• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda elbilen dyrare än att tanka fullt - när du är ute på resa

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser på bilsajten CarUp.se om kostnaden för elen till elbilarna, när vi inte kan ladda bilen från den egna strömkällan hemma.

Den här meningen får mig att fundera vidare på resorna med framtida eldrivna husbilar; ”Hemma kostar den törstigaste bilen bara 2,05 kr per mil, men på långresan kan det sticka i väg långt över 10 kr per mil.
Vad jag förstår kommer det att vara business, big business att leverera ström till framtidens eldrivna husbilar. Verkar vara stora marginaler i det affärsområdet, om det kostar 2 kr milen när jag fyller på batterierna hemma och långt över 10 kr milen när vi skall fylla batterierna utefter vägen.

Att våra framtida husbilar som drivs med el kommer att hamna i det ”törstigaste segmentet” är troligen ingen högoddsare. Därför har framtidens ställplatser en ny viktig inkomstkälla, elstolpen. För våra längre resor kommer självklart ställ-/campingplatsen vara det naturliga stället att ladda batterierna under natten.

I framtiden kommer kanske inte priset på ställplatsen vara vad vi frågar om, nej det blir ”vad kostar strömmen?” I sådant fall en inkomstkälla, men samtidigt ett konkurrensmedel för den framtida ställplatsen.

Gäster som anländer med elhusbil kommer att behöva tillgång till laddning. I takt med att antalet elbilar växer, ökar också nyttjandegraden av laddstationerna. För att inte riskera att bli stående utan laddning, eller behöva stå i laddkö, vill elbilsägaren troligen ha möjlighet att boka laddning redan innan besöket.

Därför har framtidens ställplats/camping mycket att vinna på att erbjuda reservation av laddstationer redan vid bokningen. Genom att se laddning som en del av ställplatsens serviceutbud, kan ställplatsen inte bara tillhandahålla en plats att parkera husbilen på utan även ytterligare en service som genererar intäkter.

För detta kommer det att krävas stora investeringar för ställplatserna och campingarna, som vill se de framtida eldrivna husbilarna som sina framtida gäster, stolparna med 6 ampere duger inte.

Känns som det blir dyrt att resa utanför hemorten i framtiden. Äga en husbil och vara tillbaka hemma varje kväll för laddning, känns konstigt.

...... en fundering till, är fricampingen historia i det här framtidsscenariet?


Tommy
——————————————————————-=

Artikel från CarUp.se

Att ladda elbilen kan bli dyrare än att tanka fullt – om du är ute på resa.
Då gäller det att ha en strömsnål elbil.
Digitala elbolaget Tibber avslöjar bilarna som slukar ström.


Elbilar fortsätter att slå rekord och under 2020 såldes hela 29 643 nya elbilar vilket är en ökning med 73 % från förra året. Digitala elbolaget Tibber har som målsättning att minska hushållens onödiga elförbrukning.


A200464_small.jpg

Audi e-tron är törstig på ström.
Bolaget har på kort tid blivit en av de ledande leverantörerna av smart-laddningslösningar för elbilar där elbilsägare kan smartladda sin elbil automatiskt när elpriset är som lägst.

Att ladda bilen hemma är ganska billigt, men på långresan kan det sticka i väg rejält och i många fall blir det dyrare än att tanka en bensin- eller dieselbil. Hemma kostar den törstigaste bilen bara 2,05 kr per mil, men på långresan kan det sticka i väg långt över 10 kr per mil.


Tibbers granskning visar att det är stor skillnad mellan den energisnålaste och törstigaste elbilen. Den törstigaste bilen är 70 % mindre effektiv än den snålaste, På topp tio över de mest energieffektiva bilarna hittar vi bland annat Hyundai IONIQ, Tesla Model 3 och Mini Cooper SE. Den minst energieffektiva är Audi e-tron, men även Volvos nya elbil XC40 Recharge ligger dåligt till.

Genom att ha analyserat mängder av data från tusentals elbilsladdare har Tibber nu tagit fram en lista över de 10 mest energieffektivaste elbilarna. Klar vinnare är Hyundai IONIQ som har energiförbrukning 14,7 kWh per 100 kilometer, vilket innebär att den är 70 % mer energieffektiv än Audi e-tron som har en energiförbrukning på 23,9 kWh per 100 kilometer.


– Vi vill göra det enklare för personer som funderar på att skaffa elbil. Jag minns när vi köpte familjens första elbil, då den största frågan var hur man

skulle laddade den? Hur ofta behöver vi göra det och inte minst hur mycket kostar det. Kostnaden för laddningen är den viktigaste variabla kostnaden när du köper elbil och vår data visar att det skiftar mycket från elbil till elbil, säger Daniel Lindén, grundare av Tibber.

Lista över de 10 mest energieffektivaste bilarna

BrandModellEffektivitet (kWh/100 km)Laddkostnad i Sverige (kr/km)Laddkostnad (kr/mil)
HyundaiIONIQ electric14,70,13961,40
Teslamodel 315,50,14721,47
Minicooper se15,60,14821,48
Volkswagene-golf15,80,15011,5
Skodacitigo E15,80,15011,5
Seatmii15,80,15011,5
Volkswagene-up16,00,15201.52
Hyundaikona electric16,40,15581.56
Renaultzoe16,40,15581,56
Peageote-20816,40,15581,56
Lista över de 5 minst energieffektivaste bilarna

BrandModellEffektivitet (kWh/100 km)Laddkostnad i Sverige (kr/km)Laddkostnad (kr/mil)
Mercedes-benzeqc21.60.20522,05
PorscheTaycan22.30.21192,12
VolvoXC4022.40.21282,13
Jaguari-pace23.20.22042,2
Audie-tron23.90.22712,27
* Datan är beräknad utifrån bilens verkliga kostnader och inkluderar nätavgift, moms och snitt-elpriset för de senaste 12 månaderna.


The post Avslöjat: Elbilarna som slukar ström – kan vara dyrare än bensinbil på långresa appeared first on CarUp.se.
 
Senast ändrad:

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Ca 1:- kWh verkar billigt.själv betalar jag 1,4 :- för abonnemang,elöverföring och energiskatt sedan kostar ju strömmen också. Skall man sen ladda elbil får man ju ha större huvudsäkring än 16 amp och det kostar ju också./L-G
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kalkylerna ser bra ut på papperet, men räkna med 2Kwh per mil ,laddar jag hemma kostar det 3:50kr inkl nätavgift.
Det är ungefär som i mäklarannonser där kostnaden för el alltid är fel,nätavgifter dubblar kostnaden.
Men när det gäller elbilar så blir det dyrt att ladda under resan,kan kosta långt över 10kr milen,så rent ekonomiskt
i drift kostnad är inte elbilen så billig ,om man inte laddar hemma eller gratis på stan.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Man kan undra hur staten ska få in de pengar man idag tar in i vägskatt när bränsleskatten försvinner. Troligen blir det en kanske GPS styrd skattedebitering. Pengar måste på ena eller andra sättet in i statskassan för vägunderhåll, byggnationer. Det blir svårt att ta ut det på elpriset. Per Bolund vet säkert hur när han fått över alla att köra på el.
 
