• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VW Caddy isolering

F

F.d. 50858

Guest
Hej!

Tänkte börja med att ursäkta med att ännu en tråd om isolering startas. Känns som att jag läst mängder både här och på andra sidor. Dock blir jag inte klok. Känns som att det finns fler sätt att isolera än husbilar att isolera. Jag skulle dock uppskatta om någon i alla fall har några idéer om vad som skulle vara bäst i mitt fall.

Har en VW Caddy som jag har rivit ut allting i, även väggen mellan hytt och skåp. Ska regga om till personbil klass 2. Bilen kommer att användas som husbil under vår, sommar och höst i Sverige, Norge och Finland, men kommer köras året runt då det än min enda bil. Det är främst jag som kommer sova i den, men vid enstaka tillfällen kanske det blir att man tränger ihop sig 2 stycken.

Räcker det att köra med cellplast (eps eller xps?), gullfiber, liggunderlag (eller liknande)? Är det värt att ha någon typ av fuktspärr eller hinner den torka ur sig om vatten kanske har letat sig in?
Eftersom jag har tagit bort mellanväggen så funderar jag också på om jag bör isolera dörrarna fram eller räcker det att täcka för fönsterna under kvällen? Givetsvis kommer jag att ha ventilation också. Men funderar mest på hur seriöst jag ska gå tillväga.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Du skall definitivt inte använda EPS, gullfiber osv. som kan hålla mängder med vatten. Utan i så fall som KABE XPS: Ekoprim XEX 200 (rosa) från Paroc med densitet 26 kg/m3, 300 000 celler/cm3, och helt fuktresistent.

Normalt limmas isoleringen dikt mot ytter - och ytterväggarna bla. för att inte få i fukt mellan som man inte kommer åt att kontrollera. Men det kan bli svårt och riskabelt (rost) med din kaross. Samma sak med Polyuretan som visserligen kan sprutas in och klibbar fast.

Vid närmare eftertanke så kom jag på en helt annan lösning som jag skall dryfta med grannen som står som "Folkvagnssamlare" i telefonkatalogen och bland annat har flera husbilsinredda VW. Återkommer.
//Conny
 
F

F.d. 50858

Guest
Det är det jag tänker också att det kan bli blött. Men har också kollat på videos när folk isolerar plåtisar och då använder många typ gullfiber och liknande samt cellplast. Som sagt blir jag inte riktigt klok på detta. Vill heller inte spendera en förmögenhet, men man kanske inte kan få allt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lukkede celler på isolasjonen hindrer at det samles vatn i isolasjonen, noe som igjen lett fører til rust. Noen benytter liggeunnlag, dette kan fungere da disse gjerne har en tett overflate og en kan hellime på innsiden av platene. En litt annen vei er å male en PU fuktsperre på innsiden før en limer opp isolasjon, men selv da er det bra å benytte en XPS variant slik at det ikke lagres fukt som kan føre til mugg, og hellimt XPS fungerer bra alene.
 
F

F.d. 50858

Guest
Funderade om man bara lägger XPS på golvet som stora skivor och då får lite luft under. Är något hål i golvet. Borrhål och sånt antar jag? Då finns det ju lite luft under så att det kan torka, men även bli blött. Risk för rost. Men om man har på medel för att skydda mot rost och sen XPS över det? Tackar ödmjukast för att ni orkar svara en förvirrad och okunnig husbilsbyggare. :)
 
F

F.d. 50858

Guest
Wiedland Internethandel AB

Det här är något jag funderar över. Blir ju lite dyrare än jag tänkt, men kanske är värt det? Sen gullfiber eller liknande innanför och utanpå Thermoreflekten plywood eller vad som passar. Tankar?
 
F

F.d. 22252

Guest
Campingbil
Så här gjorde jag med min Caddy den var av den gamla modellen blir nog enklare i den nyare med plats osv. Och varför regga om ? hade inga problem med besiktning, det som är därbak är ju last inget annat. Jag tror du får en del att läsa och begrunda finns ju en tråd resan till Kroatien med den bilen, reste även till polen och lite runt med den men var ju sugen på ett mer långvarigt boende fast en semester klarar man lätt.
 
F

F.d. 50858

Guest
Tack! Ska läsa igenom den.

Den är reggad nu som lätt lastbil pga mellanvägg. Men har tagit bort den för att få lite mer plats. Då finns det ju vissa regler kring det där. Last lastbil måste ju ha nån form skiljevägg mellan hytt och skåp. Eller har jag helt missuppfattat? För det är den infon jag har fått överallt. Har jag väggen kvar kan jag ju ha lite vad jag vill där bak, men får inte plats att sova då. Ta bort vägg, fixa i ordning till husbil (finns vissa krav på hos transportstyrelsen) och regga till klass 2 om jag vill följa lag då. Men dem kanske ser lite olika på det på besiktningen? Vissa kanske inte bryr sig? Tänkte att ifall det skulle ske att man blir stoppad av farbror blå och dem har synpunkter.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Du måste få det absolut tätt mot plåten så luft inte kan cirkulera bakom isoleringen och det blir kondens. Alla som har husbil vet hur bilrutorna framme i hytten ser ut efter en kall natt, de dryper av fukt. Gullfiber kan du helt glömma och frigolit/xps-skivor fungerar om du kan hellimma mot slät plåt.( och på golvet som du tänkt, där ska ingen inomhusluft komma ner, varm luft stiger uppåt). Mitt förslag är därför att använda det som alla plåtistillverkare gör, dvs. Armaflex eller liknande. Är som dykardräkt fast med slutna celler och med lim på ena sidan. Ja, det är dyrt men jag tror det är det enda som kommer att bli bra.

