• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en stad begränsar fricamping

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tackar Sacce. Din länk är precis det som visar den största orsaken till motvviljan till oss HB-åkare, både i Sverige & övriga EU. Frågan har diskuterats på forumet i många inlägg, bl.a vad som gäller på ställplats & svart/gråvatten, för mig skrämmande åsikter från vissa, ingen nämnd & ingen glömd. Den som känner sig påhoppad bör nog ta sig en funderare. Själv funderar jag på att avsluta mitt husbilsåkande, att betraktas som paria är inget jag vill riskera. Glädjen med husbilsåkandet har även avtagit pga statens "straffskatter" & omvärldens syn på oss.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Tackar Sacce. Din länk är precis det som visar den största orsaken till motvviljan till oss HB-åkare, både i Sverige & övriga EU. Frågan har diskuterats på forumet i många inlägg, bl.a vad som gäller på ställplats & svart/gråvatten, för mig skrämmande åsikter från vissa, ingen nämnd & ingen glömd. Den som känner sig påhoppad bör nog ta sig en funderare. Själv funderar jag på att avsluta mitt husbilsåkande, att betraktas som paria är inget jag vill riskera. Glädjen med husbilsåkandet har även avtagit pga statens "straffskatter" & omvärldens syn på oss.
Håller med det som skrivs här ovan av @Bennsan.
Har länge funderat på att avsluta husbilsåkandet pga. av alla pålagor som kommit de senaste åren, både här hemma och på kontinenten.
Så efter femton års åkande är husbilen nu såld.
Det blev resor kors och tvärs i Norden, flera resor till Mosel/Rhendalen, Romantische Strasse, tre övervintringar i Spanien. Mycket glädje och fina minnen men nu är det slutåkt.
Önskar alla god lycka med det fortsatta husbilslivet!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är knappast förvånande att populära platser tar till förbud/stängsel mot fricamping,dessa platser ser ut som flyktingläger många bosätter sig en längre tid,nedskräpning toatömmning mm. är ett problem.
Det går utmärkt att resa runt i Europa utan att stå på dessa ställen,fricamping är begränsad eller inte tillåten i en del länder,använd campingar eller ställplatser ,alternativt fricampa med "omtanke".
Allting måste inte vara gratis,betala för att få service, eller ett bra ställa att stå på över natten, gratis är gott men har man råd att åka över hela Europa då kan man betala för övernattning också.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Om vi alla följer dessa regler så blir det mycket trevligare.
Enkla saker som alla borde klara.

Kopierat från Feedomtravel.

Kan vi inte komma överens om att vi:

  • Gör vårt bästa för att följa regler för parkering och camping
  • Undviker att plocka ut bord och stolar när vi står på en vanlig parkering
  • Inte skräpar ner
  • Inte tömmer vårt gråvatten i naturen
  • Inte tömmer vår toa-tank i naturen
 
Toppen