• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

X2000, hatobjekt eller kanontåg

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det har inte med ämnet att göra, men jag måste reagera när du nämner X2000. Jag har åkt med moderna tåg i Europa, gamla hederliga "mjölkpallståg" i Sverige, alla möjliga fina tåg lite varstans, t.o.m. en sträcka med Orientexpressen på den tiden det begav sig, men jag har aldrig fått sådant negativt intryck någonsin av något tåg som jag fick den gången jag åkte X2000 mellan Gbg och Sthlm.

Trångt och dålig luft! Restaurangvagen var en katastrof: plastmat och usla drycker! Dessutom var man tvungen att stå och äta, väldigt få sittplatser, som vaktades noga av dom som lyckats ockupera dom.

Till råga på eländet blev jag sjösjuk ombord!

Aldrig mer X2000 för min del!

Jag hatar X2000! Det tåget är inte människovärdigt!

Och det ska kallas utveckling!?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiats 6-växlade låda

Jappe, instämmer fullständigt....
Men, så blir det när monopolen får härja fritt....

DS
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiats 6-växlade låda

Måste hänga på lite till om tåget - med risk för att lämna tråden...

Nångång slutet på 70, eller början på 80-talet när jag jobbade inom ett Franskt IT-företag, passade jag på att testa den nyöppnade höghastighetsbanan mellan Paris-Lyon.

Redan då för drygt 25 år sen så rullade TGV-tåget fram i 360 knyck.
X2000 i 200 knyck är blaha, blaha det.

Mycket snack o lite verkstad inom det Svenska Banverket o SJ.
Titta på Spaniengubbarna - där kör man tågen så det ryker....undan går det o många nya banor.

Men vi har ju Botniabanan i Sverige, o tunnel i Hallandsåsen.
Synd bara att de inte blir färdiga, innan man kolat vippen.

Mvh
Dag
ps
ursäkta Tommy, men detta har nog inte särskilt mycke med Fiats växellåda att göra - men kul är det
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiats 6-växlade låda

Vad jag minns, så har väl Dag och jag haft våra duster här på forumet men i den här frågan är vi rörande överens! Tyvärr gick det ut över Tommys intressanta ursprungsinlägg och vi ber om ursäkt för det, givetvis.

Kanske kan webbarna flytta över X2000 inläggen till en egen egen tråd med en en egen rubrik, kanske då X2000, hatobjekt eller kanontåg

Förlåt oss, Tommy!

Janne P
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiats 6-växlade låda

Ingen fara alls ! Jag förlåter er . Jag är husbilsklubbens verklige tågfreak som njuter som mest när jag får åka ett gammalt hederligt IC-tåg !
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiats 6-växlade låda

Tommy, pysslar du även med små tåg - typ Märklin skala 1:87 eller liknande ?

Att jag frågar beror på att jag är ett stort modelltågsfreak...
Samlar och kör på egen anläggning.

DS
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: X2000, hatobjekt eller kanontåg

Tack, webgubbs för flytten av tråden...
ds
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: X2000, hatobjekt eller kanontåg

Nu är det så att jag åker ca 500 mil X2000 i månaden. Jag har inga problem med det. Internet finns och kaffe och frukt .... (1:a klass :))

Har gjort så i sju år så nu så jag är van. Kan inte klaga speciellt på tåget men banverket kunde ju ha mer koll på hur signalsystem mm funkar. Normalt är en försening mellan Sthlm och Sundsvall ungefär 5 minuter men det kan jag ta.

Vill man ha en 1/2 flaska vin (bra klass) kostar den 59 spänn vilket måste anses som ett fynd om man jämför men många krogar.

