• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ännu ett inbrott i husbil

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ännu ett inbrott i husbil

De har sträckt sig efter saker som de nått genom dörren. Troligen framdörrarna, då tjuvar till 95% av gångerna tar sig in genom original framdörrar.

Krister 820

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024

Varför har man inte larm i bilen? Tjuven tar hellre en annan bil som inte har larm. Bäst med larm som har skalskydd.

F

F.d. 55554

Guest

Milstolpen är en av dom farligaste rastplatser man kan stå på.
Inbrott i lastbilssläp nästa varje natt.

Jojje

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025

Den enklast tänkbara metoden att stoppa inbrott via framdörrarna är plastad 6 mm låswire 4meter mellan dörrarna på dom bilar som har öppna dörrhandtag att träda wiren igenom.
Spännband kapas med kniv,

F

F.d. 52920

Guest

Vi har larm med skalskydd ,men använder det sällan då vi sover.
Väljer också plats med omsorg för natten.
Vill ju inte att larmet ska gå igång då man glömt larma av på
morgonen :wideeyed:

F

F.d. 55489

Guest

Vad gör man om det inte finns öppna handtag på dörrarna? Jag har Renault.

F

F.d. 55554

Guest

Jag har en vippströmbrytare så jag kan koppla om mellan sirener eller ljusvarningssummer (när vi är i bilen eller inte vill störa på en camping/ställplats/parkering), + att vi får SMS vid larm, samt fulllarmat eller bara skallarmat.

Jojje

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025

Det brukar finnas utrymme att fästa en ögelskruv/ ögelbult i i bakre kanten på dörren för att träda genom wiren

F

F.d. 29910

Guest

Vi låser alltid med centrallåset och har då automatiskt skalskydd larm!
Har man det som rutin är det ytterst sällan att larmet går av misstag!
Hellre stör jag mina grannar en gång för mycket än en gång för lite, och sover gott och tryggt!:wub:

/Malbeck

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Ett annat alternativ är att låsa framdörrarna med riktiga lås så slipper man vakna av tjutande sirener på natten. Ett bra alternativ är HeoSafe (låsbara med nyckel) extralås för framdörrarna. Med vidhängande dekaler som man fäster på rutan så tjuven ser att det blir besvärligt att ta sig in :)

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Till Gunillas Kenth!
Jo där stod "en" husbil på milstolpen (nordgående) i lördags kväll m. parabolen uppe, om dom övernattade vad vet jag, jag sa till min fru att dom är modiga!!!
Mvh. "PS" övernattar gärna varstans m. inte där "Ds"

HALLÅ - Det var HD som skrev det. Vem tror på dom när det gäller husbilar. Dom ska bara lura in er på campingplatser.:)

När det gäller larm på insidan när man sover så har fönsterlarmet bäst effekt. Ljudet i angriparens öra.:)

Visa bilaga 76071

D

Deleted member 11118

Guest

Jag har skallarm, larmar nästan alltid, har hund som skäller om någon försöker något. Har inget förvarat i förardelen som är intressant att ta, man måste ta sig in i bilen för att sno något och då får de med hunden att göra och det tjutande ljudet. Då väcks många.

F

F.d. 52920

Guest

Bör tilläggas , förutom skal-larm har även jag skall-larm.
Tre stycken av varierade raser varav en liknar en pitbull (staffe).

F

F.d. 24550

Guest

HeoSafe är kanonbra. Lätt att montera. Det tar inte många minuter att sätta fast på framdörrarna.
Det går inte att öppna dörrarna varken utifrån eller inifrån när låset är i funktion, om man har den låsbara varianten.
Vi låser inte med nyckeln på natten, man vill ju kanske komma ut snabbt om något händer. När vi lämnar bilen låses låsen med nyckel, precis som hemma i bostaden.

//Evanders

F

F.d. 25203

Guest

Jag har skrivit det många gånger, varför stannar man på en sådan plats? Varför inte svänga av från huvudvägen in i en liten by eller vart som helst, bara man inte syns från stora vägen eller från mackar. 90% av inbrotten görs längs stora väga, rastplatser och vid mackar. Tjuvarna vill ha snabba flyktvägar, där det är många bilar i farten så de försvinner i mängden. i små byar, där alla tittar ut varje gång det kommer en bil trivs tjuvar inte lika bra.

Så åk bort från stora vägen, behöver inte vara långt, bara man inte är synlig.

Vet tjuvarna inte om att du står där, kan de heller inte råna dig.

Toppen