• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra vikt och bältade platser

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
43
Kommun
Kungsbacka
Hej

Har slagit mig att många husbilar verkar ha ganska låga totalvikter och att det kan bli problematiskt om man väljer massa extrautrustning, fyller upp för långtur inkl elcyklar, ”äventyrsutrustning” och hund och ev är fler än 2 pers.

Oftast kan man välja olika viktvarianter men även den högre verkar snålt tilltagen.
Ska erkänna att jag hittills bara kikat på Hymer och där har de, på den modell jag är intresserad av, varianter på 3,88t och 4,1t men drar jag på med extrautrustning så blir det mindre än 200 kg kvar för packning och mat o dryck…

Till min fråga: hur bökigt och kostsamt är det att öka totalvikten till tex 4500 kg på en ej tillverkad husbil (men där det inte erbjuds av tillverkaren vad jag vet)..?

Ang passagerare, hur bökigt och kostsamt är det att lägga till en bältad och godkänd plats för ytterligare en passagerare från låt säga 2 till 3 platser eller 3 till 4…? Kan det vara ok att platsen är placerad på sidan så att man inte sitter rakt fram?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.916
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att ändra till en annan totalvikt, utöver den/de som tillverkaren erbjuder som alternativ, torde vara i stort sett omöjligt. Husbilstillverkarna beställer basfordon med med specifikationer utgående från det sortiment av bilar man normalt erbjuder köparna.

Likaså torde det vara näst intill omöjligt att låta specialbygga en extra sittplats, utöver vd som tillverkaren kan erbjuda som tillval.

Kraven på hållfasthet och infästning av en sittplats är nämligen mycket hög, och det krävs tester för att bevisa att platsen uppfyller kraven.

Pålle
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
43
Kommun
Kungsbacka
Tokigt men förståligt.
Ännu tokigare är det att tillverkaren inte erbjuder högre viktvariant då man antar att de vill sälja så mycket extrautrustning som möjligt… sjukt när man tänker på det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.335
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tokigt men förståligt.
Ännu tokigare är det att tillverkaren inte erbjuder högre viktvariant då man antar att de vill sälja så mycket extrautrustning som möjligt… sjukt när man tänker på det.
Det krävs ju också att chassiet som bilen är byggd på tillåter ytterligare vikt, både totalvikt och de enskilda axelvikterna. Ofta hamnar mycket av viktökningen på bakaxeln, om man då når max bakaxelvikt gör en ökning av totalvikten ingen eller mycket liten nytta!
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
43
Kommun
Kungsbacka
Det krävs ju också att chassiet som bilen är byggd på tillåter ytterligare vikt, både totalvikt och de enskilda axelvikterna. Ofta hamnar mycket av viktökningen på bakaxeln, om man då når max bakaxelvikt gör en ökning av totalvikten ingen eller mycket liten nytta!
Fattar inte exakt vad du menar men man får väl anta att en husbil som har en viss totalvikt är byggd för att klara den totalvikten…?
Om tillverkaren erbjuder ytterligare en högre totalvikt (på gränsen till extremt hög med fjösiga husbilars mått mätt) så borde de väl vara medvetna om att bakaxeln sannolikt får ta den största ”överskjutande” vikten…
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.335
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fattar inte exakt vad du menar men man får väl anta att en husbil som har en viss totalvikt är byggd för att klara den totalvikten…?
Om tillverkaren erbjuder ytterligare en högre totalvikt (på gränsen till extremt hög med fjösiga husbilars mått mätt) så borde de väl vara medvetna om att bakaxeln sannolikt får ta den största ”överskjutande” vikten…
Du måste som användare hålla dej både inom den tillåtna totalvikten, och de tillåtna axelvikterna, det är ditt ansvar som förare att hålla reda på.
Om det t.ex.. finns en marginal att lasta 200Kg bak i bilen p.g.a. den max tillåtna axellasten, får du inte överskrida det även om bilens totalvikt
tillåter 500Kg last. Det här är som du märker inte riktigt så enkelt som du föreställde dej.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.095
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag vägde upp min Fiat ducato 2008 från 4 ton till 4.5 ton. Det är max axelvikt. CoC intyg från tillverkaren krävs.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.335
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns husbiltillverkare med chassin som erbjuder just detta.
Titta på en bil med Iveco Daily chassi och tyngre.
Med tanke på vikterna han har angivit verkar det som han söker en liten bil med hög lastförmåga, och det är ju väldigt ovanligt.
De små bilarna byggs ju nästan alltid på de lättaste chassierna för att få ner vikten och göra det möjligt att köra på B-kort.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
43
Kommun
Kungsbacka
Med tanke på vikterna han har angivit verkar det som han söker en liten bil med hög lastförmåga, och det är ju väldigt ovanligt.
De små bilarna byggs ju nästan alltid på de lättaste chassierna för att få ner vikten och göra det möjligt att köra på B-kort.
Har kikat på Hymer ML-T 580 4x4 (MB Sprinter) med mycket utrustning. Får väl ses som en mellanstor/liten husbil
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.678
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med tanke på vikterna han har angivit verkar det som han söker en liten bil med hög lastförmåga, och det är ju väldigt ovanligt.
De små bilarna byggs ju nästan alltid på de lättaste chassierna för att få ner vikten och göra det möjligt att köra på B-kort.
Exakt min poäng.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
43
Kommun
Kungsbacka
Exakt min poäng.
Det dumma är att tillverkaren erbjuder massor av extrautrustning för just den här modellen och då tänker jag att de borde ha anpassat chassit eller möjliggöra anpassning för högre vikt. Jag har ingen önskan om att köra runt med en större husbil.

