• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VW-buss till Indien

F

F.d. 55258

Guest
Hej

I min tråd på företagsforum har jag berättat lite om en av de stora föregångarna i avancerad husbilsåkning.
Men eftersom några har undrat så skriver jag lite även här under markisen.

Journalisten och författaren Torgny Sommelius åkte med sin inredda VW-buss till Indien, faktiskt ända till det som då hette Ceylon och som nu heter Sri Lanka. Där vände han och åkte hela vägen tillbaka!

Denna fantastiska resa gjorde han 1955-56. Ett par år senare berättade han om sina upplevelser i tre böcker: Bort genom Asien, Blå Indien och Den märkvärdiga resan hem.

Jag läste böckerna ytterligare några år senare och de gjorde ett starkt intryck, de inspirerade faktiskt till mina första långresor. I mitten på 60-talet liftade jag till Istanbul, Beirut och Bagdad och sedan var det kört. Reslusten har under åren bara blivit värre.

De aktuella böckerna lånade jag då på biblioteket, nu har jag via antikvariaten kommit över de två första, Den märkvärdiga resan hem letar jag fortfarande efter.

Det går att läsa lite om Torgny Sommelius dystra öde på den här länken:
Femtio ̴r sedan Torgny Sommelius omkom РKultur - hd.se

Hälsningar
Anders Witt
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: VW-buss till Indien

Det var starkt gjort och bila så långt då och med en sådan bil med en klen moter :oops::oops:
mvh
Gert
 
F

F.d. 55489

Guest
Sv: VW-buss till Indien

Hej Anders... och ni andra.
En annan resa med VW-buss på 50-talet beskriver Erik Sandström i "Borta med sängen". Han reste runt Medelhavet. Jag sitter just nu vid detta hav, i Peniscola, närmare bestämt. Här är fint, på Camping Eden.
Hälsningar, Bengt & Julia
 
Toppen