• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändrade regler för var/vad försäkringen gäller för

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Fick för mig att kolla att vi hade det som behövdes inför resan ner i Europa. Det hade vi inte. Efter en kraftig uppgång av skador för europaresenärer så har bolaget ändrat i omfattningen. Numera är det skillnad på resor inom Norden och utanför Norden. Utanför Norden kräver ett tillägg. Bra att veta.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.776
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Fick för mig att kolla att vi hade det som behövdes inför resan ner i Europa. Det hade vi inte. Efter en kraftig uppgång av skador för europaresenärer så har bolaget ändrat i omfattningen. Numera är det skillnad på resor inom Norden och utanför Norden. Utanför Norden kräver ett tillägg. Bra att veta.
Och bolag!
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Min uppfattning, efter att ha talat med försäkringsbolaget, är att fler bolag gjort denna justering.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nog är det väl så att om ett bolag ändrar i en försäkrings omfattning måste alla som har försäkringen informeras om detta? Här verkar det som att det upptäcktes när försäkringstagaren fick för sig att kolla. Eller har information gått ut men inte uppmärksammats?
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Nog är det väl så att om ett bolag ändrar i en försäkrings omfattning måste alla som har försäkringen informeras om detta? Här verkar det som att det upptäcktes när försäkringstagaren fick för sig att kolla. Eller har information gått ut men inte uppmärksammats?
Antagligen gått utan att den uppmärksammas.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fick för mig att kolla att vi hade det som behövdes inför resan ner i Europa. Det hade vi inte. Efter en kraftig uppgång av skador för europaresenärer så har bolaget ändrat i omfattningen. Numera är det skillnad på resor inom Norden och utanför Norden. Utanför Norden kräver ett tillägg. Bra att veta.
Detta upplägg har Watercirkles haft länge, därför har jag bytt bolag sedan länge.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kontaktade och jämförde många försäkringsbolag när vi bytte bil för ett par år sedan. Vi hade sedan tidigare Folksam och tillsammans med våra tidigare erfarenheter av deras skaderegleringar, deras syn på oss som helkund, deras regelbundna besiktningar av vårt hus, deras assistansförsäkring, deras hjälp när vi haft skada utomlands, egenvållande och vållande av tredjepart, samt deras pris på ca 8000 kr om året för helförsäkring och ca 800 kr om året för avställningsförsäkring, gör dem outstanding för oss!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.416
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Min uppfattning, efter att ha talat med försäkringsbolaget, är att fler bolag gjort denna justering.
Det är bra med alla uppgifter om förändringar i försäkringarna
Men det är bättre att skriva ut namn på vilket, vilka bolag som har ändrat sitt, eller sina villkor, än att antyda något utan belägg.
Så att många av oss ringer sina försäkringsbolag av oro i morgon, för att kolla något vi har läst på Hbk.

Mvh.
Krister
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det är bra med alla uppgifter om förändringar i försäkringarna
Men det är bättre att skriva ut namn på vilket, vilka bolag som har ändrat sitt, eller sina villkor, än att antyda något utan belägg.
Så att många av oss ringer sina försäkringsbolag av oro i morgon, för att kolla något vi har läst på Hbk.

Mvh.
Krister
Hej Krister!
Det var inte alls meningen att skapa onödig oro bland hbks medlemmar. Samtidigt kan det tyckas vara en bra idé för dem som ska resa utanför Norden med sin husbil att kontrollera sitt skydd. Jag fick uppfattningen från vårt bolag att det var fler bolag som gjort denna ändringen i sitt försäkringsskydd. Skälet var ökade skadekostnaderna för alla bolag de senaste åren. Därför ansåg jag att det var ointressant vilket bolag vi har. Jag trodde även, dumt nog, att jag tillförde nyttig information.

Nåväl, jag har lärt mig läxan.
 
Toppen