• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en gång samma fråga!

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Har tidigare ställt fråga om att "gul varningstriangel" lyser vid instrumenten ibland. Fått en del svar, tack! Jag har nu försökt att skriva upp när det händer att den tänds. Detta sker, inte alltid men OM det sker så, efter tvätt samt regn som är lite mer än duggregn.

Kan någon med denna lilla men ändock tydliga ledtråd ge förslag på var jag skall försöka "täta" för jag kopplar samman det med fukt någonstans?
Fiat Ducato, 2018, 2,2 lit 150 hk i en Adria Coral
 
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
finns det regnsensor på bilen för torkarna.
dags för sevice. Finns det något mer tecken i typ utropstecken eller något mer meddelande.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.696
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det som finns att läsa om triangeln och även kommer upp på YouTube filmer är att det är en varning om nästan vad som helst som inte är helakut men som bör läsas av så snart som möjligt med en OBD läsare.
Kan funka med en enkel billig läsare om man bara vill veta vad felet är.
Eller du kanske redan har kollat felkoder och inget kommer upp, i så fall blir det besvärligare.
Det verkar dock att finnas två gula trianglar.
En helgul med ett svart utropstecken i, och en gul trekantig ram med ett gult utropstecken i.
Kan vara samma betydelse på dem.
Här har du en förklaring för HONDA och triangeln, från antisladd först men till olika motorfel, men det är felkodsläsare som gäller.

Eftersom det sker vid fukt så skulle det kanske kunna vara en ABS givare som ger fel impulser vid fukt (killgissning :msn_dontknow:).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
hej
finns det regnsensor på bilen för torkarna.
dags för sevice. Finns det något mer tecken i typ utropstecken eller något mer meddelande.

hej
finns det regnsensor på bilen för torkarna.
dags för sevice. Finns det något mer tecken i typ utropstecken eller något mer meddelande.
Hallo Karlskrona från Knipehall! Nix ingenting. Problemet är att hitta ngn med avläsare medan triangeln visas. Hoppas på en boende en bit bort. Märkliga är att om man kör bilen ngn mil och sedan stänger av motorn och startar igen så är varningen borta. Allt detta sammantaget gör att jag lutar åt fukt i någon kontakt etc.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.053
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
På Fiatforum har jag sett ett flertal inlägg som handlar om fukt i (på, under?) elcentralen i motorrummet (strax bakom vänster strålkastare) och skavsår på kablarna till/från densamma. Osäker på vilka årsmodeller det handlat om. På min egen 2018 ser jag att det sitter skavskydd på kabelstammarna så kanske gällde skavsårsproblemen tidigare årsmodeller. Men jag har inte lossat elcentralen och tittat under.
Ett annat problem som tycks förekomma är fukt i kontakterna till motorns styrdator, som sitter längre bak i motorrummet.
Egentligen kan det väl uppstå problem med fukt i de flesta andra kontakter också. Kanske skulle en felkodsavläsning förenkla letandet.
 
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Denna felkodläsare har jag.biltema 15-1310 .använde den till en 3,0 2008 och där fick man var väldigt varsam i det uttaget.kunde släcka motorlampan.
denna 3,0 2013 är ett annat uttag pch funkar fint. men är nog mer till motor.visat fel på en sensor.
en manual.
 

Bilagor

  • 15-1310 Manual.pdf
    2,3 MB · Visningar: 11

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
491
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Har tidigare ställt fråga om att "gul varningstriangel" lyser vid instrumenten ibland. Fått en del svar, tack! Jag har nu försökt att skriva upp när det händer att den tänds. Detta sker, inte alltid men OM det sker så, efter tvätt samt regn som är lite mer än duggregn.

Kan någon med denna lilla men ändock tydliga ledtråd ge förslag på var jag skall försöka "täta" för jag kopplar samman det med fukt någonstans?
Fiat Ducato, 2018, 2,2
I mitt fall var det sensorn för oljenivå som som gav den indikeringen måste läsa av med OBD läsare som även visar det.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.053
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
hej
Denna felkodläsare har jag.biltema 15-1310 .använde den till en 3,0 2008 och där fick man var väldigt varsam i det uttaget.kunde släcka motorlampan.
denna 3,0 2013 är ett annat uttag pch funkar fint. men är nog mer till motor.visat fel på en sensor.
en manual.
Sannolikheten är ganska stor att den läsaren inte klarar av tillverkarunika felkoder och heller inte kan ansluta till alla bilens moduler.
 
Toppen