009 så åkte vi tillbaka och där stod den kvar så den blev det .
Kikar du in min husbil så ser du resultatet : Bengt-Åke Linder’s Garage

Sen om några år då minste grabben inte åker med mera så kanske det blir en annan modell med längsgående bäddar men jag gillar "växthuset" som du skriver och jag har inga problem med värmen för det är ju ac i den och den kyler så det räcker och blir över .

Var sak har sin tid och det gäller väl då model/möblering och stil på bil och det som känns rätt nu kan kännas fel om 1 år bara man är nöjd för stunden ;) :) .

F

F.d. 16416

Guest

Ja det kan man ju undra....tror nog lite av det du säger beror på andra saker än rena husbilsfrågor. Välj vad som är bra för dej och låt andra ha sina optimala förväntningar på tillvaron! Vad det nu är och varför!
Du är du!!
Roadglider

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det finns inga campingfordon som är enbart bra eller dåliga. Det beror på familjesammansättning, intresse, ekonomi mm.

Husvagn har sina fördela, inte minst bland barnfamiljer som vill ligga kvar länge på samma plats. Passar också när man vill ha personbilen tillgänglig. Alkovbilen ger suveräna utrymmen per löpmeter och brukar vara ett ekonomiskt alternativ, inte minst för barnfamiljen. Den delintegrerade ger ofta lågt luftmoststånd och är smidig inte minst när man bara är ett par. Den helintegrerade ger ett optimalt rumsutnyttjande. Allt har sina fördelar.

Sen måste bara en del av oss göra dessa fördelar maximala, i just vår nuvarnade situation. Håller med om att det är skitjobbigt. Särskilt när kasten sker ofta och gärna i 180 grader! Tror det bottnar i en stor osäkerhet. Man måste hela tiden bekräfta för sig själv och bli bekräftad för att lita på sina egna beslut. ( OBS stor amatörvarning på den här tolkningen! =)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det finns alltid folk som vänder kappan efter vinden. En del lever för mycket i nuet och har intre förmågan att planera och verkligen kolla upp vilket behov man har.
Personer som som byter åsikt för varje bil eller pryl dom köper har nog ett behov att hävda sig som att det just dom har är det bästa.

Säger inte att vi kan planera men har aldrig förstått snacket att efter 3-4 husbilar så har man den rätta. Vi är nog mera för att verkligen syna vad som ska inhandlas och det känns som vi lyckades med vår första husbil. Den köptes ny -03 och vi hade den i 6 år. Nu blev det en uppdatering förra året med samma märke fast svensksåld och vi är mycket nöjda.

Sen skrivs det en del om hur mycket man tjänar på import här på sidan. Visst kan man spara en del men marginalerna har minskat en hel del mot svensksålda bilar. Tror det är samma fenomen där att dom som har inhandlat en importbil vill gärna framhålla hur "bra affär" man gjort men det blir så fel.
Man talar konstigt nog om vad man givit (slutpris) och gämför med en lika bil som står i sverige som är osåld. Hur kan man veta vad den svenska bilens pris är färdigprutad. Tror många biter sig i tummen när dom importerar för fakta är att man har problem med reklamationer. Helt klart är att det går att pruta friskt på svensksålda bilar. Då pratar vi fler hundra tusen på en bil över millen. Vill nog påstå mellan 10-30%

Tror att många vill framhäva sig och invagga sig i tron att dom gjort rätt. Men det viktiga är nog att man innerst inne känner sig nöjd och är ärlig mot sig själv.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Tror dom flesta ändå känner igen sig eller andra? För visst minns man när Volvo och Saab var dom endaste märken att köpa? (Iofs väldigt många år sedan..!). Efter flera dagar/veckor/månader av beslutsångest så blev det köp. Oavsett vilken av modellerna man valde, så var det andra inte längre vatten värt, det valda märket var det enda och alena... Fick en flashback av inlägget av en granne när jag själv var tonåring, kunde inte riktigt förstå varför Saaben i det fallet helt plötsligt var så bedrövlig, han hade ältat hur svårt det var att välja in absurdum innan. Fast tror också att det mest är i ena halvan av befolkningen:wink:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det ligger nog mycket i det Krinil mfl är inne på.
Man har helt enkelt behov av att bekräfta för sig själv att man tagit rätt beslut och gjort rätt val. Tyvärr funkar vi ju som så att vi ibland inte kan hissa en sak utan att samtidigt såga en annan. Lite som att det bara finns en viss mängd med ”bra” här i vår värld....

