Sv: Älgjakt
Vi (maken) ska också ut på älgjakt i morgon bitti. Vi tycker att pyschjakt är det bästa för djuret, då det går ut på att man inte driver djuret med hundar, utan istället sitter gömd tyst och stilla i en buske och skjuter när djuret traskar förbi i godan ro. Detta djur har dött helt ostressat och intet ont anande om något.
Att driva vilt med hund är förmodligen stressande för viltet, men jakt på det sättet som vi förespråkar anser vi vara det mest humana och innebär inget lidande för älgen/rådjuret eller vad det nu är. Sen finns det alltid skjutglada jägare, med dåligt omdöme som skadskjuter viltet, och detta tar vi naturligtvis avstånd ifrån.
Däremot tror jag att jakt med hundar innebär mindre lidande för djuret än vad konventionell uppfödning av tamdjur är. Djuren är ju iallafall i skogen i en känd miljö. Att vara ett bytesdjur (vilket älgar, hjortar och t.ex. rådjur är), innebär att man av naturen kan bli jagad av t.ex. varg, björn eller räv. Visst blir djuret uppstressat, men jag tror att djur som skickas med slaktbil och hamnar på slakteri är mycket, mycket mer stressade än älgarna under älgjakten.
Vi tycker det är gott med kött, vi äter endast viltkött samt eget lammkött, lammen slaktas hemma, samma med dom, de står och äter fårgodis i en spann när det är dags att vandra över till de sälla jaktmarkerna. Ingen hets eller stress där heller, ingen slaktbil som kör dom 50 mil till ett slakteri (när de väl kommer dit kan man ju bara ana vad djuren känner)...
Vi äter vårt kött med gott samvete, kan inte påstå att jag skulle ha det om jag gick och köpte kött i affären. Men då är trots allt ändå svensk kötthantering bättre än vad många andra länder nere i Europa är. Och gud förbarme sig över dessa stackars djur som så småningom hamnat i de svenska köttdiskarna. Och folk köper, för det är ju billigt...de har ju "inte råd" att köpa vilt/ekokött, men chips, dricka, godis, alkohol, tidningar, cigaretter, snus brukar det aldrig fattas pengar till...
/Annette