F

f.d. 53452

Guest
Kalkylerna ser bra ut på papperet, men räkna med 2Kwh per mil ,laddar jag hemma kostar det 3:50kr inkl nätavgift.
Det är ungefär som i mäklarannonser där kostnaden för el alltid är fel,nätavgifter dubblar kostnaden.
Men när det gäller elbilar så blir det dyrt att ladda under resan,kan kosta långt över 10kr milen,så rent ekonomiskt
i drift kostnad är inte elbilen så billig ,om man inte laddar hemma eller gratis på stan.
Du har helt rätt Olof. Vi är i en fas där omställningen sker snabbt och många aktörer är ute för att "trygga sin framtid". Grunden i dag är att staten "subventionerar" elbilar enormt. Förutom direkt betalning på 70.000:- per såld ny elbil så avstår de skatten på el som fordonsdrivmedel. Detta kommer som någon påpekar inte att fungera länge till eftersom staten behöver varenda krona av sina skatteintäkter. Det troliga är att vi får en ny vägskatt som är baserat på ett grundbelopp med ett rörligt tillägg baserat på användning och körsträcka.
Om vi tittar i närtid så finns det företag som på klassiskt manér försöker bygga upp dominerande ställning för att "tygga" sin affärsframtid. I inget fall gäller "självkostnadspris" utan man använder existerande metoder och modeller. Då är det vad marknaden accepterar som gäller. Många bilister som går över till elbilar är vana vid ett pris kring 12 - 15:- milen. När de kommer till en laddstation efter vägen där snabbladdning kostar 18:- milen så ryggar de men när de läser vidare att om de ansluter sig som kund till affärskedjan så blir priset 8 - 10:- per mil. Känner ni igen det (rödpris eller black friday syndromet)?
Pengarna som företagen tar in i denna snedvridna marknadssituation använder de till att snabbt investera och bygga ut för att bli aktörer som kommer dominera marknaden framöver (till lägre priser).
Men trots allt kan man se en ljusning för om inte staten med skatter saboterar marknaden så kommer "hemma-el" vara billigare och begränsa möjligheterna för hur höga elpriser som helst.
En annan trolig utveckling är att Stora köpcentra, Biltema, IKEA med flera likt "korv med bröd för fem kronor" kommer tillhandahålla el till vettig kostnad. Hur camping- och ställplatser kommer göra blir intressant att följa.
Generellt kan man nog räkna med en större konkurrens på elpriset bland företag som tillhandahåller el för laddning av bilar jämfört med fossila drivmedel.
Summa summarum - det lönar sig alltid att räkna på vad saker kostar.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Du har helt rätt Olof. Vi är i en fas där omställningen sker snabbt och många aktörer är ute för att "trygga sin framtid". Grunden i dag är att staten "subventionerar" elbilar enormt. Förutom direkt betalning på 70.000:- per såld ny elbil så avstår de skatten på el som fordonsdrivmedel. Detta kommer som någon påpekar inte att fungera länge till eftersom staten behöver varenda krona av sina skatteintäkter. Det troliga är att vi får en ny vägskatt som är baserat på ett grundbelopp med ett rörligt tillägg baserat på användning och körsträcka.
Om vi tittar i närtid så finns det företag som på klassiskt manér försöker bygga upp dominerande ställning för att "tygga" sin affärsframtid. I inget fall gäller "självkostnadspris" utan man använder existerande metoder och modeller. Då är det vad marknaden accepterar som gäller. Många bilister som går över till elbilar är vana vid ett pris kring 12 - 15:- milen. När de kommer till en laddstation efter vägen där snabbladdning kostar 18:- milen så ryggar de men när de läser vidare att om de ansluter sig som kund till affärskedjan så blir priset 8 - 10:- per mil. Känner ni igen det (rödpris eller black friday syndromet)?
Pengarna som företagen tar in i denna snedvridna marknadssituation använder de till att snabbt investera och bygga ut för att bli aktörer som kommer dominera marknaden framöver (till lägre priser).
Men trots allt kan man se en ljusning för om inte staten med skatter saboterar marknaden så kommer "hemma-el" vara billigare och begränsa möjligheterna för hur höga elpriser som helst.
En annan trolig utveckling är att Stora köpcentra, Biltema, IKEA med flera likt "korv med bröd för fem kronor" kommer tillhandahålla el till vettig kostnad. Hur camping- och ställplatser kommer göra blir intressant att följa.
Generellt kan man nog räkna med en större konkurrens på elpriset bland företag som tillhandahåller el för laddning av bilar jämfört med fossila drivmedel.
Summa summarum - det lönar sig alltid att räkna på vad saker kostar.
Helt riktigt ,fast jag tror att den vettiga bilen och företagen är Tesla som bygger också sitt infrastruktur och inte bara bilar,sen att man ska räkna vad saker kostar självklart ..Fast du kan lada bilen på Lidl helt gratis ..lustigt att det är en tysk kedja som möjliggör det men visst dom är vana hemifrån
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man kan undra hur staten ska få in de pengar man idag tar in i vägskatt när bränsleskatten försvinner. Troligen blir det en kanske GPS styrd skattedebitering. Pengar måste på ena eller andra sättet in i statskassan för vägunderhåll, byggnationer. Det blir svårt att ta ut det på elpriset. Per Bolund vet säkert hur när han fått över alla att köra på el.
GPSstyrt skatteuttag finns redan på ritbordet enligt media,då kan man styra trafiken,tex. olika taxa beroende när du kör på dygnet,småvägar billigt,Essingeleden svindyrt osv.
Som sagt skatten måste in,apropå kostnader den som tror att en elbil är billig i service får tänka om,många elbilar kostar lika mycket i service som en fossilbil,även där måste pengar in till glaspalatsen som byggs för försäljning av bilar.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Tycker det är en fantastisk rubriksättning...
Avslöjat: Elbilarna som slukar ström – kan vara dyrare än bensinbil på långresa