147 kg för kvarvarande vikt för "specialutrustning" (all packning antar jag) och då har jag inte ens tagit med stödben eller AC...

Edit: De har en annan modell som är några centimeter längre och troligtvis byggd på samma chassi som har en högsta totalvikt på 4430 kg. Märkligt att de inte kan ha det även på ML-T...?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.335
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det dumma är att tillverkaren erbjuder massor av extrautrustning för just den här modellen och då tänker jag att de borde ha anpassat chassit eller möjliggöra anpassning för högre vikt. Jag har ingen önskan om att köra runt med en större husbil.

147 kg för kvarvarande vikt för "specialutrustning" (all packning antar jag) och då har jag inte ens tagit med stödben eller AC...

Edit: De har en annan modell som är några centimeter längre och troligtvis byggd på samma chassi som har en högsta totalvikt på 4430 kg. Märkligt att de inte kan ha det även på ML-T...?
De har också en motsvarande bil utan 4WD där är det lättare med lastvikten. 4WD på en husbil har ju rätt begränsad användning om man inte avser offroad-körning, och det är ju ändå förbjudet.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
43
Kommun
Kungsbacka
De har också en motsvarande bil utan 4WD där är det lättare med lastvikten. 4WD på en husbil har ju rätt begränsad användning om man inte avser offroad-körning, och det är ju ändå förbjudet.
Vad har det med min fråga att göra?

Förövrigt kan det vara lämpligt med 4WD tex i vinterlandskap eller geggiga gräsmattor med lite lutning eller kletiga grusvägar med mycket lutning... Kort o gott kan man väl säga att man har lika mycket användning av 4WD på en husbil som man har på en personbil...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.534
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det dumma är att tillverkaren erbjuder massor av extrautrustning för just den här modellen och då tänker jag att de borde ha anpassat chassit eller möjliggöra anpassning för högre vikt. Jag har ingen önskan om att köra runt med en större husbil.

147 kg för kvarvarande vikt för "specialutrustning" (all packning antar jag) och då har jag inte ens tagit med stödben eller AC...

Edit: De har en annan modell som är några centimeter längre och troligtvis byggd på samma chassi som har en högsta totalvikt på 4430 kg. Märkligt att de inte kan ha det även på ML-T...?

Observera en punkt angående färskvatten, på vissa husbilar krävs det att man tömmer ut färskvattnet innan färd!
Ett enligt mej sjukt sätt att luras om verklig lastvikt.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
43
Kommun
Kungsbacka
Observera en punkt angående färskvatten, på vissa husbilar krävs det att man tömmer ut färskvattnet innan färd!
Ett enligt mej sjukt sätt att luras om verklig lastvikt.
Ja det är sjukt. Just för Hymer verkar de köra med 100% färskvatten, 1 gasoltub 100% fylld och 90% bränsle - om jag förstått det korrekt...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.335
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad har det med min fråga att göra?

Förövrigt kan det vara lämpligt med 4WD tex i vinterlandskap eller geggiga gräsmattor med lite lutning eller kletiga grusvägar med mycket lutning... Kort o gott kan man väl säga att man har lika mycket användning av 4WD på en husbil som man har på en personbil...
Ja, det kan man ju säga, men å andra sidan har vi kört husbil sedan 2007 året runt inkl. ett stort antal vinterresor till fjällen och alltid klarat oss utan
4WD. I övrigt är våra favoritmål småvägar med platser som de flesta husbilar inte kör till, och ändå har det fungerat i alla år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.335
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Observera en punkt angående färskvatten, på vissa husbilar krävs det att man tömmer ut färskvattnet innan färd!
Ett enligt mej sjukt sätt att luras om verklig lastvikt.
Ja, även de här har ett 20L- läge, om det används i lastviktsberäkningarna vet jag inte, men varför skulle det annars finnas? ;)
 
Toppen