Kul med lite djupare trådar mellan alla diskussioner om däcktryck och gråvattentömningar:)

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Håkan

På något vis tolkar jag ditt självgoda inlägg som att du försöker intala dig,
” Jag tänker och gör rätt ” t.ex jag vänder absolut inte kappan efter vinden, bara andra.

Klart att man tycker sin nya husbil är bättre än sin gamla, konstigt vore det annars, utvecklingen har inte stått still precis de senaste åren.

Till motsatt till dig så gratulerar jag de som har importerar sina husbilar under våren, de har alla gjort en kanon affär med tanke på den låga Euro kursen.
Prisskillnaden har aldrig varit så stor tidigare, oavsett vad du än säger.
Dessutom har det blivet mycket enklare att importera, ett enda besök på bilprovningen sen är den svensk reggad och utan risk för ombesiktning, vi i Sverige får inte ha några särbestämmelser längre.

Jag vill påstå att de som har importerat under våren har tjänat minst 30% på sitt inköp jämfört med att handla inhemskt.
Jag har nyligen varit med som sakkunnig att importera en fabrksny Hobby 750 GELC och det var en obegriplig stor prisskillnad mot vad Forsbergs begärde, färdigprutat.

Frågan vi istället skall ställa oss.
Får det verkligen vara så stor prisskillnad ?

Mvh T

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

T.Rantzow

"Självgoda inlägg" är väl inte det man vill ge utryck för och höra. Jag skriver också att "jag säger inte att jag kan planera" missade du det?
Det jag vill beskriva är definitivt att planering gör affären säkrare med ett nöjdare ägande av husbilen.
Jag skriver också att "Nu blev det en uppdatering förra året med samma märke fast svensksåld och vi är mycket nöjda". Det är väl en text som säger att vi är nöjdare med den nya bilen, eller hur?
Att gå in i en ofta mycket stor affär som ett husbilsköp med att fastna för ovesäntliga saker gör att man förmodligen ångrar sig. Det var min beskrivning.

Din tolkning att jag inte skulle gratulera dom som importerat förstår jag inte vad du fått ifrån??
Visst kan man tjäna på import men eftersom du verkar påläst så förvånar det mig att du inte vet att momsen tidigare var 16% och då var marginalerna större som jag beskrev. Eller hur?
Om du påstår att alla som importerat i år tjänat 30% så är det väl så då och jag vill bara gratulera dom.
Det jag då vill jämföra med är att jag köpte vår bil i sverige 30% under vad den anonnserades ut vi tidpunkten av vår leverans så det verkar ändå som skillnaden inte är så stor. Men då var det också som jag skriver ett utgångspris som man inte vet vad slutpriset skulle hamna på.
Eftersom vi importerade vår förra bil så vet jag vad problemen kan vara. Men vi åker alltid ner genom tyskland på våra semestrar så småfix fick vi alltid årgärdat på resan utan diskution. Att få småfix åtgärdat hemma var betydligt svårare men som sagt vinsten gjorde att det fanns pengar till andra lösningar.

Vår nästa bil kanske blir import vad vet jag.........

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Off topic.
Håkan, Vilken handlare gick med på att sänka det utannonserade priset med 30%?
När vi varit inne hos svenska handlare har de antingen nonchalerat oss då vi är barnfamilj. En handlaren sa till o med rakt ut att vi tillhör inte deras kundgrupp (deras målgrupp är pensionärer som sålt sina hus).
På andra ställen har man möjligtvis kunnat diskutera att få med något tillbehör. Och då anser jag mig vara rätt duktig på affärer då det är det jag sysslat med större delen av mitt yrkesliv.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Du kan ringa mig Smålänningen.

