• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Älgjakten

F

F.d. 29911

Guest
Avslutat Husbilsåkandet för året. Varit till Barcelona en vecka samt jagat Älg.
Nu är älgarna styckade och köttet i frysarna så nu är det bara att frossa och i lugn och ro
samt :mat:planera sommarens utförder med Hymern.
Hat så bra öpnskar
HBK 5081

skogen

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2025
Sv: Älgjakten

vari skogen i dag för svampplockning, efter att det brakat till i skogen kommer det en stor tjur travanes med en hund i släptåg, bara ca. 25 meter från oss, vilken syn.

F

F.d. 5322

Guest

Hade en hel familj framme hos mig idag. Synd bara att det var fel art: Rådjur :D
Inte sett skymten av älg än för egen del. Trots det är vårt kött också i frysen nu. Och det kommer ju en dag i morgon också ;)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hade en hel familj framme hos mig idag. Synd bara att det var fel art: Rådjur :D
Inte sett skymten av älg än för egen del. Trots det är vårt kött också i frysen nu. Och det kommer ju en dag i morgon också ;)

Intressant uppfattning om djuren som fungerar så väl i naturen och som inte hyser det minsta agg mot människodjuren. Jag har svårt att begripa att man anser det rätt att döda djur bara för att få kött i frysen. Förr i tiden ingick viltkött i hushållet på ett naturligare sätt men idag tycks det vara något av en hobbyverksamhet, ja faktiskt ett nöje att döda djur!

Alla dessa djur som jagas fungerar bättre än människan i naturen. En människa utan kläder och vapen skulle inte klara sig länge utanför civilisationen. Är vi avundsjuka på djuren för att de är bättre rustade att överleva i naturen än vad vi är! Är det orsaken till att vissa tycker det är så kul att döda! Jag skrev en liten grej för ett tag sedan. Visserligen handlade det om vargjakt men därifrån är steget inte långt till annan jakt.

Makaber hobby

Entonigt och sorgsint höres flocken yla
jagad och utsatt för vinterns kyla
vargavintern sätter sina spår
jag undrar hur han mår
han som skadesköt en varg
är det bara jag som blir arg?

Av vargen finns nu bara pälsen kvar
kanske pryder den en riktig karlakarl
som äntligen till slut lyckades på det arma djuret göra slut
en ”enastående bragd” trots att det jagas med kulor och med krut

Det är lätt att vargen döda
nästan utan möda
alls inget besvär
med gevär

De bålda jägarna kallar det jakt
tycker nog det mera liknar slakt

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest

Du har nog helt rätt i att älgarna klarar sig bättre i naturen än vi.
Dessvärre håller dom sig ju inte alltid där.
Deras dåliga kunskaper om dagens trafikmiljö medför ju tyvärr många olyckor och med en fri förökning av älgstammen torde dessa olyckor öka ytterligare.
Vet att vi inte kan återgå till en värld utan fordon inklusive husbilar för att anpassa oss till naturen.

Roadglider
(ej jägare men sett en krock med älg)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi tycker det är gott med kött. Min man jagar inte för att det är ett nöje att döda, endast i ett syfte, att få kött i frysen. Så kanske det inte är för andra jägare, vi kan bara prata för oss.

Ren nöjesjakt, där själva dödandet är höjdpunkten tycker jag också är vidrigt. Speciellt när det rika klientelet betalar stora summor för att fraktas ut med helikopter, ställas på pass och att ett drev "ser till" att det kommer fram en ståtlig jakttrofé för den rike mannen att skjuta. Avskyvärt, och att det dessutom handlar om så stora summor för sådana här "nöjen". Priserna för att få jaga på annans mark utestänger de som inte har egen mark att jaga på och som inte har pengarna. Att arrendera ut jaktmark borde regleras på något annat sätt än som det är idag med fri prissättning. Fler vanliga svenssons borde få möjlighet att köpa viltkött. Dessutom gillar jag inte resonemanget "mitt" om viltet, Vadå mitt??? Vi äger inte de vilda djuren. Bara för att dom för tillfället beträder just min mark har jag rätt att få köttet. Tycker jag är fel. På något sätt skulle all jakt avdramatiserats, samt att pengar inte borde få ha någon betydelse. Men det är väl bara en dröm som aldrig kommer att genomföras.
Och resonemanget om att rovdjuren tar "jägarnas" byte....Vaddå deras??? Sånt snack gör mig förbannad! Samt det som vargmotståndarna gapar allra högst om, att deras kära jakthundar dödas av rovdjuren.

Gå in på Agrias (försäkringsbolag som försäkrar bl.a. jakthundar) hemsida och läs statistik på hur många jakthundar som omkommer av olika orsaker. Där är trafiken inte ens med som faktor, skulle gissa på att den är den högsta faktorn. Notera antalet hundar som dödats av jägarens skott!! Men notera framförallt den högsta riskfaktorn för hunden - vildsvinen, som jägarna själva med glatt humör matat och sett till att stammen vuxit till sig rejält. Jag minns mycket väl alla dessa fodringsplatser ute i skogen på nittiotialet.

Naturen fungerar allra bäst om alla djur och växter får finnas i näringskedjan. Antalet individer håller sig på en bra balans med variationer i jämna cykler.

Jakt för vår familjs del handlar enbart om att skaffa mat, och äta kött från djur som har haft det bra i sitt liv, och slippa få i sig kemikalier och annat jox (tungmetaller i besprutat foder, från konstgödsel och antibiotika m.m.). Och visst betar de vilda djuren även en del på de besprutade åkrarna, men det är ju trots allt mindre mängder de får i sig än tamdjuren (förutom de Krav-certifierade köttproducenterna).

Han jagar inte med hund, utan endast pyschjakt, dvs man sitter stilla gömd och skjuter när djuret i godan ro intet ont anar. Djuret är helt ostressat när döden infaller.
Nu har rådjuren minskat de sista åren här hemma hos oss, så han har faktiskt inte skjutit något rådjur på fyra år, och det är över tjugo år sen han sköt en älg. Vi har ju istället egna får, på hösten slaktar vi lammen själva, djuren avlivas utan minsta stress.

När det gäller jakt är det bästa för djuren när man jagar på pysch. Djuren lider inte det minsta, såvida inte jägaren skadskjuter. Vad beträffar skadskjutningar tar jag helt avstånd från de som gjort sig skyldiga till det. Ett fruktansvärt lidande för djuret på grund av jägares slarv.

Näst bästa alternativet är jakt med hunddrev. Djuren blir naturligtvis stressade, men samtidigt är det en naturlig företeelse, att rådjur och älgar jagas av rovdjur som lo, varg eller räv, eller i detta fall hund.

Tycker man att det är moraliskt fel att jaga på ovan beskrivna sätt, ska man överhuvudtaget inte äta kött alls. Då köper jag argumenten.

Jag har hört så många beklaga sig över jakt, och hur hemsk min man är som dödar djuren i skogen, sen går vederbörande gladeligen in t.ex. på Willys och köper billig dansk fläskfilé, och har inte en tanke på att man har bidragit till ett plågsamt lidande för detta djur.

Och kör försiktigt där ute på vägarna nu när mörkret har kommit tillbaka. Tänk på allt lidande alla dessa trafikskadade djur får utstå.

/Ludde

F

F.d. 5322

Guest

Förmodar att du är vegetarian Jappe?
Om inte - varför är det då rätt att låta andra sköta dödandet åt dig?

