• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ändstycke kabelsko?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vart köper man ändstycke till kabel som ska kopplas in i solcellsregulatorn?
Tycker att kabeln är lite för grov från solcellen och kardelerna vill gärna spreta.
Biltema hade inga.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, här har du en hel sats med ändhylsor, och även tången till att klämma med. Du skriver att det är på gränsen att du får in den skalade kabeln, det kan gå om man samlar ihop alla småtrådar som spretar i den här sortens hylsor som gör att alla samlas och alla kommer i kläm.
Men om det inte går så finns ju de andra "vanliga" kabelskorna med stift för att klämma fast i skruvanslutning, enl. ovan.
Men den gula är ju till max 6 mm² kabel och en sådan borde få plats i en regulator.
Ev. kan man ta bort några spretande kardeler och stoppa in dem i en sådan här hylsa av rätt dim.

Kan vara bra till andra elkopplingar också, skadar inte att använda så snart en kabel skall klämmas fast med skruvar.
Täcker upp till 10 mm².

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Man kan ju förtenna kabeln försiktigt man värmer i änden och matar på lagom med tenn så att man ser att det sugs upp av kapillärkraften. Det ska alltså inte ligga ett tjockt lager av tenn utanpå kabeln utan bara så att det sugs upp invändigt och håller ordning på kardelarna.
Problemet med tenn är ju att det är mjukt och deformeras och kan släppa i förskruvningen om det är dåligt gjort.
Som tv reparatör har man lagat ett antal fel där kablar som varit förtenta släppt i förskruvningen ofta har det varit dålig kontakt och gnistbildning vilket nästan varit början till brand men kontakten sönderbränd. Nu handlar det om gamla stickkontakter idag är det inte så.
Idag så klämmer man ett stift som passar i en förskruvning. Så man får altså två övergångar från kopparkabeln.
Själv gjorde jag det enkelt kapade kontakten från solpanelen borrade hål och kabeln räckte precis att skruvas fast med skruvkopplingen. Den närmast vägen är oftast en rak väg och det gäller elen också. Även om materialen är goda ledare så får man ju övergångar mellan ett antal olika materieal som de stackars elektronerna ska göra jämfotahopp över.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Tack för alla svar.
Swedol har jag i närheten.
Men även Hornbach, där fann jag med en annan benämning "Ändhylsor" (Letat efter kabelsko)

Det kommer blir bra detta.
Påbörjat min vandring mot "Appträsket i Victronvärlden"
Behöver du ändhylsor för grövre kablar kan du beställa från Mds.se . Dom har från 10mm2 till 50mm2
Mds är ett finskt företag så det kan ta lite tid att få hem det. Har inte hittat någon i Sverige som säljer
styckvis och det är ju onödigt att köpa storpack om man inte behöver mer än några stycken.

Mvh / Roland

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Behöver du ändhylsor för grövre kablar kan du beställa från Mds.se . Dom har från 10mm2 till 50mm2
Mds är ett finskt företag så det kan ta lite tid att få hem det. Har inte hittat någon i Sverige som säljer
styckvis och det är ju onödigt att köpa storpack om man inte behöver mer än några stycken.

Mvh / Roland
De går alltid åt.
Gillar snygga installationer.

:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det kommer blir bra detta.
Påbörjat min vandring mot "Appträsket i Victronvärlden"
Ja grattis in i Victronapparnas värld, funkar ok. faktiskt och vilka inställningar man kan göra....... o_O.
Jag slog av någon funktion på min i höstas.... skall bli spännande att se om jag hittar dit igen och kan väcka upp den nu på vårkanten.....
Om frun tittar på något i TV som du inte gillar så kan du sitta och myspysa med Apparna och tala om hur läget på laddning håller takt med förbrukningen m.m.

M.v.h. JANKRO.

Toppen