• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ystad, Husbilsvänligaste kommun

F

F.d. 55554

Guest
Ystad där kommunen får dagens/årets ris.
Tänk härom året tog dom emot priset, tror det var Sveriges husbils vänligaste stad!
Redan året efter stängde dom gröningen öster om reningsverket och nästan halva platsen väster om.
Parkeringarna vid järnvägsstationen hade fått husbilsförbud.
Betalställplatsen i hamnen stängd, inte en båt eller kärra i sikte,
både rökeriet o dom 2 restaurangerna i hamnen är stängda.

Jojje
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ystad, Husbilsvänligaste kommun

Var på plats vid reningsverket innan semestern, ytan var mindre än tidigare men det berodde mest på att man höll på med bygget av nya reningsverket. Var också i småbåtshamnen en natt eftersom reningsverket var fullt. Vi betalade så nog är den (var) öppen. Om rökeriet är stängt vet jag inget om.
Är detta uppgifter på hörsägen eller självupplevda??? att allt skulle vara stängt???
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Ystad, Husbilsvänligaste kommun

Märkligt att dom fick priset överhuvud taget.
Kan man inte fixa enkel tömning då man har ställplats intill reningsverket som ren service för turistnäringen ja då kan man undra om kompetens och vilja finns.
Hamnens tömningsplats är ju inte tillgänglig om inte hamnkaptenen är på plats för att kunna ta betalt för tömningen.
Nej i mina ögon är inte kommunen husbilsvänlig.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ystad, Husbilsvänligaste kommun

Ja vad säger man, många husbilsåkande HBK:are boende i närområdet kanske.:twitcy::cool:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ystad, Husbilsvänligaste kommun

Märkligt att dom fick priset överhuvud taget.
Kan man inte fixa enkel tömning då man har ställplats intill reningsverket som ren service för turistnäringen ja då kan man undra om kompetens och vilja finns.
Hamnens tömningsplats är ju inte tillgänglig om inte hamnkaptenen är på plats för att kunna ta betalt för tömningen.
Nej i mina ögon är inte kommunen husbilsvänlig.

Om du läser mitt inlägg i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t99006/
så förstår du min inställning till det här med "Husbilsvänligaste Kommun".
Att tycka är en sak, men inte normgivande för denna utmärkelse.
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Ystad, Husbilsvänligaste kommun

En röst från en Ystadsbo. Det år svårt att svara på om Ystad år husbilsvänlig elle inte. Har inte campat i Ystad, men vad jag ser så är det alltid mycket bilar vid reningsverket och vid Kåseberga. Skriv till turistkontoret och påpeka vad som är fel.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ystad, Husbilsvänligaste kommun

Beträffande Reningsverket så stämmer det att ytan öster om reningsverket är stängt. Det kan ju delvis bero på att det blivit en husbils- och husvagnsparkering på en yta som inte varit tänkt eller upplåten till detta.

Ytan väster om reningsverket har fått en ny infart och några möjliga parkeringsplatser längs den gamla, östra infarten har försvunnit plus en eller möjligen två har tagit i anspråk till den nya infarten. Samtidigt har den västra infarten tagits bort och där har cirka en plats tillkommit. Totalt uppskattar jag att antalet platser minskat med högst åtta till tio. Andra skulle kanske säga fyra till fem men det beror nog mera på att de i så fall breder ut sig lite väl mycket och därmed hindrar andra från att få plats. Totalt är förändringen liten alltså.

Att det inte finns någon latrintömning stämmer. Det är märkligt att vi skall förlita oss på en hamnvärd som inte är ständigt närvarande vid småbåtshamnen. Speciellt nu när campingarna i Sandskogen och Nybrostrand stängt för säsongen. Det som återstår är då att tömma på vägverkets toalett på rastplatsen vid infarten från Malmö. Förr fans där en latrintömning men i samband med att skatten på husbilar höjdes kraftigt för en del år sedan så togs också latrintömningen bort i samband med att servicebyggnaden förnyades. Det var kanske en slump att detta hände samtidigt men likväl sticker det i ögonen tycker jag.

Det finns en hel del andra möjligheter till nattparkering i Ystad också. Dels finns det flera parkeringar i Sandskogen på den östra utfarten mot Simrishamn, dels finns en stor grusplan bredvid Dragongatan, strax intill Elgiganten och ICA. Lite tråkig kanske men med närhet till grönområden öster ut och det nya badet ett par hundra meter väster ut.
 
Toppen