• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wahlgrens värld på TV5

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Listan på trafikbrott som visas i programmet kan göras lång.

Sedan kan man ju undra om PW har behörighet att framföra husbilen ifråga. Den ser ju stor (=tung) ut, och eftersom den är Italien-registrerad är den förmodligen inte registrerad som personbil och i så fall gäller inte "Grandpa's Right".

Pålle
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tyvärr dålig reklam för det härliga husbilslivet.
Ger vatten på kvarn för dom som är kritiska mot husbilsfolket men visar också hur man inte ska bete sig.
Grundläggande kunskaper verkar ju helt saknas.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Man kanske inte ska ta allt man ser i en hårt regisserad realityserie på kanal 5 på fullt så stort allvar? Är det nån som på riktigt tror att familjen Wahlgrens åkande i en hyrd husbil under produktionsbolagets kontroll har någon koppling med vad folk "tycker om husbilsåkare" (konstig generalisering) så ska man nog tänka ett varv till. IMHO. ;)
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Tittade på de två programmen nu på morgonen efter att ha läst denna tråd. Förhoppningsvis - och jag tror att det är så - är det en mycket överdriven bild som ges, men visst pekar det på de problemområden man kan råka ut för; problem med gasol, vattenförsörjning, el, lutande platser, trängsel inne i bilen o s v. De delarna log vi lite igenkännande åt även om de naturligtvis var starkt tillspetsade.

Däremot hade jag svårare med de delar som gällde körning och trafikbeteende i övrigt även om också de förhoppningsvis var starkt tillspetsade. Hoppas att det inte är ett beteende som uppfattas som generellt av dem som redan tidigare har en dålig bild av oss husbilsåkare. Nu sticker jag förvisso ut hakan, men det pekar också på vissa risker med de körkortsregler vi har i Sverige vad gäller husbilar över 3.500 kg. Om jag fattat rätt är vi ensamma i Europa om den regeln (jag är dock osäker) och det ställer stora krav på det egna omdömet vid beslutet om jag kan - inte får - köra en så stor husbil eller ej.

// J Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Så langt jeg har klart å sjekke er Sverige alene om å kalle M1 med bostadsinredning for Personbil. Og det å kjøre personbil over 3500 kg totalvekt på vanlig kjørkort fantes i UK tidligere. Resten av Europa har lenge hatt 3500 kg som grense for vanlig kjørkort og ikke betegnelsen på bilen. At Tyskland og Norge tidligere hadde 7500 kg som vektgrense for vanlig kjørkort førte til innføringen av C1 klassen og enkel konvertering til å inkludere denne klassen for eldre kjørkort.

Ut fra dette vil jeg tolke det dit at farfars rett kun gjelder for svenskregistrerte P2.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja det är stor skillnad på kompentens och förmåga.
Jag har kompetens att köra hur stor fritidsbåt som helst.

Har jag förmåga (skicklighet) att göra det?
Nej!

Samma på land, bara för att man har all kompetens (hela alfabetet i körkortet) betyder det inte att denna person har förmågan/skickligheten att göra det.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Det hjälper inte, om husbilen inte är personbilsregistrerad. Och som Knut skrev: Så langt jeg har klart å sjekke er Sverige alene om å kalle M1 med bostadsinredning for Personbil.
Skickade den här frågan till TS för ett år sen:

Fråga: Hej,
Innehar B-körkort taget innan 1996 = får köra PB2 husbil tyngre än 3500kg vilket jag har idag.
Vi är några som försökt ta reda på vad som gäller när man importerar en husbil från Tyskland med totalvikt över 3500kg.
I tyskland är husbilarna registrerade som Klasse M1: "Fahrzeuge zur Personenbeförderung mit höchstens acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz (umgangssprachlich Automobile und Wohnmobile)."

Frågan är om man kan köra hem en sån på svenskt B-körkort eller måste man ha C/C1 körkort?

Mvh Micke

Svar:
Hej!
Om man haft sin B-behörighet oavbrutet sedan 1 juli 1996 får man köra personbil oavsett vikt.
Uppfyller man de kraven kan man alltså köra hem ett sådant fordon med B-behörighet.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Tro att du får köra en gammal buss 11ton på b kört innan 96. En buss på b kört. Bara Sverige. Pb 2 alltså. Din gamle mor kan sitta o köra en sådan tungt fordon lagligt. Tur man bör i Sverige. 11.6ton är den tyngsta pb 2 jag har sett.
Mats
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Fattar inte riktigt problematiken i att kanal 5 gör en överdrift vad gäller PW:s framförande av hb:n.
Det är som nån tidigare skrev regiserat för stt göra bra tv och underhålla.
Om man tar åt sig och tycker att det ”svartmålar” alla med hb, vem bryr sig?? Själv bryr jag mig inte ett dugg om detta..
Som nångon skrev innan att man känner igen sig vad gäller vatten,gasol mm ja det gör många.
Men avskräcka? Det har nog gjorts innan av 5:an via Böda camping,Ullared osv.
Vad gäller körning så utgör nog inte hb åkarna någon större skade statistik, att PW slirar upp kopplingen i korsning är nog fler som gör och att hon kör emot en skylt är sannolikt regiserat för att få bra tv.
Tycker mest att det är överdrivet gnäll för något som egentligen är producerat för att roa publik, hade nog inte varit speciellt kul att titta på annars.
Min åsikt och menar inget illa med det utan förstår hur produktionsbolaget tänker..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes US produserte husbiler på godt over 20 tonn, disse registreres og som PB2
Husbusser med mindre enn 10 sitteplasser er og PB2 (mulig grensen er 8 eller 9 plasser - husker ikke så nøye). Her finnes det endel ekstreme biler!
 
Toppen