Det handlar sedan om att det är dyrt att ladda under resa...
Att dra slutsatsen att det beror på strömslukande bilar är rätt fantastiskt när man samtidigt konstaterar att kostnaden per mil vid hemmaladdning kostar 1,4 till 2.27kr/mil... Bilen har ju samma egenskaper på resa som hemmavid?
Känns som att det i högre grad beror på pengaslukande mellanhänder i form av företag som driver laddstationer....
Att kostnaden kan öka med upp till 400% vid resa kan knappast vara bilens fel????
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Tycker det är en fantastisk rubriksättning...
Avslöjat: Elbilarna som slukar ström – kan vara dyrare än bensinbil på långresa

Det handlar sedan om att det är dyrt att ladda under resa...
Att dra slutsatsen att det beror på strömslukande bilar är rätt fantastiskt när man samtidigt konstaterar att kostnaden per mil vid hemmaladdning kostar 1,4 till 2.27kr/mil... Bilen har ju samma egenskaper på resa som hemmavid?
Känns som att det i högre grad beror på pengaslukande mellanhänder i form av företag som driver laddstationer....
Att kostnaden kan öka med upp till 400% vid resa kan knappast vara bilens fel????
Att köra en elbil i framtiden kommer inte att vara billigt! Att spekulera i milkostnader baserat på ett elpris, är inget mot vad det kommer att kosta då staten kommer att förlora enorma belopp på uteblivna bränsleskatter, för varje bränslebil som ersätts med en elbil, förlorar staten runt 10.000:- per bil i bränsleskatter. Det blir på 100 bilar 1.000.000:-. Det är bara att börja räkna om vi nu på sikt skall byta ut kanske 4.000.000 bilar! Det är inget som staten inte kommer att kompensera sig för. Om några år kanske vi drömmer tillbaka då det "var så billigt" att kör hederliga bränslebilar!
Thomas
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
GPSstyrt skatteuttag finns redan på ritbordet enligt media,då kan man styra trafiken,tex. olika taxa beroende när du kör på dygnet,småvägar billigt,Essingeleden svindyrt osv.
Som sagt skatten måste in,apropå kostnader den som tror att en elbil är billig i service får tänka om,många elbilar kostar lika mycket i service som en fossilbil,även där måste pengar in till glaspalatsen som byggs för försäljning av bilar.
Eftersom bilar ska säljas på nätet framöver så behövs väl bara glaspalatsen för visning. Jag förmodar att uppsägningen av Bilia Volvos största åf är väl framtiden utstakad. Om jag har fattat rätt ska väl Polestar Volvos elbilar endast säljas via nätet.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Med dagens elpris ut efter vägarna så blir milkostnaden samma som med motsvarande dieselbil. Vi köpte en e-golf för ett tag sedan. Nu laddar vi bara hemma (på 16a huvudsäkring) för om vi åker längre resor tar vi alltid husbilen. Fruns jobbresor och skjutsa på barnens aktiviteter kostar ca 1,5kr/mil. Snabbladdat en gång på vägen hem när vi köpte bilen då kostade elen 5kr/kW då blev milkostnaden 7,5kr samma som vår Peugeot 308 diesel.
När husbilen får +50 mils räckvidd som kan laddas på under 1/2h då skulle det vara intressant med el husbil. Kostnaden per mil skulle med dagens pris bli 3kr/mil på tor resor under 50 mil. På de längre ca 15kr/mil om det blir motsvarande effektivitet som vår e-golf/Peugeot och vår plåtis.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är tur att det finns så mycket duktigt folk på forumet som kan räkna på kostnader. Det är lite märkligt att våra massmedia inte kommer med motsvarande nyheter.
Att regeringen (läs miljöpartiet) inte gör det är kanske inte konstigt men att svt och liknande inte tar upp frågan känns lite märkligt och ger luft åt de åsikter som anger kopplingar politiskt.
Vi kan räkna med kraftigt stigande elpriser framöver dels eftersom bristen på el kan bli ganska påtaglig och ett dyrt pris på laddstolparna kan smitta av sej till vår hushållsel.
Fossilt bränsle jag det har vi delvis i bilarna men mindre och mindre, fossil el kommer det säkert att finnas länge till men inte många bryr sej så länge bilen i sej inte släpper ut något.