Exempel:
Armaflex cellgummi isolering - Luftbutiken.se
 
F

F.d. 22252

Guest
Tror att farbror blå har andra och viktigare problem att ta hand om, Min husbil nu har ingen mellanvägg och lb-reggad och så är det nog med alla. Pb2 har nog mera med vilket körkort och om bilen är lite tung då får du ju köra över 3,5t med Bkort. Finns mycket tro och tyckanden som härstammar innan EU medlemskapet ställde allt på huvudet med gasol och mellanväggar. Bygg den så du får plats och gör det uppfällbart så du kan ha passagerare. Viktigt är innan man börjar bygga att man kollat upp karossen och lagat det som behövs innan man börjar bygga. Hittar du rost så måste man inte svetsa utan en del går att limma med speciallim. Men rosten kan vara problem, letade själv väldigt länge för att hitta en bra bil.
 
F

F.d. 50858

Guest
Armaflex har jag sneglat på också. Som du säger, kostar en del. Men det kanske är bättre att det blir riktigt bra istället för att man är tvungen att riva ut saker och ting senare.
 
F

F.d. 50858

Guest
Börja med att säga att det är ett imponerande bygga du har! Väldigt kul att se.

Nej polisen har väl förmodligen fokus på annat, men jag har det ändå i tanken.

Från transportstyrelsen:

Personbil klass II
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Jag tycker att allt är ganska luddigt egentligen. Ja jag ska gå igenom närmare och se på rosten. Den har klarat sig bra, men är nog klokt att fixa till det på dem ställen den eventuellt finns.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fra gammelt var det i Sverige lastbil kjørkort hvis bilen var reggad som lastbil. Nå etter EU er det vekt som avgjør uansett hva bilen er reggad som. Men det er et unntak i Sverige og det er gammle kjørkort og biler reggad som personbil kan en kjøre uten lastbil kort. (Hoppet helt over detaljene i dette unntaket)

Behold lastbil regging og gjør de ombygginger du trenger, det er det enkleste.
 
F

F.d. 50858

Guest
Har dem synpunkter på nästa besiktning kanske man får göra det till en personbil klass 2. Verkar som att det kan variera lite mellan olika ställen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det lämnas mycket över till besiktningsmannen att bestämma ibland verkar det helt godtyckligt, har lusläst det mesta och det är viktigt att ha en bra besiktningsman och det har jag haft i många år de har hjälpt mej med felsökning flera ggr. Fick väl lite huvudbry när jag hade haft 4,0 i sot och sen visade upp en bil som inte fick något utslag alls efter lite mekande, men de har ofta problem med sotmätaren och i deras föreskrifter står det att kan de inte göra ett test blir det godkänt.
Vad har du för motor i bilen årsmodell?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Idag behövs ej lastförskjutningsskydd i lätt lastbil vid kontrollbesiktning. Däremot kan det bli problem vid ev. flygande besiktning om man har lös last och inget lastförskjutningsskydd. Åker man runt med tomt i skåpet finns inga krav på lastförskjutningsskydd och eller om man har last som är så säkrad att den inte kan utgöra fara.
 
F

F.d. 50858

Guest
Okej vad bra! Som sagt tycker jag allt är lite luddigt. Men tanken är ju att allting ska sitta fast. Saker som är "löst" kommer ju förvaras så att det inte far runt när man åker. Då kommer jag låta den gå som lätt lastbil och har dem synpunkter sen så får jag deala med det då.
 
F

F.d. 22252

Guest
Inredningen ska ju vara fastskruvad, aldrig att någon ens tittade in i skåpet var bara det vanliga lampor och bromsar.
Men det gäller att tänka efter i vilken ordning man ska göra saker innan isolering och inredning gäller det att göra saker som rostskydd invändigt t.ex spraya rostskydd på allt man inte kommer åt sen. Det kommer bli lite tungt i början men sen blir det bara roligt och det är rätt tid att börja jobba nu.
Behöver ju inte bli perfekt från början man kan ju ändra sej och bygga på annat sätt när man utvärderat, det viktigaste är nog att testa lite och se vad som passar en själv.
Du har ju en bra grund att bygga på med inte för gammal bil och stark motor, går lätt att ta sej genom hela europa med en sån.
 
F

F.d. 50858

Guest
Då känner jag mig rätt lugn med det. Ja det är väl nu i början det "tråkiga" ska göras, även fast jag tycker det är lite kul också. Men när man ska börja med inredningen osv blir det väldigt kul att pyssla. Har liksom 6304925 idéer på hur man vill ha det. Finns mycket där ute att hämta inspiration ifrån. Precis som din Caddy du fixade till!
 
Toppen