• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utfasningsutredningen; säljs sista litern diesel 2040?

F

f.d. 53452

Guest
Helt korrekt och analysen bygger på från vaggan till graven. Hur råvarorna till moderna batterier mejslas fram ur gruvor och källor vill man knappt ta upp för det är förfärligt avseende både mänskligt lidande och miljöbelastningen...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Helt korrekt och analysen bygger på från vaggan till graven. Hur råvarorna till moderna batterier mejslas fram ur gruvor och källor vill man knappt ta upp för det är förfärligt avseende både mänskligt lidande och miljöbelastningen...
IVL mfl forskningsinstitut har ju noggrant analyserat miljöbelastningen för framtagning av batterier inkl hur arbetskraften utnyttjas och siffrorna du anger är ju välkända. Vad jag saknar är ju motsvarande utsläppssiffror för fossila bränslen vilket ju vore intressant och nödvändigt att jämföra med för att få en rättvis bild.

HVO är ju också intressant och kommer säkert att bli ett viktigt bränsle men hur man skall få fram råvaror i tillräcklig utsträckning är nog ett stort frågetecken. Skogen skall ju å ena sidan användas till allt för att ersätta fossilt material å andra sidan skall vi ju spara skogen för att bevara mångfalden. Restprodukter är ju perfekt att kunna använda till miljövänligt bränsle men vi eftersträvar ju samtidigt att i all produktion reducera restprodukter.
Många frågetecken men det kommer säkert att lösa sig precis som med hästskiten som höll på att dränka gatorna i London i slutet av 1800-talet, bensin och diesel löste den krisen och nu är det dags att lösa nästa kris.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Dessa uträkningar gjorde jag för något år sedan i detta forum. De gäller ju även för Hvo100 eftersom inga omvandlingsförluster är medräknade. Svaret blir att skogen räcker inte till för att kunna ersätta bensin och diesel.

”Kollade lite på Gillbergs videor och fastnade för det han vurmar för, metanolen. Hur mycket skog skulle det gå åt för att täcka sveriges transportbehov? Fick fram att det används 75TWh bränsle för alla
bil, buss, entreprenad och lastbilstransporter årligen. Skulle detta översättas till granskog så motsvarar det energiinnehållet i 37,5miljoner m3 (2000kWh/m3). Den årliga avverkningen är ca 75 milj. m3. Alltså skulle hälften av all skogsråvara behövas och då är inga omvandlingsförluster medräknade,

Gillberg tyckte man kan använda grot (grenar, toppar, stubbar) men detta används ju redan i värmekraftverken så det kommer bli hård konkurrens om virket.
Ett nytt alternativ tyckte han var att odla energiskog på nedlagd åkermark. Då skulle det fordra 1 miljon hektar mark. Detta var inte så stor yta tyckte han.
Det motsvarar dock ytan på Sveriges nationalparker, totala skogsarealen i landet är 23,6 miljoner hektar så någon liten yta är det knappast.

Om man istället går över till elfordon så går det åt ca 1/4 så mycket energi dvs. 20TWh. Räknade på hur stor yta med solceller det skulle behövas och om jag räknat rätt så behövs då 10.000hektar solceller och kanske den dubbla markytan. Dvs. 2% av ytan som behövts vid energiskogsodling.
Eller så motsvarar 20TWh det elöverskott som exporterades förra året.

Detta bland annat gör mig helt övertygad om att övergången till elbilar är på gång, inte bara av klimatskäl utan även av ekonomiska skäl. Om tio år känns det lika modernt med fossilbilar som det känns att använda eldningsolja för uppvärmning idag.”
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi kör redan idag på APC diesel, vilken består av minst 50% förnybar och koldioxid neutral råvara. Frågan är vad man har för det, skatten beräknas ändock som om man kör på 100% fossilbränsle.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Dessa uträkningar gjorde jag för något år sedan i detta forum. De gäller ju även för Hvo100 eftersom inga omvandlingsförluster är medräknade. Svaret blir att skogen räcker inte till för att kunna ersätta bensin och diesel.

”Kollade lite på Gillbergs videor och fastnade för det han vurmar för, metanolen. Hur mycket skog skulle det gå åt för att täcka sveriges transportbehov? Fick fram att det används 75TWh bränsle för alla
bil, buss, entreprenad och lastbilstransporter årligen. Skulle detta översättas till granskog så motsvarar det energiinnehållet i 37,5miljoner m3 (2000kWh/m3). Den årliga avverkningen är ca 75 milj. m3. Alltså skulle hälften av all skogsråvara behövas och då är inga omvandlingsförluster medräknade,

Gillberg tyckte man kan använda grot (grenar, toppar, stubbar) men detta används ju redan i värmekraftverken så det kommer bli hård konkurrens om virket.
Ett nytt alternativ tyckte han var att odla energiskog på nedlagd åkermark. Då skulle det fordra 1 miljon hektar mark. Detta var inte så stor yta tyckte han.
Det motsvarar dock ytan på Sveriges nationalparker, totala skogsarealen i landet är 23,6 miljoner hektar så någon liten yta är det knappast.

