• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Älgjakt

F

F.d. 17469

Guest
Ja då var sista skiftet påbörjat innan älgjakten på måndag
så skitjakt på er andra jägare som ska ut i skogen:blabla: men dom gör väl så här åt en när man sitter där och fryser.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Älgjakt

Skitjakt på dig själv Svebor.

Ser fram emot ännu en underbar vecka i äl(g)skogen! Ingenting slår väl detta; kamratskap, gemenskap, avkoppling och spänning. En vecka kryddad av ärtsoppa, krutrök och många härliga naturupplevelser.

/Staffan

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Knäklar va kallt å blåsigt det var imorse!!! :cool:

Men nu är sista jaktdagen för iår genomförd - skönt!

Återstår för hundförarna att ta varsin kalv - men det brukar de sköta helt och hållet själva.

Nästa vecka ska PLÅTIS och båt in i värmen - sen börjar det "lugna vinterlivet" med curling å vattengympa mm. :)

Å längtan börjar mot nästa säsong med båt? och husbil.

lialena

FD HBK Medlem
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
1936
Medlemskap
2023

Vårat jaktlag sköt fullt på vuxna i dag vi skulle skjuta en ko och en tjur under 7 taggar
det gick bra. Men några passare såg en stor tjur den får vi skjuta nösta höst om den klarar andra jaktlag. Vi är med i ett älgskötselområde. Vi har mycket gott om älg så nu har vi några kalvar kvar .
Mats-Göran

F

F.d. 17469

Guest

Men ni tar ju ut det roliga i förskott där uppe i norr ni vet väl att det nya året börjar att räknas andra måndagen i oktober:twitcy:vi ingår åckså i ett äljskötsel område och har tre stora o fyra små kronjort en hind och tre kalvar så det blir en spännande vecka.

lialena

FD HBK Medlem
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
1936
Medlemskap
2023

Det är nog tur att vi börjar i tidigare för i oktoberg kan det vara riktigt KALLT i morse
när jag åkte till jakten var det 10- på ett ställe och då är det inte så roligt att sitta på
pass.
mvh Mats-Göran

F

F.d. 17469

Guest

Det har du nog rätt i det ska vist bli minus på måndag morgon här åckså men bara på morgonen som tur är.

F

F.d. 55334

Guest

Jag är ju köttätare som flera av er men eftersom jag bor mitt ute i naturen känner jag inte längre för dödande, sportsligt eller osportsligt. Älgkon med två kalvar som kommer och knaprar på nedfallna äpplen t ex, är hon en mamma med barn eller ett antal kilo kött? Eller en macho-kick?
l

F

F.d. 17469

Guest

Agneta w jag tycker som du att det är hur trevligt som helst att titta på djuren ute i naturen jag bor tydligen som du för jag har både älg, hjort och rådjur i min trägård och ett å annat vildsvin inte så kul, hade det varit så att hela svenska jägarkåren skulle ställa in all jakt under två år då skulle nog inte en sådan komentar som du skrev ens finnas i tanken för då hade det varit så mycket viltolyckor så vi inte hade vågat ta ut våra älskade husbilar :aja:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55334

Guest

Svebor,
du har så rätt! Även om jag inte tycker det är älgarnas fel att de blir påkörda.

Ha det gott
Agneta W

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

[FONT=&quot]I trafikförordningen står det i kap3:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

[/FONT]

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi (maken) ska också ut på älgjakt i morgon bitti. Vi tycker att pyschjakt är det bästa för djuret, då det går ut på att man inte driver djuret med hundar, utan istället sitter gömd tyst och stilla i en buske och skjuter när djuret traskar förbi i godan ro. Detta djur har dött helt ostressat och intet ont anande om något.
Att driva vilt med hund är förmodligen stressande för viltet, men jakt på det sättet som vi förespråkar anser vi vara det mest humana och innebär inget lidande för älgen/rådjuret eller vad det nu är. Sen finns det alltid skjutglada jägare, med dåligt omdöme som skadskjuter viltet, och detta tar vi naturligtvis avstånd ifrån.
Däremot tror jag att jakt med hundar innebär mindre lidande för djuret än vad konventionell uppfödning av tamdjur är. Djuren är ju iallafall i skogen i en känd miljö. Att vara ett bytesdjur (vilket älgar, hjortar och t.ex. rådjur är), innebär att man av naturen kan bli jagad av t.ex. varg, björn eller räv. Visst blir djuret uppstressat, men jag tror att djur som skickas med slaktbil och hamnar på slakteri är mycket, mycket mer stressade än älgarna under älgjakten.

Vi tycker det är gott med kött, vi äter endast viltkött samt eget lammkött, lammen slaktas hemma, samma med dom, de står och äter fårgodis i en spann när det är dags att vandra över till de sälla jaktmarkerna. Ingen hets eller stress där heller, ingen slaktbil som kör dom 50 mil till ett slakteri (när de väl kommer dit kan man ju bara ana vad djuren känner)...

Vi äter vårt kött med gott samvete, kan inte påstå att jag skulle ha det om jag gick och köpte kött i affären. Men då är trots allt ändå svensk kötthantering bättre än vad många andra länder nere i Europa är. Och gud förbarme sig över dessa stackars djur som så småningom hamnat i de svenska köttdiskarna. Och folk köper, för det är ju billigt...de har ju "inte råd" att köpa vilt/ekokött, men chips, dricka, godis, alkohol, tidningar, cigaretter, snus brukar det aldrig fattas pengar till...

/Annette

F

F.d. 50036

Guest

Hej alla älgjägare...

Kul att läsa om era strapatser, själv la jag bössan på hyllan för 20 år sedan men det skulle vara kul att få göra en comback (inte som jägare men att sitta med en morgon eller två). Har alltid önskat att få sitta på ett pass norrut, Härjedalen eller likanaden där man ser en kilometer eller två så man kan följa storoxen mot passet. Skulle det vara någon i klubben som kan erbjuda detta så kommer jag bums, bjuder gärna dig eller laget på något gott som tack!

Lycka till med jakten // Torbjörn

PS Maila mig om du har något erbjudande DS :)

F

F.d. 17469

Guest

Först Annett håller fulständigt med dej i dina åsikter på ett sätt men djuren blir inte stressade av hundjakt heller men vi jagar inte älg med hund hare däremot fins det något häligare än ett hardrev som sjunger i skogen och sedan tapt haren har lurat röven av hunden det är inte skutandet som är det viktiga det är hundens jobb i skogen och när man tycker att det är bra så blåser man av drevet det är kombinationen mäniska hund, vilt och natur. Sedan torbjörn du skulle gärna få sitta med på pass men i dag hade det inte varit roligt för passgrannen sköt när jag var på väg upp i tornet och när jag sticker upp huvudet så står det en kviga och betar på 80 meter ja utgången var given avblåst jakt för dagen vi ska ju ha något att göra i morgon okså mvh S-Å B

Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det blev en fin dag i skogen. Fick förstås inte se någon älg förrän i slaktboden på kvällen, det blev en kviga och en liten tjur, men på passet var det framme en råbock och en räv.
Calle

F

F.d. 17469

Guest

Jadu dotorparn dom är fina att titta på okså i dag hade jag en åtta taggare på femtio meter stod och tittade på mej i tio minuter det är mäktigt men det var färdigskutet med dom stora vi har tre kalvar kvar men det är inte brottom dom kann växa lite till i dag har vi jagat hjort men dom har lurat oss ingen innom skotthåll så nu är det bara att återgå till vardagen:msn_cry:

Toppen