Kraften som åtgår för att driva en bil är konstant oavsett drivmedel vilket inte alla förstått.
Om man räknar in ALLA kostnader för drift av en elbil så kommer man förmodligen fram till liknande kostnader som för en vanlig bil bara det att en del kostnader bokförs under ett annat konto.
Vindkraften är ju gratis men när den ska utnyttjas kommer kostnader för marken konstruktion bygge och underhåll och elkablar utrustning att adderas sen har vi en massa förluster på vägen till laddstolpen och förluster i omvandlingar batterier osv.
Sverige är ett av de renaste länderna i världen vi behöver inte elbilarna det är kina indien osv som behöver dom. För oss blir det bara kostnader och ett mer komplicerat liv som blir följden.
Vi kan odla växter som går att utvinna olja av som enkelt kan användas i dieselbilar det blir helt fossilfritt och mer miljövänligt än tillverkning av batterier. Energiinnehållet i rapsolja slår ju ett batteri med hästlängder och går att fylla på enkelt.
Varför är sunt förnuft så svårt och varför är kunskapen så låg bland de människor som ska ta viktiga beslut?
Känns ganska omordent att de som sitter inne med kunskap är lägre stående människor medan de som styr utan kunskap och vill jag påstå intelligens tillhör en annan klass av människor.
Så har det varit i århundranden och man vill ju tro att det är en förgången tid men så är det inte. Kan vi göra något åt det knappast bara sprida kunskapen vidare att vi är inne på helt fel linje.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det är tur att det finns så mycket duktigt folk på forumet som kan räkna på kostnader. Det är lite märkligt att våra massmedia inte kommer med motsvarande nyheter.
Att regeringen (läs miljöpartiet) inte gör det är kanske inte konstigt men att svt och liknande inte tar upp frågan känns lite märkligt och ger luft åt de åsikter som anger kopplingar politiskt.
Vi kan räkna med kraftigt stigande elpriser framöver dels eftersom bristen på el kan bli ganska påtaglig och ett dyrt pris på laddstolparna kan smitta av sej till vår hushållsel.
Fossilt bränsle jag det har vi delvis i bilarna men mindre och mindre, fossil el kommer det säkert att finnas länge till men inte många bryr sej så länge bilen i sej inte släpper ut något.
Kraften som åtgår för att driva en bil är konstant oavsett drivmedel vilket inte alla förstått.
Om man räknar in ALLA kostnader för drift av en elbil så kommer man förmodligen fram till liknande kostnader som för en vanlig bil bara det att en del kostnader bokförs under ett annat konto.
Vindkraften är ju gratis men när den ska utnyttjas kommer kostnader för marken konstruktion bygge och underhåll och elkablar utrustning att adderas sen har vi en massa förluster på vägen till laddstolpen och förluster i omvandlingar batterier osv.
Sverige är ett av de renaste länderna i världen vi behöver inte elbilarna det är kina indien osv som behöver dom. För oss blir det bara kostnader och ett mer komplicerat liv som blir följden.
Vi kan odla växter som går att utvinna olja av som enkelt kan användas i dieselbilar det blir helt fossilfritt och mer miljövänligt än tillverkning av batterier. Energiinnehållet i rapsolja slår ju ett batteri med hästlängder och går att fylla på enkelt.
Varför är sunt förnuft så svårt och varför är kunskapen så låg bland de människor som ska ta viktiga beslut?
Känns ganska omordent att de som sitter inne med kunskap är lägre stående människor medan de som styr utan kunskap och vill jag påstå intelligens tillhör en annan klass av människor.
Så har det varit i århundranden och man vill ju tro att det är en förgången tid men så är det inte. Kan vi göra något åt det knappast bara sprida kunskapen vidare att vi är inne på helt fel linje.
Man bara suckar! Inte många rätt där om ens något!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Starter en med feil forutsetninger så er det lite som hjelper.

