• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen har vi upptäckt!

H

hianders

Guest
Äntligen förstått!!

Idag söndag 31/10 2010 kom vi äntligen på varför Hasse har haft nackspärr ibland när han har tagit kökstjänsten vid diskbaljan i husbilen. Se själva på bifogade bilder!! Han är så lång att han inte kan stå rakt och diska, då ser han inte vad han gör. Böjer han sig ner så får han ont i nacken/ryggen. Tänk att sent skall sådant väsentligt upptäckas!!
Förhandlingar skall nu upptas mellan parterna om fördelning av kökssysslorna, matlagning contra diskning. Förhandlingarna bör vara avslutade innan april månad 2011.

Eventuellt eventuellt kan dessa förhandlingar resultera i en ny husbil där inte ugnen finns ovanför diskhon. Men, det blir ju en dyr förhandling eventuellt.

Nåja, kommer tid kommer råd!

hianders/Inger & Hasse
 

Bilagor

  • IMG_2634 - Kopia.jpg
    IMG_2634 - Kopia.jpg
    298,3 KB · Visningar: 21
  • IMG_2631.jpg
    IMG_2631.jpg
    390,5 KB · Visningar: 13
Senast redigerad av en moderator:

linalinus

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

När en lång och ståtlig man skall sköta dessa sysslor så gäller det att tänka praktiskt, ser att det finns en extra diskbalja, använd den ute på bordet eller pall, skölj i en hink
så är problemet borta!!!
Tant Lina
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Hoost .... Men om han står på knäna så borde inte nacken ta stryk... men då får han skaffa byxor med knäskydd ... ( nu får jag säkert en massa skäll från "gubbarna" ) * hihi ;)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Løsningen er mye enklere.

Engangs Plast og papp bestikk. Da er denne jobben og problemet eliminert.

:D
 
F

F.d. 7531

Guest
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Otroligt !
Dom som bygger Husbilar har inte varit med själva.De som vi söker på mässor, är först att bli av med skor och jackor, när man kommer in i bilen. Man måste bygga mer praktiskt och mindre lull-lull.:msn_ooooh:
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Först skapade gud jorden.
>
> Sedan tog han en vilodag.
>
>Därefter skapade han mannen.
>
>Återigen tog han en vilo dag.
>
>Sedan tog han ett revben av mannen och skapade kvinnan..
>
>Och sedan dess har varken gud eller mannen haft några vilodagar.......


/Pentti
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Är det inte enklare om männen sköter mans sysslor och kvinnorna sköter kvinnosysslor. Då får vi gjort lika mycket och ingen behöver klaga.
Gunilla och Kenth
 
H

hianders

Guest
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Vi delar på allt men har också våra specialiteter som olika personer, d v s Hasse är tekniker och duktig på allt som har med detta att göra inkl motorer och bilar och jag har andra kvaliteér som att skriva bra, stor social kompetens och håller i familjens kontaktnät, tvättar, städar, lagar mat mm. Omväxling förnöjer helt klart men det var egentligen inte detta tråden handlar om utan hur husbilen är utformad. Som någon skrev tidigare, ibland är det mer designen än funktionen som avgör för tillverkarna.

Annars trivs vi med vår husbil!!!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Äntligen förstått!!

Idag söndag 31/10 2010 kom vi äntligen på varför Hasse har haft nackspärr ibland när han har tagit kökstjänsten vid diskbaljan i husbilen. Se själva på bifogade bilder!! Han är så lång att han inte kan stå rakt och diska, då ser han inte vad han gör. Böjer han sig ner så får han ont i nacken/ryggen. Tänk att sent skall sådant väsentligt upptäckas!!
Förhandlingar skall nu upptas mellan parterna om fördelning av kökssysslorna, matlagning contra diskning. Förhandlingarna bör vara avslutade innan april månad 2011.

Eventuellt eventuellt kan dessa förhandlingar resultera i en ny husbil där inte ugnen finns ovanför diskhon. Men, det blir ju en dyr förhandling eventuellt.

Nåja, kommer tid kommer råd!

hianders/Inger & Hasse

Hördu du du Ingrer. HASSE kör ju HB då ska han väl inte diska,
dessutom måste han även ut med hundarna.
/Vidhem
 
H

hianders

Guest
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Men Vidhem, han diskar ju inte när han kör!!!! Vänta du bara till mitt ben är ok igen då ska jag minsann springa runt med hundar:yes:

Disken turas vi faktiskt om med, han diskar inte jämnt. Vi är ganska jämlika även o vi har olika specialiteter. Tänk vad hemskt det vore annars :cool:

Ha en bra kväll!

Inger & Hasse/hianders
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Är det inte enklare om männen sköter mans sysslor och kvinnorna sköter kvinnosysslor. Då får vi gjort lika mycket och ingen behöver klaga.
Gunilla och Kenth


Jaha, och vilka sysslor är kvinnosysslor resp. mans sysslor om jag får fråga? Är det vad var och en är bra på, tycker är kul, eller är det dom stereotypa könsrollerna som gäller?
Jag mekar med husbilen, kör och lagar mat. Min man tömmer toan och diskar...M.a.o. jag gör det som är roligt, han gör det som är tråkigt...:D
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Jaha, och vilka sysslor är kvinnosysslor resp. mans sysslor om jag får fråga? Är det vad var och en är bra på, tycker är kul, eller är det dom stereotypa könsrollerna som gäller?
Jag mekar med husbilen, kör och lagar mat. Min man tömmer toan och diskar...M.a.o. jag gör det som är roligt, han gör det som är tråkigt...:D

Ha, ha - perfekt! Tror banne mig det är dags att "skaffa" en karl snart med tanke på den arbetsfördelningen... :wub:
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Hej

Visst förvånas man ibland över hur opraktiskt det kan vara i husbilar. Jag brukar säga att den här bilen måste vara designad av en man.........:D

Som till exempel när du köper en bil som kostar nästan en milljon och det saknas plats för soppåsen......... Eller när det är så trångt att man måste lyfta båda armarna för att klämma dig igenom passagen bort till kylskåpet? Hur lätt är det med en matkasse i varje hand???

När det gäller kvinnosysslor och mansysslor, så har detta fenomen utrotats för länge sedan. I vår egen familj, har det aldrig funnits över huvud taget.
Själv har jag inte dammsugit eller putsat fönster på flera år.

MVH
Karianne
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Som till exempel när du köper en bil som kostar nästan en milljon och det saknas plats för soppåsen......... Eller när det är så trångt att man måste lyfta båda armarna för att klämma dig igenom passagen bort till kylskåpet? Hur lätt är det med en matkasse i varje hand???

Det beror på vilket märke man köper. Vi har en Dethleffs som har hållare för soppåse både i köket och på toan. Både jag och frugan får plats samtidigt på alla platser i bilen (även i duschen).

Mannen står utanför bilen och langar in matkassarna till frugan som prydligt placerar maten på olika platser i köket. Enkelt när var och en gör det den ska göra. Inget dividerande här inte.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen har vi upptäckt!

Ja man kan ju undra om dom som gör inredningen också testar den praktiskt.
Hos oss är det inga problem med arbetsfördelningen. På hemma plan är det maken som
står för marktjänsten såsom mat och disk då han är hemma och jag jobbar. Så när vi är ute med husbilen faller det narturligt på mej att stå för mat och disk. Även han behöver
ju känna sig "ledig" ibland och jag som kommer hem till lagat bord varje dag tycker bara det är roligt t.o.m. att diska.
MVH Gunilla:yes::yes:
 
Toppen