DSC00527 (Medium).JPG

Utanför Sveriges gränser, är troligen Camping Bahia i Santa Pola, den populäraste campingen för husbilsturister från Sverige. Varför?
Ja, det var min fundering eftersom jag hade en förutfattad uppfattning och bild av orten och campingen. Så fördomsfull så vi var tvungen att besöka och undersöka mysteriet, mysteriet varför det är så populärt.

Själv känner jag till Santa Pola sedan 50 år tillbaka, passerade Santa Pola ett otal gånger i början av 70-talet, men stannade aldrig till ens för en kopp kaffe. Santa Pola vid den tiden var bara en liten, lite sliten by med knappt 5000 invånare och en saltsjö som gav mig obehaglig saltsmak i munnen när jag passerade. I mina ögon helt ointressant.

När vi sedan blev medlemmar i Husbilsklubben.se, blev jag snart varse om att det fanns en mycket populär camping i Santa Pola, genom många trevligt beskrivande inlägg på forumet, som gjorde oss nyfikna.

Så nyfikna så att vi hösten 2014 åkte till Santa Pola och Camping Bahia, för att endast upptäcka att vår husbil var alldeles för stor, så vi fick åka vidare. Inte förbättrades då bilden för vare sig Santa Pola eller campingen Bahia, tvärtom.
DSC00525 (Medium) (Medium).JPG

Sr.D. Martin Martinez Bonmati på sin arbetsplats.

Men så förra vintern fick jag vid två olika tillfällen, ta del av den servicekänsla och ansvar för sina gäster som receptionisten Sr. D. Martin Martinez Bonmati har och visade konkret. Nu skall jag inte gå in på detaljerna, men min sammanfattning är att hans insatser för våra klubbkollegor var extraordinära. Martins egen förklaring var;
”– Aqui en Bahia somos una gran familia querida”, översatt ungefär; ”– Här på Bahia är vi en stor kär familj. Något som han visade prov på och som gjorde mig nyfiken på denne man, campingen och Santa Pola.

Därför besökte vi Santa Pola och Camping Bahia i slutet av februari. Nu kom vi med en mycket mindre bil än förra gången, vi hade inte bokat plats, men man hade en trevlig plats ledig för en natt, som vi fick hyra.

Vi kände oss direkt välkomna, först av Sr Martin som arbetade i receptionen åkte direkt ut för kolla platsen som vi skulle få hyra. När vi sedan kom till tomten, hann jag knappt dra åt handbromsen innan närmaste grannen kom och hälsade oss välkomna. Det visade sig vara ett par från Umeå, som nu övervintrade på Bahia för åttonde året i rad. Trevligt.

Camping Bahia

DSC00529 (2) (Medium).JPG

Campingen öppnade redan 1965, undrar vilka som bodde där vid den tiden? Förstod av Sr. Martin att det i början var mera en vision än reell efterfrågan, som hans släktingar hade när man öppnade campingen, på en del av sin lantgård, där man främst sysslade med hönor och ägg vid den tiden.

Dagens Camping Bahia, ligger 10 minuters promenad från centrum, 20 minuter till Gran Playa. Det finns 456 campingtomter, alla utrustade med el, vatten och avlopp. Det finns 6 servicebyggnader utspridda i området med wc. dusch och tvättmaskiner. 3 pooler, varav en för barn, 2 för vuxna, den ena uppvärmd till 28 grader, samt en mindre jacuzzi kunde jag se. Poolernas öppethållande under vintern förstod jag var väderberoende. Vidare finns det cafeteria/bar där man också erbjuder gratis Wifi.

DSC00515 (Medium).JPG
DSC00511 (Medium).JPG
DSC00508 (Medium).JPG

Poolområdet. Bar/cafeteria och gratis WIFi Ett "vinterklippt" Bahia

Sr Martin, som arbetat på Bahia sedan 1989, berättade att campingen har två helt olika typer av gäster och atmosfär på sommaren och om vintern. Han föredrog själv sin arbetsplats om vintern. Under vinterhalvåret är över hälften av campingens tomter belagda av nordiska gäster och just när vi besökte campingen så var fördelningen ungefär 150 svenska bilar, 25 norska, 25 danska och 25 finska bilar. Lite tidigare under säsongen hade man haft ungefär 200 bilar från Sverige.

Eftersom jag själv varit aktiv inom turism, så var jag nyfiken på hur man hade uppnått så bra resultat i de nordiska marknaderna, vilka marknadskanaler man använt, typ av kampanjer och rabatterbjudanden? Förväntade mig en längre förklaring om marknadsmodell, val av medier, priskampanjer i lågsäsongen och en medveten strategi att locka just oss från de nordiska länderna. Satt med pennan i högsta hugg för att anteckna ner ett lyckat marknadsprojekt . Sr. Martin tittade på mig med en lite urskuldande min och sa; ”– No hemos invertido un solo Euro en marketing en los paises Nórdicos, todo se ha hechode boca a boca.”. Översatt ungefär; ”— Vi har inte investerat en enda Euro i marknadsföring i de nordiska länderna, allt har skett enligt mun-till-mun-metoden”.