Skal vi se litt på hva som skjer i en normal forbrenningsmotor? Finn først ut hvor mye av energien som forsvinner ut som varme. Fortsett med hvor mye som tapes gjennom veksellåda og resten av drivverket totalt 60 til 80 % rett ut i luftenså 20 til 40% igjen til trift Dette er kun et par av stedene hvor tapet nesten ikke finnes i en elbil hvor 60 til 80 % av tilført energi går til drift av bilen.

Neste sammenligning får for forbrenningsmotoren starte med pumping av råolje og transport til raffineri - og hva kreves av energi for å omdanne råoljen til drivstoff. Transport ut til macken krever og en god del energi. For elbilen kan en se på normal elmiks i Europa, den mest kustbare er uten tvil olje og gass fyrte kraftverk som taper omtrent det samme som raffineriet. Kull fra lokale gruver er faktisk noe mer effektive enn forbrenningsmotoren, og når en legger til el fra andre kilder - vann, vind og sol så blir det klart bedre. Problemet for el er for mange land feil utbygging av distribusjonsnettet - den gamle fokus på kraftkrevende industri uten å justere for hvor befolkningen bor.

En utvidelse av nettet og distribusjon av lagring av el rundt i nettet løser veldig mange problemer samtidig som det øker nytten av intermittent kilder som vind og sol. Om en åpner for V2G så blir elbiler som er koblet til nettet en del av nettets lagring av el. Sverige har et bedre nett enn USA og Australia hvor nettene ikke henger sammen. For USA er det stater som Texas som ikke har kobling til nabostatenes elnett, andre feil gjorde at de fikk en katastrofal kollaps tidligere i år. Australia har et gammelt stjerne nett ut fra de gamle store kullfyrte kraftverkene med tynn utbygging i utkantene hvor det er naturlig å bygge ut vind og solkraft. Det finnes litt samkjøring på østkysten, men kapasitet over statsgrensene var tidligere svak, nå bygges det nye linjer. Det finnes ingen linjer mellom øst og vest.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
GPSstyrt skatteuttag finns redan på ritbordet enligt media,då kan man styra trafiken,tex. olika taxa beroende när du kör på dygnet,småvägar billigt,Essingeleden svindyrt osv.
Som sagt skatten måste in,apropå kostnader den som tror att en elbil är billig i service får tänka om,många elbilar kostar lika mycket i service som en fossilbil,även där måste pengar in till glaspalatsen som byggs för försäljning av bilar.
Tänk på att om alla kör elbilar så kommer lju elen från producenter som finns i sverige, alltså inga pengar till oljeshejkerna så staten kommer nog få in stora skatte pengar på eldrift.
 
F

f.d. 53452

Guest
Tänk på att om alla kör elbilar så kommer lju elen från producenter som finns i sverige, alltså inga pengar till oljeshejkerna så staten kommer nog få in stora skatte pengar på eldrift.
Vet du hur stora skatteintäkter Svenska staten har från olja, bensin plus moms på detta?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänk på att om alla kör elbilar så kommer lju elen från producenter som finns i sverige, alltså inga pengar till oljeshejkerna så staten kommer nog få in stora skatte pengar på eldrift.
Dom stora inkomsterna går till staten, diesel 52% skatt, bensin 66% skatt, oljeshejkerna får inte mycket per liter, det mesta försvinner i transport ledet.
Så det blir till att höja skatten på el ordentligt för att fylla stadskassan, men jag tror att skatten på elbilar kommer stiga rejält bara tillräckligt många i trafik.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
GPSstyrt skatteuttag finns redan på ritbordet enligt media,då kan man styra trafiken,tex. olika taxa beroende när du kör på dygnet,småvägar billigt,Essingeleden svindyrt osv.
Som sagt skatten måste in,apropå kostnader den som tror att en elbil är billig i service får tänka om,många elbilar kostar lika mycket i service som en fossilbil,även där måste pengar in till glaspalatsen som byggs för försäljning av bilar.
Skatten måste in såklart.
GPS-puckar i varje bil är, som du skriver, ett alternativ.
Ett annat är kameror på vägarna som läser av reg.numret, lika infrastruktur- och trängselskattekameror.
Fördelarna med detta är flera, bl.a. ingen extra utrustning i bilen men även att bilar från andra länder får betala.
Via kamerans placering ser man var den framförs (stad/landsbygd) och via reg.numret vad för slags bil det är (personbil/lastbil/fossil/el/gas m.m.).
Vad jag läst pekar det mesta mot kameror...
 
Toppen