Om man istället går över till elfordon så går det åt ca 1/4 så mycket energi dvs. 20TWh. Räknade på hur stor yta med solceller det skulle behövas och om jag räknat rätt så behövs då 10.000hektar solceller och kanske den dubbla markytan. Dvs. 2% av ytan som behövts vid energiskogsodling.
Eller så motsvarar 20TWh det elöverskott som exporterades förra året.

Detta bland annat gör mig helt övertygad om att övergången till elbilar är på gång, inte bara av klimatskäl utan även av ekonomiska skäl. Om tio år känns det lika modernt med fossilbilar som det känns att använda eldningsolja för uppvärmning idag.”
Hej
Hur får Du fram att en fordonsflotta som förbrukar 75TWh med förbränningsmotorer endast förbrukar 20 TWh med elmotorer ?
 
F

f.d. 53452

Guest
Hej
Hur får Du fram att en fordonsflotta som förbrukar 75TWh med förbränningsmotorer endast förbrukar 20 TWh med elmotorer ?
Verkningsgraden skiljer kraftigt beroende på omvandlaren (motorn). Sedan påverkas verkningsgraden också av systemeffektiviteten (drivlina med mera) samt eventuell återvinning av energi (Toyotas hybridteknik exempelvis).
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Dessa uträkningar gjorde jag för något år sedan i detta forum. De gäller ju även för Hvo100 eftersom inga omvandlingsförluster är medräknade. Svaret blir att skogen räcker inte till för att kunna ersätta bensin och diesel.

”Kollade lite på Gillbergs videor och fastnade för det han vurmar för, metanolen. Hur mycket skog skulle det gå åt för att täcka sveriges transportbehov? Fick fram att det används 75TWh bränsle för alla
bil, buss, entreprenad och lastbilstransporter årligen. Skulle detta översättas till granskog så motsvarar det energiinnehållet i 37,5miljoner m3 (2000kWh/m3). Den årliga avverkningen är ca 75 milj. m3. Alltså skulle hälften av all skogsråvara behövas och då är inga omvandlingsförluster medräknade,

Gillberg tyckte man kan använda grot (grenar, toppar, stubbar) men detta används ju redan i värmekraftverken så det kommer bli hård konkurrens om virket.
Ett nytt alternativ tyckte han var att odla energiskog på nedlagd åkermark. Då skulle det fordra 1 miljon hektar mark. Detta var inte så stor yta tyckte han.
Det motsvarar dock ytan på Sveriges nationalparker, totala skogsarealen i landet är 23,6 miljoner hektar så någon liten yta är det knappast.

Om man istället går över till elfordon så går det åt ca 1/4 så mycket energi dvs. 20TWh. Räknade på hur stor yta med solceller det skulle behövas och om jag räknat rätt så behövs då 10.000hektar solceller och kanske den dubbla markytan. Dvs. 2% av ytan som behövts vid energiskogsodling.
Eller så motsvarar 20TWh det elöverskott som exporterades förra året.

Detta bland annat gör mig helt övertygad om att övergången till elbilar är på gång, inte bara av klimatskäl utan även av ekonomiska skäl. Om tio år känns det lika modernt med fossilbilar som det känns att använda eldningsolja för uppvärmning idag.”
Det är alltid intressant att tänka i olika banor dock ger solceller ger oss en del annat att tänka på och det är att de under stor del av året ger synnerligen begränsat utfall. På sommaren och med strålande sol är det oslagbart men på vintern duger det inte till att skapa de enorma och som jag uppfattar det helt korrekt angivna mängder med energi som kommer krävas. Solceller är dock också de rätt "smutsiga" och framförallt i relation till vattenkraft (9 gram CO2/kWh) och kärnkraft (5 gram CO2/kWh) så skapar solceller 35-45 gram CO2/kWh.
HVO100 skapas ju nu inte enbart av skogsråvara utan många andra cirkulära restprodukter utnyttjas.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Om man tänker lite framåt ser jag en husbil täckt av solceller på villatomten.
När den inte är ute och kör konsumerar huset "överskottsenergin" som solcellerna producerar.
Räknar du baklänges är kanske din husbil en enrgiproducent och inte en konsument.
Eller så kanske en bränslecell kan laddas med solenergin.
Dessa lösningar kommer komma när diesel och bensin blir tillräckligt dyrt.

Eller så vurmar man för olja och hoppas att inget ändrar sig och att havsnivån inte när ens egen tomt under ens eget liv.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå så kanske det blir. Men hur blir det för dem som inte har en villatomt? Trots allt nog ganska många..
Ps hur mycket t ex bensin kostar bestäms i hög grad av skatt o avgifter på bensinen.... ( tobak o alkohol också )
Ps 2 googlade.. ca 60 procent av priset är skatter o avgifter... dessutom lite svag kronkurs höjer priset.
 
Senast ändrad:

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Även de som saknar villa verkar sugna på att kunna koppla in sin husbil till elnätet, så det borde vara ett lösbart problem.
Skatterna finns för att varorna ska betala övriga kostnader associerade till varan.
Kanske är tobaken förbjuden samtidigt som dieseln.
Men spriten, den har vi nog kvar 2040.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vilken möjlighet som öppnas…
Fylla några dunkar bensin i förrådet och sen…
Köper man en Koenigsegg för några tior…
Visserligen bara en eller två turer… men ändå ;)
 
Toppen