Du har ett PM

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Tack för intressanta inlägg! Det stämmer nog att det är en form av osäkerhet som gör att vissa måste framhäva sig själva och sitt egna. Frågan är dock vilken kategori av människor som imponeras av detta? Jag känner ingen ! För oss själva är husbilen bara en del i livet. Det finns mycket som pockar på med både med tid och pengar. Inte minst huset. Jag tror att vi är många som tillhör den kategorin. Det finns varken ekonomi eller tid att testa sig fram genom en massa varianter. Man får göra en så noggran bedömning som möjligt och hoppas att det blir bra. Så blev det för oss och jag hoppas verkligen att så många som möjligt kunnat göra ett bra val och sedan blivit nöjda med det oavsett om det rör sig om alkov, delintegrerat eller helintegrerat.

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Kan berätta våra egna erfarenheter i frågan om att "äntligen hitta rätt husbil".

Den enda erfarenheten av camping och husbil, var en husbilssemester i USA för 30 år sedan, som inte alls var lyckad. Resvana fanns, seglingsvana likaså, men det här med camping och husbil vill jag påstå stod på noll.

Vi började i alla fall förra våren som ett löst diskuterande om att vi kanske skulle hyra en husbil och prova den semesterformen. Vi satt hemma i Spanien och kollade på "Blocket" vad som fanns att hyra i Sverige.

Tanken på att hyra utvecklades ganska snabbt till att vi nog skulle köpa en husbil i stället och verkligen ge det en riktig chans. Vi bjöd på några och en husbilsägare accepterade vårt bud, på en som vi då tyckte var en passande bil och prisklass.

Det blev köp och svärfar åkte till Göteborg och hämtade vår 2 år gamla halvintegrerade Adria. Fin, vi var väldigt nöjda när vi åkte ut på vår första resa, som blev Östersjön runt.

Men...... Inget fel på bilen, tvärtom. Men, vi kom på att vi skulle ha en större motor, AC och helst en integrerad, eftersom vi gillade formen och vill satsa vidare på det.

Det blev ett byte direkt när vi kom tillbaka. Vi var nu säkra på att vi gillade formen av fritid och det kändes riktigt att satsa mera pengar på det. Nu blev det en integrerad bil, med både större motor och AC.

Vi var helnöjda med den nya bilen, utom en sak. Den hade dubbelsäng på tvärs längst bak i bilen. I början tror jag inte ens att vi tänkte på det, men efterhand blev det mer och mer irriterande. Vi sov helt enkelt inte bra där, varken min fru eller jag.

Under årets första resa som gick ner till Pommern så blev det här med sängen mer och mer irriterande. Krävdes en viss akrobatik, men det värsta var min fru och jag har olika
nattvanor, min fru vill det skall vara mörkt och sova och jag ha tänt och läsa.

Därför var vi nog "lättsålda" kunder när vi passerade Husbilslandet på vägen hem från Tyskland och kom in i en helt ny integrerad bil. Bilen som hade precis den planlösning som vi nu fått klart för oss var den perfekta för oss, separata längsgående sängar, ljus inredning och en bil som gav kvalitékänsla.

Det blev köp direkt, den 3:e husbilen på 13 månader! Det verkar ju hål i´huve´3 bilar på drygt ett år, men det var vad det tog oss att finna rätt, samtidigt som vi också blivit mer och mer intresserade utav husbilslivet och villiga att sätta av mera pengar för det.

Skall tilläggas att ekonomiskt har det inte varit så dyrt, det vi förlorat på våra 2 första bilar har inte alls varit mycket i relation till hur mycket vi använt dem. Har gjort dyrare erfarenheter med byten med vanliga personbilar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen