Sv: Älgjakten
Vi tycker det är gott med kött. Min man jagar inte för att det är ett nöje att döda, endast i ett syfte, att få kött i frysen. Så kanske det inte är för andra jägare, vi kan bara prata för oss.
Ren nöjesjakt, där själva dödandet är höjdpunkten tycker jag också är vidrigt. Speciellt när det rika klientelet betalar stora summor för att fraktas ut med helikopter, ställas på pass och att ett drev "ser till" att det kommer fram en ståtlig jakttrofé för den rike mannen att skjuta. Avskyvärt, och att det dessutom handlar om så stora summor för sådana här "nöjen". Priserna för att få jaga på annans mark utestänger de som inte har egen mark att jaga på och som inte har pengarna. Att arrendera ut jaktmark borde regleras på något annat sätt än som det är idag med fri prissättning. Fler vanliga svenssons borde få möjlighet att köpa viltkött. Dessutom gillar jag inte resonemanget "mitt" om viltet, Vadå mitt??? Vi äger inte de vilda djuren. Bara för att dom för tillfället beträder just min mark har jag rätt att få köttet. Tycker jag är fel. På något sätt skulle all jakt avdramatiserats, samt att pengar inte borde få ha någon betydelse. Men det är väl bara en dröm som aldrig kommer att genomföras.
Och resonemanget om att rovdjuren tar "jägarnas" byte....Vaddå deras??? Sånt snack gör mig förbannad! Samt det som vargmotståndarna gapar allra högst om, att deras kära jakthundar dödas av rovdjuren.
Gå in på
Agrias (försäkringsbolag som försäkrar bl.a. jakthundar) hemsida och läs statistik på hur många jakthundar som omkommer av olika orsaker. Där är trafiken inte ens med som faktor, skulle gissa på att den är den högsta faktorn. Notera antalet hundar som dödats av jägarens skott!! Men notera framförallt den högsta riskfaktorn för hunden - vildsvinen, som jägarna själva med glatt humör matat och sett till att stammen vuxit till sig rejält. Jag minns mycket väl alla dessa fodringsplatser ute i skogen på nittiotialet.
Naturen fungerar allra bäst om alla djur och växter får finnas i näringskedjan. Antalet individer håller sig på en bra balans med variationer i jämna cykler.
Jakt för vår familjs del handlar enbart om att skaffa mat, och äta kött från djur som har haft det bra i sitt liv, och slippa få i sig kemikalier och annat jox (tungmetaller i besprutat foder, från konstgödsel och antibiotika m.m.). Och visst betar de vilda djuren även en del på de besprutade åkrarna, men det är ju trots allt mindre mängder de får i sig än tamdjuren (förutom de Krav-certifierade köttproducenterna).
Han jagar inte med hund, utan endast pyschjakt, dvs man sitter stilla gömd och skjuter när djuret i godan ro intet ont anar. Djuret är helt ostressat när döden infaller.
Nu har rådjuren minskat de sista åren här hemma hos oss, så han har faktiskt inte skjutit något rådjur på fyra år, och det är över tjugo år sen han sköt en älg. Vi har ju istället egna får, på hösten slaktar vi lammen själva, djuren avlivas utan minsta stress.
När det gäller jakt är det bästa för djuren när man jagar på pysch. Djuren lider inte det minsta, såvida inte jägaren skadskjuter. Vad beträffar skadskjutningar tar jag helt avstånd från de som gjort sig skyldiga till det. Ett fruktansvärt lidande för djuret på grund av jägares slarv.
Näst bästa alternativet är jakt med hunddrev. Djuren blir naturligtvis stressade, men samtidigt är det en naturlig företeelse, att rådjur och älgar jagas av rovdjur som lo, varg eller räv, eller i detta fall hund.
Tycker man att det är moraliskt fel att jaga på ovan beskrivna sätt, ska man överhuvudtaget inte äta kött alls. Då köper jag argumenten.
Jag har hört så många beklaga sig över jakt, och hur hemsk min man är som dödar djuren i skogen, sen går vederbörande gladeligen in t.ex. på Willys och köper billig dansk fläskfilé, och har inte en tanke på att man har bidragit till ett plågsamt lidande för detta djur.
Och kör försiktigt där ute på vägarna nu när mörkret har kommit tillbaka. Tänk på allt lidande alla dessa trafikskadade djur får utstå.
/Ludde