• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra lastvikt från 3100 till 3500kg?

F

F.d. 5824

Guest
Har sett att väldigt många husbilar har en totalvikt på just 3100kg. Är det för att få dra släp på total 400 kg?

Jag är sugen på en bil för 5 pass. men bara 450kg lastvikt. Är sugen på att utnyttja dom sista 400 kilona men undrar var skon klämmer.

//Mark

PS: OM man nu registrerar om bilen, får man inte köra lätt släp alls då? Även om det inte blir mer än 3.5ton totalt?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Ändra lastvikt från 3100 till 3500kg?

Lätt släp, högst 750 kg totalvikt, får alltid kopplas till pb, Lätt lb, med en högsta totalvikt på 3500 kg. M a o får fordonskombinationens totalvikt ej överstiga 4250 kg.

Pb/Lätt lb + lätt släp (högst 750 kg)= 4250 kg.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ändra lastvikt från 3100 till 3500kg?

Visst får du även dra tyngre släp än 750 kg, om draget är godkänt för detta (och vilka drag är det inte?) och du har E-behörighet på ditt körkort.
aake
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ändra lastvikt från 3100 till 3500kg?

Har sett att väldigt många husbilar har en totalvikt på just 3100kg. Är det för att få dra släp på total 400 kg?

//Mark

PS: OM man nu registrerar om bilen, får man inte köra lätt släp alls då? Även om det inte blir mer än 3.5ton totalt?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, om du syftar på äldre/rätt gamla bilar med totalvikt 3100kg. så beror det nog för det mesta på att det troligen är maxvikten för det lilla chassit på äldre bilar, och går inte att öka.
Och som sagts redan. Även om bilen skulle väga 3500kg. så får du ändå dra ett släp på max. 750kg med enbart B-kort.

M.v.h. JANKRO.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Ändra lastvikt från 3100 till 3500kg?

Jag var kanske lite otydlig i mitt tidigare inlägg, det jag skrev gäller naturligtvis vid B-behörighet.
Jag tog det för givet eftersom frågan togs upp. Har man full behörighet är det dragets högsta tillåtna släpvagnsvikt som avgör, men för vi har ju fortfarande biltillverkarens rekomenderade släpvagnsvikt att ta hänsyn till.
I vissa fall kan den vara lägre än vad tillverkaren av draganordningen lovar.
(överskridande av tillverkaren rekomenderad släpvagnsvikt)
Kan bli böter eller (hindrande av fortsatt färd) eller båda.:twitcy:Beroende på vilket humör konstapeln är på.:wideeyed:

sven-A
 
Toppen