Ja, det var ju inte så mycket att skriva ner, han bara konstaterade att man förlitade sig på att nöjda gäster sprider budskapet och rekommenderar deras produkt. Bevisligen har det fungerat eftersom campingen har extremt hög beläggning under året.

Sr. Martin berättade om flera HBK-medlemmar som blivit vänner under åren, hur uppskattade våra medlemmar är på campingen. Han berättade vidare om de två tragiska dödsfall med HBK-medlemmar som inträffat på Bahia och hur man skött det.

Många HBK´are på plats
Fick en känsla att det var många HBK-medlemmar som valt Bahia, det var tätt mellan bilarna som skyltade med vår logga på bilen. Vi hann bara köra in 20 meter på campingen på väg till vår plats när vi mötte den första HBK-kändisen.

DSC00537 (Medium).JPG
DSC00518 (Medium).JPG
DSC00516 (Medium).JPG


Där stod Bengt Andersson med sin omskrivna cykel-moped, alias Bengtic, som med sin underhållande tråd ”Vi som reser mot ljuset – tillbaka”, låtit oss få följa hans resa och campingliv i vinter. Tråden fylld av funderingar, ofta filosofiska, tekniska problemlösningar och hälsotillståndet , men även en del vankelmod om det här med camping, resor och vara hemifrån.

DSC00539 (Medium).JPG

Bengt Andersson, allas vår Bengtic

DSC00507 (Medium).JPG

Den lite märkliga och omskrivna cykelmopeden, eller vad man nu skall kalla den.

Bengt berättade var jag kunde finna ”Åsa o Hasse”, som vi träffat tidigare i Altea och vars trevliga tråd, ”På tur med Ture”, vi följer. Bengt berättade att både Åsa och Hasse var krassliga, så troligen inte lämpligt med besök. Gick i alla fall förbi bilen, men det var alldeles tyst…..

DSC00541 (Medium).JPG

Åsa och Hasses turbilen Ture.

När jag sedan promenerade vidare runt i området så passerade jag en husbil med den trevliga svenska registreringsskylten JOYFUL, det var bekant, när jag gått några meter till så kom jag på det….Det är ju Livibil¨s, Siv Ekstrands bil! Siv som med sin tråd ”Vintern 2019-2020 i Santa Pola” generöst låtit oss andra få ta del av vardagslivet som övervintrare på en camping i allmänhet och i synnerhet livet på Camping Bahia i vinter.

DSC00544 (Medium).JPG

Siv Ekstrand, alias Livibil

DSC00536 (Medium).JPG

Joyful, trevligt "inboad"-

Det var ett trevligt möte i IRL, efter att ha följt Sivs trådar under åren. Nu blev det lite komiskt när jag berättade att vi det här dygnet på Bahia, verkligen levt som vi läst att man gör på Bahia, vi hade t.o.m. ätit middag hos ”kinesen” som både hon, Bengt och Åsa o Hasse skrivit så mycket om. När jag sedan beskrev vår middag spärrade Siv upp ögonen och gjorde väldigt klart för mig att vi inte alls hade varit på ”kinesen”, vi hade ju bara gått över gatan och ätit på Wok´n! Kinesisk visst, men inte den rätta! Ja, ja, nu vet vi i alla fall var vi skall äta middag vid nästa besök i Santa Pola, ja hos den rätta ”kinesen”.... många kineser är det.

Siv har i sin tråd utförligt berättat om de olika gemensamma aktiviteterna, utflykterna som arrangeras av campingen och av gästerna själva. Ett digert veckoprogram finns för de som är intresserad. Förstår att den sociala biten är väl ombesörjd på Camping Bahia, ingen skall behöva känna sig ensam, utan det är lätt att bli med i gemenskapen.

Siv berättade vidare att nu i mars övertar man en husvagn med fast plats som man köpt. Därmed får husbilen stanna i Sverige under vintrarna, i stället får flyget ta dem fram och tillbaka till Santa Pola och husvagnen på Bahia i framtiden.

Ja, varför är då Camping Bahia så populär?

Till att början med skall nog 50 år gamla förutfattade meningar ges en chans att omvärderas. För visst har Santa Pola förändrats från att vara den lite trötta byn, till att idag vara en livlig stad med 35.000 invånare, som troligen i högsäsong på sommaren bebos av upp emot 200.000 personer. Det var flera gator, kvarter nere vi stranden som var fyllda med igenbommade hus och lägenheter som bara används under sommarmånaderna.

Visst är tomterna på Bahia ganska små och visst har jag sett elegantare servicehus, tjusigare restauranger och större poolområde, däremot tror jag inte att jag mött trevligare och mera service-minded personal, en attityd mot sina gäster som sätter prägeln på en bra trestjärnig camping.

Tror att man som nordisk husbilsåkare, oavsett om man är erfaren eller en oerfaren resenär känner sig välkommen, trygg och säker på den här campingen. Priset är troligen också en relevant faktor till att så många återvänder, 9.25 Euros/dygn inklusive viss el, när man stannar minst 3 månader tycker jag är billigt.

Vi kommer tillbaka igen, något jag förstått att de flesta gör som besökt Santa Pola och Bahia.

Men alla fick troligen inte plats på Bahia........
DSC00547 (Medium).JPG

Fricamping utefter Avenida Vicente Blasco Ibanez, vid Gran Playa.