Skulle inte byta tåget mot flyget...
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: X2000, hatobjekt eller kanontåg

Åker ofta fakirtåget, det som går i ottan (kl 6.00, därför fakirtåget) och har inga problem att somna.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: X2000, hatobjekt eller kanontåg

Det roliga är att det fins inga tåg som heter X2000, många tror det men så är det faktiskt.
Det finns X2 lok som drar dom svenska snabbtågen.
X2000 är ett försäljnings och biljett konsept men inget fysiskt tåg.
Som man kan köpa HarryBoy spelpåsar men det fins ingen fysisk häst som det menas.
När man åker efter ett X2 lok kan en del känsliga bli rörelsesjuka, genom att synintrycket inte stämmer med balanssinnet. Detta undviker man genom att inte sitta och titta ut från dom tågen. Vad gäller plastbestik är ju Sverige plastbestikens förlovade land.
Det är ännu värre på SAS, där har dom avskedat flygvärdinorna och anstält Krämare i stället. Man måste betala även för den minsta svettiga ostsmörgås numera. Jag flyger en del och SAS är nog värdens sämsta flygbolag nu för tiden!
Förlåt det var kanske att avika från ämnet.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: X2000, hatobjekt eller kanontåg

Hejsan Videomannen,

"Jag flyger en del och SAS är nog värdens sämsta flygbolag nu för tiden!". Kan bara instämma. Long live SIA (Singapore Airlines), det är klass det ;)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: X2000, hatobjekt eller kanontåg

Hej, Videomannen.
Intressanta o lite läskiga dessa snabbtåg.

X2-loket drar väl i hälften av fallen - i den andra hälften skjuter dom på.
I de fall när det skjuts på, och något kommer ivägen så blir det nog ordentligt med dragspel av vagnarna framför loket.
Hemska tanke.....

Mvh
Dag
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiats 6-växlade låda

Hej Hundvakten ! Njae.. Visst hade vi Märklintåg i barndomen (de finns nog kvar) men det är tågen i naturlig storlek som gäller. Jag hör till de som försöker hålla hela den gamla svenska järnvägskartan i minnet. Nåja... Vad beträffar X2000 så åker jag det p.g.a. tidsskäl. Jag föredrar det dock framför flyget. Riktigt så bråttom har jag inte. Det är helt riktigt som Videomannen skriver ang. X2000. Det är ett koncept bestående bl.a. av X2-motorvagn.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: X2000, hatobjekt eller kanontåg

Hej, igen.
Tyvärr blir det väl enklare o enklare att hålla järnvägskartan i minnet, map nedrustningen av gamla järnvägslinjer, till förmån för annan infrastruktur.

Där håller jag med Miljöpartiet om att tågen helt skulle ersätta flyget Gbg- Sthlm.

Fanns det inte en järnväg i Ulricehamnstrakten en gång i tiden.

Det som förvånar mig mest i debatten just nu är att man påstår att det "inte finns plats för mer tåg" på tex Västsvenska banorna.
Jag åker ofta med husisen på E6:an längs med västkustbanan, och jag ser nästan aldrig några tåg.

Eller så är det små Märklin som inte syns så bra...

Hälsningar
Dag
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: X2000, hatobjekt eller kanontåg

Jag hamnade på ett SIDOSPÅR rörande X2000 men vad gör det när husbilsklubbens medlemmar inte är så ENKELSPÅRIGA utan kan ha överseende med det. Jodå... Ulricehamn hade som mest 4 utgående linjer och redan 1874 hade man en smalspårig järnväg (som sedan ersattes). Sedan 1988 finns ingen persontrafik och efter 1992 ej heller någon räls. Nåja.. nu är det snart dags att äntra X2000-konceptet nere vid Centralstionen. Förra gången fungerade inte bankningen så centrifugalkraften fick fritt spelrum med oss stackars passagerare. Då var betyget 1 av 5 på skalan. Efter dagens resa så är det nog en 4:a som gäller om allt fungerar. .... Rörande järnvägskartan så är det hela järnvägshistoriens karta att hålla reda på så det är nog så mycket att hålla koll på.
 
Senast ändrad:
Toppen