JooBoo
HBK Intresserad
- Inlägg
- 43
- Kommun
- Kungsbacka
Hej
Har slagit mig att många husbilar verkar ha ganska låga totalvikter och att det kan bli problematiskt om man väljer massa extrautrustning, fyller upp för långtur inkl elcyklar, ”äventyrsutrustning” och hund och ev är fler än 2 pers.
Oftast kan man välja olika viktvarianter men även den högre verkar snålt tilltagen.
Ska erkänna att jag hittills bara kikat på Hymer och där har de, på den modell jag är intresserad av, varianter på 3,88t och 4,1t men drar jag på med extrautrustning så blir det mindre än 200 kg kvar för packning och mat o dryck…
Till min fråga: hur bökigt och kostsamt är det att öka totalvikten till tex 4500 kg på en ej tillverkad husbil (men där det inte erbjuds av tillverkaren vad jag vet)..?
Ang passagerare, hur bökigt och kostsamt är det att lägga till en bältad och godkänd plats för ytterligare en passagerare från låt säga 2 till 3 platser eller 3 till 4…? Kan det vara ok att platsen är placerad på sidan så att man inte sitter rakt fram?
Har slagit mig att många husbilar verkar ha ganska låga totalvikter och att det kan bli problematiskt om man väljer massa extrautrustning, fyller upp för långtur inkl elcyklar, ”äventyrsutrustning” och hund och ev är fler än 2 pers.
Oftast kan man välja olika viktvarianter men även den högre verkar snålt tilltagen.
Ska erkänna att jag hittills bara kikat på Hymer och där har de, på den modell jag är intresserad av, varianter på 3,88t och 4,1t men drar jag på med extrautrustning så blir det mindre än 200 kg kvar för packning och mat o dryck…
Till min fråga: hur bökigt och kostsamt är det att öka totalvikten till tex 4500 kg på en ej tillverkad husbil (men där det inte erbjuds av tillverkaren vad jag vet)..?
Ang passagerare, hur bökigt och kostsamt är det att lägga till en bältad och godkänd plats för ytterligare en passagerare från låt säga 2 till 3 platser eller 3 till 4…? Kan det vara ok att platsen är placerad på sidan så att man inte sitter rakt fram?