• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen har en ställplats i Norrland fått välförtjänt erkännande

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Försommaren ??Då är jag hellre i Europa och efter de första frostnätterna då fryser jag oavsett om jag är i bilen eller utanför trots allt så avskyr jag vinter...och uppe är väl vinter året om :D
Hej !
Skriver i dag den 9/10 Här i Skellefteå är det fortfarande sommar enligt meteorologerna. Jag har halva mitt liv bott på västkusten. Förr hade vi riktiga vintrar här i Västerbotten. Men de senaste Fyra-Fem åren är klimatet mer likt det jag upplevde i Partille när jag var ung.
BBa
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Försommaren ??Då är jag hellre i Europa och efter de första frostnätterna då fryser jag oavsett om jag är i bilen eller utanför trots allt så avskyr jag vinter...och uppe är väl vinter året om :D

Som information kan jag upplysa om att Sverige och t.o.m. Norrland tillhör Europa! :D
// Janne
 
R

RobbeS

Guest
Försommaren ??Då är jag hellre i Europa och efter de första frostnätterna då fryser jag oavsett om jag är i bilen eller utanför trots allt så avskyr jag vinter...och uppe är väl vinter året om :D
[/QUOT

Just nu i Kalix ca 120 mil norr om Motala.
Plus 11 grader, regn och avsaknad av både knott, mygg och som vanligt älgflugor. Fruktansvärt tråkigt väder som påminner om mina sju vintrar i Stockholm. Hade hellre haft 5 minus och sol.
 

Chrilleman

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Umeå
HBK-Nr
30702
Medlemskap
2021
Har man inte kommit längre än att man tror på vinter året om så lever man kanske också kvar i tron att det går isbjörnar och pingviner på vägarna i Norrbotten. Det är kanske dags att vidga vyerna åt det hållet så upptäcker man säkert en hel del. :msn_tux2:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det är väl omvänd också ..det är säkert massa norrlänningar som har röstat på sitt eget ställplats ..för jag tror inte att det är många från söder som åker massvis med mil norrut till vaddå ??Skog och åter skog ,när dom har havet inpå husknutarna

Det finns mer än hav. OCH det finns omgivning/natur i Norrland som inte finns i södra Sverige.

Fotograf: Claes Grundsten

3-31.jpg
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Vi bär ju alla med oss olika erfarenheter, därmed inte sagt att det alltid är allmängiltigt. Själv har jag ett kyligt minne från Ben al madena ( Solkusten) när vi vaknade en morgon var båten täckt med ca 5cm hagel.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är väl omvänd också ..det är säkert massa norrlänningar som har röstat på sitt eget ställplats ..för jag tror inte att det är många från söder som åker massvis med mil norrut till vaddå ??Skog och åter skog ,när dom har havet inpå husknutarna

Nu är det så att även södra Sverige mestadels består av skog, kör man på den här delen av västkusten ca 2-3 mil in från kusten så ser man ingen avgörande skillnad på om man befinner sig här eller i norrlands inland.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nu är det så att även södra Sverige mestadels består av skog, kör man på den här delen av västkusten ca 2-3 mil in från kusten så ser man ingen avgörande skillnad på om man befinner sig här eller i norrlands inland.
Visst men det är inte så långt som att åka till norrland och hamnar i skogen i alla fall :D
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Varför frysa mitt på sommaren när våren kommer redan i April i södra Europa..tack och lov att vi alla är olika och gillar olika


När jag reser (förr alltid på mc, nu oftast i husbil) gör jag det för att få en upplevelse. Ibland önskar jag sol & bad (och värme) ibland (rätt ofta faktiskt) dramatisk natur. Och emellanåt närmare naturen än något motorfordon kan/får ta mig.

Alla dessa resor tar mig/oss till olika platser runt om i Sverige, Europa & världen. Så ibland styrs husbilen söder över och ibland norr ut. För stunden är där jag är min favorit. Men då jag är ombytlig av mig har jag flera favoritområden allt beroende på vad jag vill göra/uppleva.

Skall jag dock, för en kort stund, snöa in på norr vs. söder (svart mot vitt) ser jag en stor fördel i att kunna vara ute när jag vill och det i en för mig bekväm temperatur. Kyligare väderlek = mer kläder. För varmt (när man redan tagit av sig allt (nästan) = svettigt och obekvämt.
Dvs. det går att klä sig för svalt väder men inte när det är för varmt (utan att börja svettas = obekvämt).
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
När jag reser (förr alltid på mc, nu oftast i husbil) gör jag det för att få en upplevelse. Ibland önskar jag sol & bad (och värme) ibland (rätt ofta faktiskt) dramatisk natur. Och emellanåt närmare naturen än något motorfordon kan/får ta mig.

Alla dessa resor tar mig/oss till olika platser runt om i Sverige, Europa & världen. Så ibland styrs husbilen söder över och ibland norr ut. För stunden är där jag är min favorit. Men då jag är ombytlig av mig har jag flera favoritområden allt beroende på vad jag vill göra/uppleva.

Skall jag dock, för en kort stund, snöa in på norr vs. söder (svart mot vitt) ser jag en stor fördel i att kunna vara ute när jag vill och det i en för mig bekväm temperatur. Kyligare väderlek = mer kläder. För varmt (när man redan tagit av sig allt (nästan) = svettigt och obekvämt.
Dvs. det går att klä sig för svalt väder men inte när det är för varmt (utan att börja svettas = obekvämt).
Som sagt tack och lov att vi är olika och gillar olika saker
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Vi var uppe i Luleå i förra veckan. Passade då på att stå en natt på Jävre och upplevde det som väldigt trevligt. Otroligt välordnat för tömning av gråvatten och latrin samt lätt åtkomligt för vattenpåfyllning. Nyttjade dock inte toan men var den lika exklusiv som latrin utrymmet så går den inte av för hackor. Ställplatsen stänger sista oktober.
 
Toppen