Varg tänker jag inte diskutera alls här eftersom det enbart blir ovänskap, och jag vill inte bli ovän med någon av er. Kan bara säga att det stryker med fler hundar av varg inom reviren, än i trafiken, vilket säger en del
Ber om ursäkt men jag tänker inte nämna varg mer av ovan nämnda anledning. Hoppas att ni accepterar det.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nä, jag är inte vegetarian men jag försöker verkligen bli det och jag lyckas kanske med det innan jag dör! Viltköttet är ju svårt att komma åt om man inte jagar själv. Det kött som säljs i matbodarna kommer ju till stor del från djur som står året runt i köttfabriker och aldrig får se något av naturen utanför och som dessutom matas med kemikalier och läkemedel av olika slag så det borde inte vara så svårt egentligen att ta avstånd från det. Detta moderna djurplågeri har dock fått mig att minska mitt köttintag väsentligt de senaste åren!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 58573

Guest

Visst skulle man kunna smycka sina argument med etiska dekorationer, men det behövs inte. Här hemma på landet i Jämtland är älgköttet (och fisken från älven) basföda och en självklarhet för en vän av djur och övrig natur.
aake

F

F.d. 5322

Guest

Helt rätt LG, vi skippar vargdebatten, ovänner får vi inte bli!! :)

/Ludde

Genomskådad var jag står när det gäller det!:D :D

En fjortontaggare sköt vi i ett av lagen jag är med i idag. Den fick grävas ner. "Otjänlig som människoföda" var veterinärens bedömning.
Kan ha varit en stångskada men eftersom den har hållit till vid vägen, tror vi mer på en icke anmäld trafikskada. En lastbil i så fall. Full av inre skador och inflammationer.
Fattar inte hur man kan göra så mot en levande varelse! :mad:

F

F.d. 50195

Guest

Jakt är ett naturligt fenomen i naturen och rätt utförd tillför jakten inget extra lidande, fundera därför lite på hur ett djur i naturen annars dör, fryser ihjäl, svälter ihjäl, rivs av rovdjur etc.
I det perspektivet är en kula humant, eller?

mvh

F

F.d. 50195

Guest

En sak till, tror inte alls på att man INTE jagar för nöjes skull, vem sjutton jagar om man inte tycker att det är kul.
Som sex, ingen håller väl på med det om man inte finner nått nöje med det, eller?

mvh

F

F.d. 5322

Guest

Det finns krafter som driver frågan om yrkesjägare som ska sköta avskjutningen. Inget jag tror på! Alla vet väl hur trött man är på jobbet ibland. Däremot brukar man göra bra ifrån sig med något som man tycker är kul.

När det gäller älgen som lämnas i skogen, blir det mat för övrigt vilt. I våra trakter främst räv och korp. Denna hade dött oavsett en kula eller inte inom en snar framtid. Då hade den blivit lämnad också.
Intressant är dock att EU har synpunkter på detta. Såvida inte reglerna är ändrade. Den får lämnas på plats men inte flyttas! Då måste den grävas ner eller brännas.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Närmast älgkött vi kommer är det som fins i pölsa.(om de nu fins något)
Så ialla fall en grävling överkörd idag på väg till Mora .
Nu "duggar det här.
/Vidhem

F

F.d. 29756

Guest

Vi är 7 män och en attraktiv ung tjej i vårat jaktlag. Vilket lyft det blir med en tjej i laget. Men vi jagar förståss också och har fällt 4 vuxna älgar och en yngre hanbjörn.
Hur björnkött smakar vet jag inte men det lär vara sötare än nötkött. Vi sålde den till ett charkuteri som levererar till krogarna i Stockholm. Vi kunde förståss ha sänt en stek till Jappe också som han kunde blanda in i sina grönsaker.
Så nu är frysen full och barna mätta. Jag född och uppvuxen i glesbygd där vägarna slutar och tystnaden kan höras och där jakten varen del i självhushållets tid och togs som 13-åring ur skolan för att hjälpa pappa på skogsgården i slutet av 40-talet så jag vet vad slit för en liten lön innebär. Mot denna bakgrund känns resorna med husbil i Europa ibland som en överkonsumtion.Mitt yrke blev skogvaktarens.
Året börjar och slutar med höstens jakter!

Palle

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Varför skjuta ihjäl en yngre hanbjörn? Den passar bättre i skogen som ett levande vackert djur än som dött kött på en Stockholmskrog! Den passade definitivt bättre i skogen än Palle och hans skjutgäng med eller utan attraktiv ung tjej!

Jappe

Senast ändrad:
Toppen