• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ändring av skatteregler

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Äntligen blir det rättvist. Du betalar efter vad du kör.
Och det som jag alltid har velat, omtagning av körkortet precis som för piloter.

Se Transportstyrelsen bif pdf.

[FONT=&quot]Klassändring Personbil II, förändring av fordonsskatt
och körkort
[/FONT]
[FONT=&quot]Enligt EU-kommissionen nya direktiv 2014/25/EG §12 kommer personbilsklass II försvinna och blir i likhet med övriga i Europa husbillar klassas som lastbil alternativ buss beroende på vikt / antal axlar / godkända passageraplatser.
Ny fordonsskatt införs.
Nya körkortsklasser.
Ändring av ovan träder i kraft augusti 2017

[/FONT][FONT=&quot]Förtydligande: Husbil med en totalvikt över 2500 kg men ej över 4000kg, 2 axlar och tre (3) passagerare klassas som lastbil klass A.
Husbil med en totalvikt över 2500 kg men ej över 4000kg 3 axlar och tre (3) passagerare klassas som lastbil klass B.
Husbil med totalvikt över 4000kg, två eller fler axlar, tre(3) eller fler passagerare klass D (buss)
Klass A: körkort B, ingen förändring
Klass B och C nya EU klass körkort LW2, förnyelse vart 5 år
Klass D: Nya EU klass körkort LW3, bilskola minst 8 timmar, förnyelse vart 5 år.
Förare över 55 år skall genomgå en hälsoundersökning i samband med förnyelse.
Fordonskatt: Klass A och B, 2500 kr + 3 kr per km enligt besiktningsprotokoll.
Klass C: 5000 kr + 3 kr per kilometer enligt besiktningsprotokoll
Klass D: 8000 kr + 4,90 per km enligt besiktningsprotokoll.
Höjning av fordonsskatten sker enligt regleringskrav vart 3 år med 1,5%.
Betalning kan ske per månad alt kvartal.[/FONT]

Bilagor

• Klassändring Personbil II.pdf
    132,4 KB · Visningar: 309
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Ändring av skatteregler

Tänk att man är så lättlurad!
Jag tyckte det var en bra regeländring som passar oss perfekt med vår HB som har en totalvikt om 4000kg men det blev kortvarigt.
Lasse:twitcy:

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Jag fick hjärtsnörp..
Men så såg jag 2017 då var det lugnt. Då blir den skattebefriad…

/M

F

F.d. 55275

Guest

Lustigt Transportstyrelsen hade inte fått in det på sin hemsida !!

Mycket prof:Dfsigt gjort ha...ha !

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Reagerte på at det var en skjermdump fra jarnveg som ramme, men meget proff dokumentproduksjon.

Hadde det ikke blitt innført nye kjørkortklasser så hadde flere kunnet bite på - det er for mye byråkrati forut for en slik øvelse.

F

F.d. 17667

Guest

Ett bra aprilskämt och det hade varit kul att få läsa fleras reaktioner. Synd att aprilskämtet inte fick leva längre än till inlägg 2.

D

Deleted member 11118

Guest

Ett bra aprilskämt och det hade varit kul att få läsa fleras reaktioner. Synd att aprilskämtet inte fick leva längre än till inlägg 2.

Ett av de bästa aprilskämt jag sett genom mina år.

F

F.d. 9667

Guest

Ett av de bästa aprilskämt jag sett genom mina år.

Jag håller med LasseJ om att detta var ett av de bästa Aprilskämt jag sett.Det bästa är nog ändå Damstrumpan med Olle Björklund (tror jag)som skulle teipas fast på TV-rutan och därmed skulle vi alla få se färg-TV.Sent 50-tal.Det fick min far att vända upp och ner på mammas strumpelåda,Vi satt alla som klistrade framför TV-n minns jag.
Men inte fan blev det någon färg TV.
Lasse

Toppen