• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en billig gasförsäljare i skåne

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Konkurrens är bra, men vem ansvarar för säkerhetskontrollen av flaskorna om man bara fortsätter fylla på utan byte? Vi har förresten en i Höllviken också med samma prisbild.

...fundersam Krister N.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Konkurrens är bra, men vem ansvarar för säkerhetskontrollen av flaskorna om man bara fortsätter fylla på utan byte? Vi har förresten en i Höllviken också med samma prisbild.

...fundersam Krister N.

Det ligger nog en hel del i vad du säger Krister, har aldrig tänkt så långt!!!!:confused:

Mvh
Pilot
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Konkurrens är bra, men vem ansvarar för säkerhetskontrollen av flaskorna om man bara fortsätter fylla på utan byte? Vi har förresten en i Höllviken också med samma prisbild.

...fundersam Krister N.

Har fyllt i såväl Mönsterås (karamellfabriken) som i Billesholm (Aniolgasol 285:- P11) och båda kollar flaskorna så att de inte gått över kontrolldatum.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Jag var till Örkelljunga och fyllde gasol och där kastade han flaskan som var för gammal och gav mig en ny. Med Ekeby har jag pratat om detta. Och det är till vårt eget ansvar också att se till att vi har ordentliga flaskor. Gasol besiktning mm
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Konkurrens är bra, men vem ansvarar för säkerhetskontrollen av flaskorna om man bara fortsätter fylla på utan byte? Vi har förresten en i Höllviken också med samma prisbild.

...fundersam Krister N.
Har koll på datumet, en Spansk flaska fick jag byta i våras i Peniskola
Frank
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Gasolen i Höllviken kollar också datumet på flaskorna, se utdrag från deras hemsida nedan:
Flaskorna som används är av standardtyp. Flaskfyllaren täthetskontrollerar flaskan i samband med fyllning och flaskor äldre än tio år måste genomgå en sk revidering ( bla tryckkontroll och ventilbyte) innan de blir godkända för en ny tioårsperiod. Bäst före datum finns inpräntat på flaskan. Höllvikens Gasol fyller inte gamla flaskor men vi erbjuder våra kunder att mot en avgift (se flik "revision" för priser) få en godkänd flaska med min sex års återstående "livslängd" i utbyte mot sin gamla.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Håll koll på årtalet för nästa kontroll och när du byter så försök få en med nästa kontroll så långt fram som möjligt.

EssoJ
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Ett inlägg i det ursprungliga ämnet.
Jag var idag och fyllde gasol i Nöbbelöv. Det visade sig att pricken/kordinaterna på kartan jag skrivit ut via länk från Blocket stämde inte.
Stationen ligger alldeles väster om E22, mitt emot där väg 19 svänger av från E22 mot Degerberga/Ystad.
Kordinater enligt Google 55.95254 14.062071
Ulf
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Hej
Fick i dag reda på att det gas han säljer er 30% butan och 70 % propan
Det er vel inte bra?
MVH Ulla
 
F

F.d. 4569

Guest
Sv: Ännu en billig gasförsäljare i skåne

Det kallas för blandgas och har andra egenskaper än propan.
Det är fortfarande gasol, gasol är ett svenskt namn för propan och butan blandningar.
Vanligaste gasolen i flaskor är "Propan95". Propan95 har en kokpunkt vid -40 grd.
Blandgas 30/70 har en kokpunkt på -24 grd, vid 0 grd är det endast 2,4 bar i flaskan.
Detta betyder att blandgas fungerar sämre vintertid och är billigare i inköp vilket kan resultera i billigare pris för konsumenten.

Såvitt jag vet så är det ingen flaskfyllare i Sverige som använder sig av något annat än Propan95. Har jag fel så hoppas jag att kunderna informeras tydligt eftersom det trots liknande egenskaper är två olika produkter.
 
Toppen